ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Arabská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 2. ročník ZŠ Předmět: Prvouka Autor: Mgr. Martina Marková Základní.
Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.
Romové v České Republice
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Česká románská kultura
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
VY_52_INOVACE_Prv.3.22_Dávná minulost _pracovní list
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Kočovní Maďaři a vznik uherského státu
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Ivan Semela Název šablonyIII/2 – Inovace.
Křížové výpravy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Vnímání historického času
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Metodický list Název materiálu: Poloha a povrch ČR - kvíz Autor materiálu: Mgr. Markéta Tesárková Jazyk: český Zařazení materiálu Šablona: Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel. řed./fax: , VÝUKOVÝ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Socioekonomické změny regionů čr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
České země v době kamenné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31 Tel.:472731819, 472731253 Tel.řed./fax:472731480, e-mail:skola@zsmojzir.cz VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/21.3095

Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Veronika Kolompárová B3 VY_32_INOVACE_10 Vytvořeno: 12. září 2012 Ročník: 7., 8. a 9. Vzdělávací oblast: multikulturní výchova - volitelný předmět Svět Romů Anotace: Cílem vyučovací hodiny je přiblížit žákům nástin historie Romů v Evropě od středověku do roku 1930. Výuka je zaměřena především na počátky dějin Romů v českých zemích a na Slovensku. Žáci se seznámí s vlivem historických událostí na život Romů v jednotlivých historických etapách, s životem Romů v období 1. republiky. Součástí VM je závěrečná aktivita zabývající se hrami s číslovkami v romštině, u které je uvedeno řešení.

Romové v Byzanci a středověké Evoropě Ve středověku Romové vnímáni jako cizorodý společenský element, psalo se o nich jako o Cikánech, Egypťanech. O tom, že se Romové vyskytovali v Byzantské říši, vypráví událost popisovaná v legendě „Svatého Jiřího Athoského“, ve které najdeme Romy pod názvem Adsincami. (okolo roku 1500) V Byzanci se Romové poprvé setkávají s křesťanstvím.

Počátky dějin Romů v českých zemích a na Slovensku První zmínky o Romech na Slovensku máme zachovány v písemných památkách z roku 1383 a 1423. Pro území Čech nemáme přesná data romského osidlování. O přítomnosti Romů na našem území vypovídají verše z Dalimilovy kroniky z 13. století. V průběhu 14. a 15. století (pozdní středověk) se Romové stali po střední Evropě velmi známými. Příležitostně pracují jako kováři, nadháněči zvěře, hudebníci apod. V této době se objevují zprávy o různých způsobech příživnictví či krádežích.

Romové v českých zemích a Uhrách v 18. a 19. století Součástí osvícenských reforem (Kdo je jejich autorem? Nebo má autorů více?) je radikální změna přístupu státu k neusedlému obyvatelstvu, což vedlo k nutnosti zavést přesnou evidenci obyvatelstva, vznikají i nové prameny k dějinám Romů. Jsou potvrzeny hypotézy o indoevropském původu romštiny. Jsou součástí multietnické společnosti habsburské monarchie mezi obyvateli nežádoucí, pouze někteří Romové se řadí mezi privilegované, zostřují se perzekuce cikánů.

2/2 18. století – 19. století V tomto období nastává nový přístup k neusedlému obyvatelstvu, objevují se snahy po trvalém usídlení a asimilaci Romů – hovoří o tom dekret Josefa II. z roku 1782. Cílem dekretu bylo vytvořit ekonomický potenciál romského obyvatelstva a spojit je s majoritou. Cikáni byli dočasně přejmenováni na: Novousedlé, Novomaďary či Novosedláky. Asimilace se projevovala v důsledné evidenci, diskriminačními zařízeními, jako bylo odebírání dětí, omezování sňatků, potlačování romštiny apod. Zákazy za vlády Marie Terezie a Josefa II.: Romové nesměli používat cikánský jazyk, nesměli se mezi sebou brát, nesměli používat své oděvy, vlastnit koně a vozy.

Vliv historických událostí na dějiny Romů V průběhu celého 20. století dochází k postupnému etnoemancipačnímu procesu. Historickým mezníkem je 1. mezinárodní romský kongres, který se konal 8. 4. 1971 u Londýna. Na 2. kongresu byla založena Mezinárodní romská unie – přijata do OSN. Datum 8. dubna je dnes oficiálním Mezinárodním dnem Romů.

Romové v českých zemích v letech 1918 - 1930 Romské obyvatelstvo žijící v první republice (Kdy vznikla Československá republika?) 28. října 1918 lze rozlišovat na několik subetnických skupin: Slovenských Romů – slovenska Roma, servika Roma Maďarských Romů – ungrika Roma Olašských Romů – vlachika Roma Českých a moravských Romů Německých Romů - Sinti

V době první republiky žila většina romského obyvatelstva usedle. Nejčastěji se uplatňovali jako kováři, košíkáři, výrobci košíků apod.. Olašští Romové žili stále kočovně, živili se prodejem koní. Čeští Romové žili polokočovně. Romové nevlastnili žádné velké pozemky, spokojili se s malým pozemkem k bydlení. V ½ 20. století se jim vyplácela odměna v naturáliích.

Hry s číslovkami v romštině Číslovky v romštině mají etymologii společnou s indickými jazyky (např. hindštinou). Číslovky 7, 8, 9 tvoří výjimku – jsou převzaty z … ? řečtiny Číslovky vyšší než 10 se tvoří stejně jako v indických jazycích (základní číslovka + desítka – 12=10+2, nebo vyjádřením násobku – 60=6*10)

Seřaď romské číslovky jedna šov dva deš tři eňa čtyři duj pět jekh šest efta sedm pandž osm trin devět štar deset ochto Řešení: jekh, duj, trin, štar, pandž, šov, efta, ochto, eňa, deš

Zdroje informací Závodská M.: Romové v Byzanci a středověké Evropě, Romove v českych zemích a na Slovensku v letech 1918–1989, In: Druhá směna (Jak využívat dějiny a literaturu Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ), Romea, 1. vydání, 2012, ISBN: 978-80-904106-1-9