Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno:22. 9. 2012 Ročník (obor)3., 7. 79-41-K/81 – Gymnázium 79-41-K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno:22. 9. 2012 Ročník (obor)3., 7. 79-41-K/81 – Gymnázium 79-41-K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova."— Transkript prezentace:

1 Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno:22. 9. 2012 Ročník (obor)3., 7. 79-41-K/81 – Gymnázium 79-41-K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova PředmětSpolečenskovědní seminář Anotace:Učební materiál se věnuje nejstarší historii Romů, plné pronásledování, téma je přiblíženo skrze autentické materiály i příběh konkrétního člověka. Šablona číslo materiálu III/2-16 III/2-16-6 -17 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026

2 Historie Romů do začátku 20.století http://skola.romea.cz/cs/historie/pronasledovani-romu-ve-stredni-a-zapadni-evrope/

3 Středověk Romové pochází z Indie – odchází mezi 5.a 10. stol. v Byzanci označení Athinganoi (8. st.) spletli si je s příslušníky takto nazývané sekty, která provozovala magii - z tohoto slova vzniklo „cikán“ http://www.skola.romea.cz/cs/historie /

4 v Evropě od 15. st. odlišný vzhled, odívání – vzbuzují odpor, považování např. za Egypťany (z toho možná označení Gypsies) podle středověké morálky jsou jako poutníci podporováni kovářství, handlování s koňmi, akrobacie, magie středověká společnost uzavřená – cechy, romská řemesla nemají šanci proniknout – drobné krádeže Romské ženy 16.-17.st. http://www.skola.romea.cz/cs/historie/romove-ve-stredoveku/

5 České území nejstarší zmínka v Dalimilově kronice, ale nejisté určitě začátek 15. st. – „toho léta se po zemi české Cikáni vláčili a lidi mámili“ ochranné glejty – mají zajistit bezpečnost putování http://www.romanovodori.cz/ucebnice/

6 Doba pronásledování od 16. st. pronásledováni – turecké nebezpečí, Romové obviňováni pro svůj vzhled ze špionáže pro Turky české země – v 16. st. vyhoštění, později „zákaz topit romské ženy a děti“ v 17. st. možné beztrestně zabít tresty za „cikánskou chůzi“, potulku - oběšení, pro ženy cejch, uřezání ucha a vypovězení –potulku, ale není legitimní místo, kam by mohli jít

7 http://www.romanovodori.cz/ucebnice/

8 Příběh

9 Usazování v Uhrách usedlé rodiny už 17. st. – kováři, košíkáři, hudebníci jižní Morava – od začátku 18. st. Josef II. – s Romy se má zacházet jako s poddanými, nevyhošťovat, snaha o asimilaci http://www.romanovodori.cz/ucebnice/

10 Život Romů na začátku 20.st. Sk. A: Přečtěte si text Eleny Lackové (s. 120)text – Popište osadu – z čeho byly domy, kdo tam žil. – Objasněte, proč a jaké si Romové dávali přezdívky. – Jaké práce vykonávala matka, jaké otec, jaké děti? Sk. B: Přečtěte si text o rodině kočujících Romů – viz. obr., s. 122 Popište vůz, jakou měl cenu? Jak a co se v rodině vařilo? Jaká byla pravidla rodiny? http://www.romanovodori.cz/ucebnice

11 Zdroje Škola Romea http://skola.romea.cz/cs/historie/ http://skola.romea.cz/cs/historie/ Druhá směna. Jak využívat dějiny Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ. Romea 2012. http://www.romanovodori.cz/ucebnice/


Stáhnout ppt "Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno:22. 9. 2012 Ročník (obor)3., 7. 79-41-K/81 – Gymnázium 79-41-K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova."

Podobné prezentace


Reklamy Google