Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha, 24. 10. 2017.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Asociace aktivních škol
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Ve školním roce 2010/2011 byly otevřeny dvě přípravné třídy. Přípravné třídy naší školy byly zapojeny do projektu "Společně to dokážeme". Je to program.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vzájemná hospitační činnost
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Využití výsledků PISA ve školách PhDr. Josef Basl, Ph.D., Mgr. Radek Blažek Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Mateřský jazyk jako podpora národní identity a zachování kulturního dědictví v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora
Šablony OP VVV a podpora nadání
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Budování kapacit pro rozvoj škol II
Komplexní systém hodnocení
Polytechnické vzdělávání v praxi
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
(příspěvek k implementaci MAP) Mgr. Petr Drábek
Mgr. Milan Rambousek ředitel Libereckého inspektorátu
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha, 24. 10. 2017

Témata Využití dat z inspekční činnosti, národních a mezinárodních šetření pro budování lepšího vzdělávání Odpovědnost škol za vzdělávací výsledky žáků Doporučení pro rozvoj kvality školy

Využití inspekčních dat v propojení s daty z mezinárodních šetření podklad pro evidence-based policy 55 % učitelů, kteří vyučují dnešní žáky, pracovalo v systému i v době, kdy naše výsledky byly nadprůměrné. Populace dětí, žáků, studentů je podobná. Rodiče projevují nižší míru angažovanosti. Vývoj společnosti a technologický pokrok.

Výsledky ČR se oproti dalším zemím zhoršují rychleji Využití inspekčních dat Výsledky ČR se oproti dalším zemím zhoršují rychleji Česká republika je jediná země, která měla v porovnání s rokem 1995 horší průměrný výsledek v roce 2015 v matematice. V přírodovědě se kromě žáků z Austrálie, ČR, Nového Zélandu, USA, Norska a Nizozemska všichni ostatní zlepšili (57 zemí). TIMSS PISA Česká republika patří mezi 7 zemí z 52 jejichž výsledek se mezi 2006–2015 významně zhoršil v přírodovědě. Výsledky našich žáků se zhoršují nebo stagnují, ale výsledky většiny zahraničních žáků se zlepšují.

Vývoj výsledků českých žáků Využití inspekčních dat Vývoj výsledků českých žáků

Souhrnné výsledky českých žáků v gramotnostních oblastech od roku 2000 Využití inspekčních dat Souhrnné výsledky českých žáků v gramotnostních oblastech od roku 2000

Využití inspekčních dat Zastoupení českých žáků v přírodovědných gramotnostních úrovních v letech 2006 a 2015 v druzích škol

Rozdíly ve výsledcích uvnitř škol a mezi školami v zemích OECD Využití inspekčních dat Rozdíly ve výsledcích uvnitř škol a mezi školami v zemích OECD

Četnost učitelem usměrňovaných aktivit v hodinách Využití inspekčních dat Četnost učitelem usměrňovaných aktivit v hodinách Četnost zařazování těchto aktivit posuzovali žáci na 4bodové škále nikdy nebo téměř nikdy, v některých hodinách, v mnoha hodinách, každou nebo téměř každou hodinu.

Využití inspekčních dat Vliv učitelem usměrňovaných aktivit na výsledek v přírodovědné gramotnosti Častější aktivita – dle žáků je zařazována v mnoha hodinách či každou nebo téměř každou hodinu. Změny v bodovém výsledku jsou po započtení vlivu socioekonomického zázemí žáků a škol.

Využití inspekčních dat Srovnání vybraných znaků méně úspěšných a velmi úspěšných tříd Sekundární analýza z mezinárodních šetření TIMSS 2015 a TIMSS 2011 MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY patřily do škol, které se častěji vyznačovaly následujícími rysy: V rámci výběrového zjišťování výsledků žáků dosahovali žáci těchto škol podprůměrné úspěšnosti. Komplexní inspekční činnost poukazovala z hlediska výuky přírodovědných předmětů na prvním i druhém stupni na převahu frontální výuky s nižší mírou zapojování učebních pomůcek a didaktické techniky a s nižší mírou zapojení činností vyžadujících samostatný aktivní přístup žáků. Pojetí výuky nekladlo příliš důrazu na snahu motivovat žáky (absence aktivizujících metod výuky).

Využití inspekčních dat Srovnání vybraných znaků méně úspěšných a velmi úspěšných tříd Sekundární analýza z mezinárodních šetření TIMSS 2015 a TIMSS 2011 VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY patřily do škol, které se častěji vyznačovaly následujícími rysy:   V rámci výběrového zjišťování výsledků žáků dosahovali žáci těchto škol průměrné či nadprůměrné úspěšnosti. Komplexní inspekční činnost poukazovala z hlediska výuky přírodovědných předmětů na prvním i druhém stupni na využívání efektivní frontální výuky doplňované o další činnosti (např. skupinová práce). Míra využívání učebních pomůcek a didaktické techniky byla vyšší – a způsob využívání vytvářel podnětnější výukové prostředí. Žákům byla v hodinách častěji poskytována okamžitá zpětná vazba. V hodinách byla patrná snaha o vyšší vstupní motivaci žáků a snaha o průběžné motivační hodnocení žáků. V hodinách byla pozornost věnována experimentům či simulacím reálné situace a aplikace učiva během ní.

Faktory ovlivňující výsledky žáků Odpovědnost školy za vzdělávací výsledky žáků Faktory ovlivňující výsledky žáků Školní klima Spokojenost s povoláním učitele Pedagogické vedení školy Profesní rozvoj učitelů Důraz na studijní úspěch a výsledky žáků Škola musí přijmout odpovědnost za vzdělávací výsledky svých žáků

Podpora rozvoje kompetencí učitelů přímo uvnitř školy Doporučení pro rozvoj kvality školy Problém a návrh řešení Kompetence učitelů neodpovídají aktuálním potřebám vývoje vzdělávací soustavy; nedostatečné využívání potenciálu pedagogické diagnostiky a tomu odpovídající vzdělávací a výchovné strategie, formativního hodnocení a sebehodnocení. Podpora rozvoje kompetencí učitelů přímo uvnitř školy

Vedení zaměřené na kvalitu vyučování (instructional leadership) Doporučení pro rozvoj kvality školy Vedení zaměřené na kvalitu vyučování (instructional leadership) Více času povinnostem spojeným s kurikulem a vyučovacím procesem. Využití hospitací pro hodnocení práce učitelů. Podpora spolupráce mezi učiteli při zavádění a rozvoji nových vyučovacích praktik. Vedení učitelů k přijímání odpovědnosti: za zlepšování jejich dovednosti vzdělávat, za vzdělávací výsledky žáků. Výsledky žáků využít pro hodnocení práce učitelů a plánování jejich PRU a plánování i naplňování cílů školy.

Inspirace pro šablony Klasické kurzy DVPP doplněné další podporou například formou spolupráce přímo ve škole. Tandemová výuka. Nové metody ve výuce. Vzájemná spolupráce. Výměna zkušeností mezi školami  spolupráce v rámci MAP.

Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 Tel.: +420 251 023 106 ǀ Fax: +420 251 566 789 Email: tomas.zatloukal@csicr.cz ǀ www.csicr.cz