Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického Školení pro vedoucí úředníky – členy výběrových komisí
Právní úprava Zákoník práce Zákon o úřednících - § 7 Zákon o zaměstnanosti Antidiskriminační zákon Zákon na ochranu osobních údajů Vnitřní předpis 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 2
Lidské zdroje – - získávání a výběr – vnitřní předpis Popis činností při obsazování volných pracovních míst Vnitřní zdroje Vnější zdroje Obsazování bez výběrového řízení, kdy lze, rozhoduje TAJ, formulář Požadavek na obsazení místa bez VŘ 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 3
Realizace výběrového řízení Kdy je nutné Výběrová komise Příprava výběrového řízení – formulář – Požadavek na vyhlášení výběrového řízení, oznámení o vyhlášení výběrového řízení, hodnocení životopisů, další postup Písemný znalostní test Psychotesty 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 4
Výběrový pohovor Cíle pohovoru Příprava na pohovor – stanovení kompetencí Struktura a obsah pohovoru Průběh pohovoru Záznam z pohovoru 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 5
Komunikační dovednosti Nonverbální komunikace Aktivní naslouchání Kladení otázek 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 6
Kvalitní otázky Otevřené otázky (jak, co, proč, kdo, kdy) – otevírají prostor pro poskytnutí obsáhlejších informací „Co Vás ve Vaší práci motivuje?“ Upřesňující otázky – zjišťují podrobnosti „Mohl byste blíže popsat Vaši roli v projektu?“ „Proč jste postupoval právě takto?“ 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 7
Pozor na: Zavřené otázky – odpověď ano – ne– mohou být položeny, pokud chceme vytvořit tlak nebo získat potvrzení či zamítnutí určitého faktu „Myslíte si, že to bylo správné řešení?“ Hypotetické otázky (co by, kdyby) – jsou na místě, mluvíme-li o budoucnosti (zjišťujeme potenciál) „Jak byste řešil tento konkrétní úkol?“ 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 8
Jakým otázkám se vyhýbat? Banální otázky – jsou předvídatelné, uchazeč se na ně připraví „Jaké jsou Vaše 3 silné stránky?“ Návodné otázky – navádí uchazeče, jaká je správná odpověď „Jak zvládáte pracovní stres?“ Vícenásobné otázky – složité, snižují šance na přesnou odpověď „Jste výkonnější ráno nebo odpoledne a co děláte, když se Vám nahrnou povinnosti jinak, než jste si je plánoval?“ Diskriminační, nesouvisející s pozicí 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 9
Práce s informacemi Nejčastější chyby: Akceptace povrchních odpovědí Pomíjení příležitostí Přeskakování z tématu na téma „jízda v zajetých kolejích“ Napovídání, doříkávání, nesprávná interpretace Skládání papíru 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 10
Co zkresluje odhad při výběru? „Halló efekt“ Stereotypy Předsudky Přeceňování technické a akademické kvalifikace Přeceňování pozitivních/negativních informací Hra – hodnoty – komunikační bariéry Nehodnotit uchazeče jen podle referencí Poslední dojem Složité situace – hovorný uchazeč x nemluvný uchazeč 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 11
Tabu Otázky a jednání naznačující diskriminaci Nevstřícné a nepřívětivé jednání Sdělování důvěrných informací o instituci Udílení rad Reference předem 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 12
Další metody při výběru pracovníků Posuzování referencí Modelové situace Assessment Centre Paměťová hra – 2. kolo 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 13
Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám hezký den. Mgr. Tereza Coufalová coufalovat@plzen.eu 1.1.2019 1.1.2019 Výběrové řízení 14