Výzkum Profesní preference studentů sš v olomouckém kraji

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora učňovského školství v Olomouckém kraji
Advertisements

VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Kariérové poradenství
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval: Mgr. Pavel Drobil, Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Studijní obory a jejich uplatnění.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obor Podnikání – délka vzdělání tohoto oboru je 2 roky dosažené vzdělání: střední vzdělání ukončené maturitní zkouškou forma tohoto vzdělání je denní studium.
Asociace energetického a elektrotechnického vzdělávání.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ a MŠ Pustiměř Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP.
PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Český trh práce  V současné době na českém trhu práce funguje více než 1800 agentur práce, které vlastní povolení ke zprostředkování od Ministerstva práce.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Jak pokračovat v oblasti podpory vzdělávání Předkladatel: sekretariát Sdružení automobilového průmyslu Jednání pracovní skupiny pro vzdělávání, Brno, 3.
Prioritní oblasti prevence, speciálního školství a institucionální výchovy MŠMT - Prevence, speciálního školství a institucionální výchovy.
Regionální individuální projekt Příležitost pro mladé v Olomouckém kraji reg. č. CZ.1.04/2.1.00/ CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU HODNOCENÍ KLÍČOVÝCH AKTIVIT.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
1 Analýza nabídky a poptávky po dalším profesním vzdělávání v Královéhradeckém kraji Jaroslava Mikulecká Univerzita Hradec Králové.
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
Určeno rodičům žáků 6. a 7. ročníků ZŠ Úřad práce ve Žďáře nad Sázavou.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně Ing. Josef Bürger Situace na trhu práce v Jihomoravském kraji
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
(c) RPIC-ViP s.r.o. 1 Průzkum mezi podniky v v Moravskoslezském kraji 2006 Hlavní výstupy RPIC-ViP, s.r.o. Výstavní 8, Ostrava,
IPS Informační a poradenské středisko pro volbu povolání a změnu zaměstnání Ing. Ivana Šatrová.
INDEX OČEKÁVÁNÍ FIREM XI. vlna Exkluzivně pro PRÁVO Legislativní změny.
Představujeme Vám projekt TechIN - Propojení studia a praxe, TEMPO TRAINING & CONSULTING s.r.o. Okresní hospodářskou komorou Karviná. který realizuje společnost.
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
(pro nástup ve škol. roce 2017/2018). JAK ŽÁKŮM POMŮŽE NAŠE ŠKOLA v rámci předmětu PRACOVNÍ ČINNOSTI témata: volba profesní orientace, zaměstnání, trh.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
EUROSTUDENT VI Postoje a životní podmínky vysokoškolských studentů přicházejících z gymnázií Jakub Fischer, Kristýna Vltavská Karlovy Vary, 30.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Hospodaření obcí v roce 2016
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Setkání kariérových poradců Louny –
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Výzkum vývoje profesní orientace žáků SŠ ve Zlínském kraji
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Setkání kariérových poradců
Setkání kariérových poradců Chomutov –
Věková struktura pedagogů středních škol V Jihočeském kraji
Kontaktní pracoviště v Mostě
Setkání kariérových poradců oblasti Ústí nad Labem, Děčín a Litoměřice
Transkript prezentace:

Výzkum Profesní preference studentů sš v olomouckém kraji Setkání s výchovnými poradci A SOCIÁLNÍMI PARTNERY, burza práce a vzdělání olomouc 23/10/2018 OLOMOUC www.spcr.cz

Výzkum vývoje profesní orientace žáků středních škol v Olomouckém kraji za školní rok 2017/2018 Zadavatel: Svaz průmyslu a dopravy ČR Zpracovatel: TREXIMA spol. s r.o. Období sběru sběr dat: 6. 12. 2017 – 31. 1. 2018. Datum zhotovení: 28.2.2018 Projekt: Propojování národního, odvětvového a regionálního sociálního dialogu v ČR (reg. č. CZ.03.1.52/0.0/0.0/15_002/0000026), ESF Proběhlo ve spolupráci s Olomouckým krajem, odborem školství a mládeže POČET RESPONDENTŮ V rámci šetření bylo zaznamenáno celkem 2731 odpovědí žáků posledních ročníků oborů středního studia ze 68 škol sídlících na území Olomouckého kraje. Při opakované vícestupňové kontrole dat bylo celkem 125 odpovědí vyřazeno.

Struktura dokumentu a obsahové zaměření POČET A STRUKTURA RESPONDENTŮ PROFESNÍ ORIENTACE ZDŮVODNĚNÍ VÝBĚRU A PREFERENCE POVOLÁNÍ PLÁNY A PŘEDSTAVY O DALŠÍM SMĚŘOVÁNÍ PO UKONČENÍ AKTUÁLNÍHO STUDIA VZTAH K PRÁCI PROFESNÍ VYHRANĚNOST + komparace krajů Olomouckého, Moravskoslezského a Zlínského TÉMATA K ZAMYŠLENÍ A DALŠÍMU ZPRACOVÁNÍ: Atraktivita a kvalita SŠ odborného školství (řeší se ve spolupráci s odborem školství KÚ OK) Studijní a pracovní mobilita (odliv mladých lidí do jiných aglomerací) Podnikatelský potenciál mladých lidí a jeho rozvoj Odměňování mužů a žen a očekávání s tímto spojená

Profesní orientace preferované oblasti uplatnění (11 skupin), preferovaná povolání (307), preferovaná povolání dle kvalifikační úrovně (EQF na škále 2-8) a povolání bez preference nejčastěji preferovaná byla povolání z oblasti techniky, průmyslu a stavebnictví, v níž si preferované povolání zvolilo 642 respondentů, což představuje téměř 25 % všech odpovědí. Naopak nejméně preferovaná jsou povolání z oblasti veřejné správy, kterou preferuje pouze 27 respondentů (1,0 %). absolutně nejpreferovanějším povoláním je programátor, kterého uvedlo celkem 3,38 % respondentů druhým je strojní inženýr, kterého volilo 70 žáků odborných maturitních oborů a třetím je voják, kterého taktéž nejčastěji uvádí především žáci maturitních oborů. žáci učebních oborů preferují povolání automechanik (37 odpovědí), gymnazisté nejčastěji volí povolání lékař (39 odpovědí).

Zdůvodnění výběru a preference povolání zaměstnání rodičů, vnímání situace na trhu práce, důvody preference, očekávaný výdělek většina respondentů (82,9 %) uvedla, že ani jeden z rodičů nepracuje v jimi vybraných povoláních (oborech) více než dvě třetiny respondentů (70,4 %) se domnívají, že v jimi uvedených povoláních (oborech) nebudou mít problém s nalezením pracovního uplatnění dvě třetiny respondentů (66,7 %) zdůvodnily svůj výběr dlouhodobým zájmem o jimi uvedené obory průměrná výše očekávané „hrubé mzdy“ po 1 roku praxe je 28 671 Kč. Muži očekávají výdělek ve výši 31 571 Kč, ženy pak výdělek o 6 666 Kč nižší (24 905 Kč)

Plány a představa respondentů o dalším směřování po ukončení aktuálního studia obecná představa, detailní plány, typ preferované ekonomické aktivity, preferované místo dalšího studia a preferované místo výkonu práce drtivá většina respondentů (74,4 %) zvažuje v budoucnu některou z forem studia a většina z nich chce po ukončení aktuálně studované školy pokračovat v denní formě studia o dalším studiu neuvažuje pouze čtvrtina respondentů (25,6 %). Tito respondenti chtějí rovnou nastoupit do práce, aniž by dále studovali. Nejvyšší podíl jich je mezi respondenty oborů s výučním listem (51,4 %). Více než dvě třetiny respondentů (70,3 %) chtějí být v budoucnu zaměstnány, tato tendence převládá u žáků oborů typu E (81,4 %). Více než čtvrtina všech respondentů (26,9 %) preferuje soukromé podnikání, nejčastěji žáci oborů typu L (33,3 %) 13,4 % respondentů preferuje studium pouze v rámci kraje, nejčastěji žáci učebních oborů studium v lokalitě také mimo kraj preferují 31,9 %, nejčastěji gymnazisté studium v zahraničí preferuje 6,5 % respondentů více než čtvrtina (27,5 %) respondentů plánuje pracovat v kraji nebo jeho blízkém okolí s možností každodenního dojíždění, také mimo kraj 19,7 % a v zahraničí 24,3 % respondentů rodina, výdělek a atraktivní pracovní příležitosti jako hlavní motivátory pro volbu místa výkonu práce

Vztah k práci organizace práce, hospodaření s penězi, řešení problémů, charakter práce většina respondentů (80,7 %) uvedla, že nemá nebo předpokládá, že nebude mít problém s organizací práce, naopak 7,0 % požaduje organizaci práce od druhých drtivá většina respondentů (87,6 %) se vyjádřila, že umí nebo se chtějí naučit hospodařit s penězi a vydělávat peníze, naopak 4,1 % nechce zodpovídat za hospodaření, bojí se ztráty a bankrotu většina respondentů (85,9 %) se neobává řešení problémů spojených s výkonem práce, naopak 2,9 % chce, aby za ně problémy řešili jiní více než polovina většiny respondentů (55,6 %) preferuje kreativní a samostatně vykonávanou práci, naopak zadanou a rutinní práci chce vykonávat 17,0 % respondentů

Profesní vyhraněnost vztah ke studovanému oboru a škole, hodnocení studované školy a důvody případné nespokojenosti, index profesní vyhraněnosti (+ IPV ve vztahu k typu studovaného oboru, zaměření studované oblasti a studovanému oboru) více než polovina respondentů by volilo školu, kterou práce studují (54,1 %) studium zcela jiného oboru by volila třetina respondentů (33,7%) především z maturitních oborů) osmina respondentů by volilo stejný obor na jiné škole (12,2%) Index profesní vyhraněnosti dosáhl průměrné hodnoty 72,9. Nejvyšší hodnoty dosáhli žáci gymnázií (83,4), následovaní žáky učebních oborů (74,5). Nejnižší úroveň IPV byla identifikována u žáků odborných maturitních oborů (69,9). IPV u oborů vyhrály Gymnázium, Elektrotechnika a Strojírenství (při vysokém počtu respondentů)

Komparativní analýza pro Olomoucký, Moravskoslezský a Zlínský kraj profesní plány po ukončení školy, preferovaná ekonomická aktivita po ukončení studia, preferované oblasti uplatnění, vliv odborného zaměření rodičů na výběr povolání, důvody preference povolání nejvíce zájemců o přímý nástup do práce (bez souvisejícího studia) je v Olomouckém kraji z hlediska preferované ekonomická aktivita po ukončení studia jsou výsledky za jednotlivé kraje velmi podobné ve Zlínském kraji je nejmenší počet respondentů, kteří odpověděli, že v budoucnu nechtějí pracovat (2,7 %) zcela nejpreferovanější oblastí uplatnění je oblast techniky, průmyslu a stavebnictví, kterou preferuje celkově více než pětina respondentů (21,6%), nejvíce pak respondenti v Olomouckém kraji, kde se počet respondentů blíží čtvrtině (24,6%). Naopak nejméně je tato oblast preferována v Moravskoslezském kraji nadprůměrný počet respondentů v Olomouckém kraji (14,4 %) uvádí jako hlavní důvod snadné nalezení práce v dané oblasti či profesi. Na úrovni Zlínského kraje toto zdůvodnění uvedlo pouze 8,3 % respondentů.

Děkuji Vám za účast a pozornost. Richard Koubek Regionální manažer pro Olomoucký, Pardubický a Zlínský kraj SVAZ PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR Tř. Kosmonautů 8 | 779 00 Olomouc Tel: 225 279 866| GSM: 733 643 511 rkoubek@spcr.cz | www.spcr.cz