Postup přípravy ROP Martin Černý
pro regionální rozvoj) Politika soudržnosti Programy a nástroje Způsobilost Priority Dotace Cíl Konvergence 78,5 % včetně speciálního programu pro nejodlehlejší regiony Regionální a národní programy Evropský fond pro regionální rozvoj ESF Regiony s HDP na osobu 75 % průměru EU25 Statistický dopad: 75 % v EU15 a >75 % v EU25 Členské státy s hrubým národním důchodem na osobu < 90 % průměru EU25 inovace; životní prostředí/ prevence rizik; dostupnost; infrastruktura; lidské zdroje; administrativní kapacita doprava (TEN); trvalý rozvoj dopravy; životní prostředí; obnovitelné zdroje energie 67,34% 8,38% 23,86% Politika soudržnosti 2007-2003 3 Cíle Rozpočet: 307,6 miliard EUR Fond soudržnosti Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost 17.2% Regionální programy (Evropský fond pro regionální rozvoj) a národní programy (ESF) Členské státy navrhují seznam regionů (NUTS1 nebo NUTS2) Postupné začlenění regionů, které v období 2000-06 pokrývá Cíl 1, ale nepokrývá je Cíl Konvergence inovace životní prostředí/ prevence rizik dostupnost strategie evropské zaměstnanosti 83,44% 16,56% Cíl Evropská teritoriální spolupráce 3.94% Přeshraniční a nadnárodní programy a sítě (Evropský fond pro regionální rozvoj) Hraniční a větší regiony nadnárodní spolupráce inovace; životní prostředí/ prevence rizik; dostupnost kultura, vzdělávání 35,61 % přeshraniční programy 47,73 % nadnárodní 4,54 % sítě 31.12.2018
Návrhy nové právní architektury Legislativa Návrhy nové právní architektury Obecné nařízení pro Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský sociální fond a Fond soudržnosti Rada: jednomyslně EP:souhlas Rada: QMV (kvalifikovaná většina) EP: spolurozhodování EP: souhlas Nařízení Evropského fondu pro regionální rozvoj Nařízení ESF Nařízení Fondu soudržnosti Nařízení zakládající Evropské seskupení pro přeshraniční spolupráci (EGTC) Jedno nařízení Komise Informování, propagace, finanční kontrola a finanční opravy Nově: Obecné nařízení platí i pro Fond soudržnosti; nový Fond pro rozvoj venkova je nyní mimo politiku soudržnosti; jedno nařízení EK místo pěti pro jednotlivé specifické aspekty, zjednodušená pravidla způsobilosti včleněná přímo do Nařízení. monofondovost, křížové financování 31.12.2018
Strategické dokumenty Strategické obecné zásady Společenství navrhuje Komise, přijímá Rada a schvaluje Evropský Parlament 1 Nové programové dokumenty a návazné kroky Národní rozvojový plán tvoří členský stát při použití principu partnerství 2 Strategie hospodářského růstu Úřad vlády /sekce místopředsedy vlády pro ekonomiku Národní strategický referenční rámec navrhuje členský stát při použití principu partnerství; odráží zaměření Unie, stanovuje národní strategii a její programy; nakonec o něm rozhoduje Komise 3 Operační programy jeden fond na program a členský stát nebo region NUTS II, popis priorit, řízení a finanční zdroje; nakonec o něm rozhoduje Komise 4 5 Řízení programu a výběr projektů provádí členské státy a regiony NUTS II; princip „sdíleného řízení“ = společný postup s Komisí Strategická průběžná kontrola a výroční diskuse na jaře v Evropské radě, základem je výroční zpráva Komise a členských zemí 6 31.12.2018
Vazba OP na intervenční cíle Globální cíl NRP Konkurenceschopnost a kvalitní prostředí v ČR Atraktivní prostředí Inovace a znalost. ek. Zaměstnanost, soudržnost Vyvážený rozvoj území Dostupnost, infrastruktura Konkurenceschopnost ekonomiky Moderní společnost Rozvoj území OP ŽP OP Dop OP PP OP VVI OP Zaměst OP Vzděl IOP ROP OP TA 31.12.2018
Procentní návrhy alokací Návrh alokací finančních prostředků (787,5 mld. Kč – indikativní rámec) Původní návrh zpracovatele OP ŽP OP Dop. PP VVI Zam. Vzd. IOP ROP TA 20% 9% 10% 8% 12% 2% Návrh ex-ante hodnocení 6% 15% Alokace na ROP je velice závislá na hranici s TOP. Může být významně menší i větší (např. realizace infrastruktury … ) 31.12.2018
Intervenční oblasti fondů Návrh alokací finančních prostředků (787,5 mld. Kč – indikativní rámec) Národní rozvojový plán Indikativní návrhy operačních programů Životní prostředí Fond soudržnosti (kohezní fond) Dopravní infrastruktura ERDF (možnost křížového financování v rámci projektu 10% ESF) Podnikání a inovace Regionální operační programy Integrovaný operační program Výzkum, vývoj, inovace ESF (možnost křížového financování v rámci projektu 10% ERDF) Adaptabilita a zaměstnanost Vzdělávání Technická asistence 31.12.2018
Podskupina pro ROP v rámci ŘKV Proces přípravy ROP DG Regio Evropská komise Vyjednávací tým pro ROP Vláda ČR Podskupina pro ROP v rámci ŘKV 4 zástupci MMR 5 zástupců krajů: Politický garant - 1 Výkonná koordinační prac. Skupina ROP - 4 Asociace krajů ČR ŘKV Komise pro reg. rozvoj - Asociace krajů ČR Politická garance Lukáš - Linek Pracovní skupina Priorita - 1 Pracovní skupina Priorita - 2 Specializované prac. Skupiny Předpoklad: - legislativa - implementace - finance MMR, MF, kraje Pracovní skupina Priorita - 3 Pracovní skupina Priorita - 4 Pracovní skupina pro ROP zástupci krajů z odborů str., reg. Rozvoje- 13 Pracovní skupina – Pr. 5 disparity Výkonná koordinační pracovní skupina ROP 4 zástupci krajů z odborů str., reg. rozvoje Černý, Chovanioková, Kalivoda, Matulík - koordinace Koordinátoři krajů pro prac. skupiny 1 - 5 31.12.2018
Globální cíl ROP Globální cíl ROP se zaměřuje na urychlení rozvoje regionů ČR, na zvýšení konkurenceschopnosti regionů a jejich atraktivity pro investice, na posílení kvality života obyvatel při respektování vyváženého a udržitelného rozvoje regionů vycházející z využití jejich potenciálu. Takto nadefinovaný globální cíl ROP reflektuje a navazuje na globální cíl NRP. 31.12.2018
Specifické cíle ROP Specifické cíle ROP jsou orientovány na: podporu infrastruktury zvyšující přitažlivost regionu pro investice (zejména dopravní infrastruktura a infrastruktura pro životní prostředí), - dopravní infrastruktura (silnice II. a III. třídy, veřejná hromadná doprava a dopravní obslužnost, regionální železniční tratě, regionální letiště, infrastruktura pro chodce a cyklisty). - informační a komunikační infrastruktura (rozvoj a modernizace ICT, sítí, podpora využívání ICT ….). 31.12.2018
Specifické cíle ROP Specifické cíle ROP jsou orientovány na: Specifické cíle ROP jsou orientovány na: zvýšení prosperity regionu vytvářením prostředí pro rozvoj malých a středních podniků včetně prostředí pro inovace a vytváření nových pracovních příležitostí, - infrastruktura pro podnikání (revitalizace brownfields ve městech a obcích, rozvoj inkubátorů, průmyslových ploch). - vytváření podmínek pro výzkum a vývoj, inovace a zavádění nových technologií v regionu. - rozvoj konzultačních a informačních služeb pro MSP a podpora marketingových aktivit MSP. 31.12.2018
Specifické cíle ROP Specifické cíle ROP jsou orientovány na: Specifické cíle ROP jsou orientovány na: zvýšení podílu cestovního ruchu na hospodářské prosperitě regionu a na vytváření pracovních příležitostí - infrastruktura cestovního ruchu (základní a doprovodná infrastruktura, obnova a využití památek, informační systémy). - podpora rozvoje služeb (certifikace, aplikace standardů), propagace a marketingu v cestovním ruchu. - podpora specifických forem cestovního ruchu, destinační management 31.12.2018
Specifické cíle ROP Specifické cíle ROP jsou orientovány na: Specifické cíle ROP jsou orientovány na: modernizaci a zlepšení podmínek pro obyvatele ve městech a na venkově, související s rozvojem hmotného prostředí, lidských zdrojů a kultury, přispívající ke zvýšení atraktivity těchto území pro hospodářský rozvoj - infrastruktura pro rozvoj lidských zdrojů (hmotné investice v oblastech regionálního školství, celoživotního vzdělávání a v sociální oblasti) - výstavba ČOV (1000 – 2000 EO), inženýrské sítě - péče o krajinu, zeleň, parky, veřejná prostranství regenerace a revitalizace zanedbaných ploch a objektů nemocniční infrastruktura 31.12.2018
Regionální rada Regionální rada Regionu soudržnosti NUTS II: Regionální rada Regionu soudržnosti NUTS II: Regionální rada je zřízena zákonem č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje. Její sídlo je upraveno v zákoně. Orgány: - Výbor Regionální rady (8 členů za každý kraj) - Předseda Regionální rady - Úřad Regionální rady – na úředníky se „obdobně“ vztahuje zákon č. 312/2002 Sb. Příjmy rozpočtu Regionální rady tvoří: - dotace ze státního rozpočtu na financováni programů spolufinancovaných z rozpočtu EU - dotace z rozpočtů krajů - příjmy z vlastního majetku, přijaté peněžité dary a příspěvky, přijaté půjčky, úvěry a návratné finanční výpomoci, úroky z vkladů, penále a jiné platby získané v souvislosti s použitím prostředků Regionální rady 31.12.2018
Regionální rada Regionální rada Regionu soudržnosti NUTS II: Regionální rada Regionu soudržnosti NUTS II: Hospodaření Regionálních rad se řídí zákonem č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, Regionální rada vykonává kontrolu podle zákona č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě. Hospodaření Regionální rady podléhá přezkumu podle zákona č. 420/2004 Sb. o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí. Regionální rada není orgánem územního samosprávného celku ani není orgánem státní správy. Přijetí novely zákona č. 248/2000 Sb. se předpokládá v březnu, účinnost cca od července roku 2006. 31.12.2018
Regionální rada Regionální rada Regionu soudržnosti NUTS II: Regionální rada Regionu soudržnosti NUTS II: S ohledem na navrhované ustanovení zákona č. 248/2000 Sb. je nutné: - zabezpečit přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů dle ustanovení § 249 odst. 2 zákoníku práce z kraje na regionální radu (týká se zaměstnanců, kteří v současné době pracují v Oddělení sekretariátu RR, ostatní zaměstnanci RR budou muset být vybráni na základě výběrového řízení podle zákona 312/2002 Sb.) - poskytnout dotaci na činnost regionální rady (jinou formu příspěvku na činnost zákon o krajích neumožňuje) zajistit volbu členů Výboru Regionální rady – dle § 16d navrhovaného znění zákona č. 248/2000 je tato volba v pravomoci zastupitelstva - navrhnout rozpočet RR - nastavit organizační strukturu Úřadu - připravit výběrová řízení na zaměstnance (ředitele) tak, aby byla vyhlášena už po vzniku RR 31.12.2018
Děkuji za pozornost! Martin Černý cerny.m@kr-vysocina.cz Děkuji za pozornost! Martin Černý cerny.m@kr-vysocina.cz Tel: 564 602 530 31.12.2018