Očekávané změny po implementaci 5. AML směrnice EU do národního práva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BEZPEČNOST ÚSPOR VE II. A III. PILÍŘI Ministerstvo financí ČR.
Advertisements

Založení družstva © Mgr. Iva Jermanová, advokátka.
Správní právo Pojem správního práva.
Evropská soukromá společnost s r. o
Nástroje územního plánování
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Aktuální vývoj v oblasti DPH Blanka Mattauschová
Registr dlužníků státu
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Legislativní proces J.Kožiak.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Novela zákona o elektronickém podpisu Předmět úpravy novely zákona Obsah prezentace  Dosažení kompatibility se Směrnicí 1999/93/ES:  uznávání.
Novela zákona o DPH pro rok 2013 Blanka Mattauschová
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Systém kontrolní činnosti SEI
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
Základní registry ve veřejné správě
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
1 Elektronický podpis v ČR Bezpečnost IS/IT Jaroslav Malý.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Základní registry.
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Evropská občanská iniciativa
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Účetní závěrka a zveřejňování informací1 Bankovní účetnictví Účty emisní banky.
Operační program ESPON 2013 Informační den Program ESPON 2013 Projektová partneři Mgr. Milada Hroňková Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
172. Žofínské fórum Asociace pro evropské fondy, z.s.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation 9. ICT Forum, Praha Elektronická daňová správa Klientský přístup k daňovým subjektům.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ HOTOVOSTNÍ VKLADY.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Elektronické platební prostředky, platební karty, platební systémy Předmět Platební styk, Jaro 2008 Mgr. Bc. Libor Kyncl Právnická fakulta Masarykovy univerzity.
Mezinárodní spolupráce při správě daní Mgr. Michal Tuláček 9. listopadu 2015.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Vodohospodářské aktuality
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Mezinárodní spolupráce při správě daní
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Zprostředkovaná identifikace podle § 10 AML zákona v roce 2017
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Další vnitrostátní předpisy
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Povinnosti advokátů dle AML zákona
Novinky v předškolním vzdělávání
Transkript prezentace:

Očekávané změny po implementaci 5. AML směrnice EU do národního práva Finanční analytický úřad Libor Kazda 7. června 2018 Finanční analytický úřad

Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 IV. AML směrnice EU Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES Akční plán Evropské komise – implementace do 31.12.2016 – jen ČR Implementační lhůta směrnice – do června 2017 – plná jen ČR - ??? Finanční analytický úřad

IV. AML směrnice EU Geneze zákona č. 368/2016 Vnitřní a vnější PŘ 18.5.2015 – 22.9.2015 Projednání vládou (LRV) 29.9.2015 – 23.3.2016 Sněmovna 1. čtení 31.05.2016 2. čtení 13.07.2016 3. čtení 07.09.2016 Senát projednání 19.10.2016 Účinnost novely AMLZ – 1.1.2017 a její uplatňování v praxi Finanční analytický úřad

V. AML směrnice EU Návrh představen Evropskou komisí dne 5. 7. 2016 (tedy v průběhu implementační lhůty 4. AMLD), závazek jej přijmout je obsažen v Akčním plánu k posílení boje proti financování terorismu, který byl vydán jako reakce na teroristické útoky v Paříži v listopadu 2015. Schválení EP 19.4.2018 Schválení RE 14.5.2018 Finanční analytický úřad

Další vývoj pro implementaci Publikace v Úředním věstníku EU bude v červnu 2018 a směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení. Obecná implementační lhůta je 18 měsíců. Implementační lhůty pro jednotlivé registry: registr skutečných majitelů právnických osob 18 m registr skutečných majitelů trustů 20 m registr účtů 26 m Finanční analytický úřad

Zařazení dalších subjektů mezi povinné osoby Osoby, které profesionálně poskytují poradenství v daňových záležitostech (kromě auditorů účetních a daňových poradců). Realitky – i pro zprostředkování pronájmu, když měsíční nájem vyšší než 10 000 EUR. Poskytovatelé služeb výměny mezi virtuálními měnami a fiat měnami a poskytovatelé peněženek virtuálních měn (definice VC, definice poskytovatele peněženek). Obchodníci s uměleckými předměty - povinně. Finanční analytický úřad

Virtuální měny „virtuálními měnami“ digitální znázornění hodnoty, která není vydána či garantována centrální bankou ani orgánem veřejné moci, není nutně spojena se zákonně stanovenou měnou a nemá právní status měny či peněz, je však fyzickými nebo právnickými osobami přijímána jako prostředek směny a může být elektronicky převáděna, uchovávána a obchodována; „poskytovatelem virtuální peněženky“ subjekt poskytující služby, jejichž cílem je ochraňovat jménem jejich klientů soukromé šifrovací klíče za účelem držení, uchovávání a převodu virtuálních měn. Finanční analytický úřad

Virtuální měny Členské státy zajistí, aby poskytovatelé služeb výměny mezi virtuálními měnami a fiat měnami a poskytovatelé elektronických peněženek měli registraci, aby směnárny, provozovny poskytující proplácení šeků a poskytovatelé služeb pro svěřenské fondy a obchodní společnosti měli licenci nebo registraci a aby poskytovatelé služeb hazardních her podléhali regulaci. Finanční analytický úřad

Obchodníci s uměleckými předměty osoby vyvíjející obchodní činnost či jednající jako zprostředkovatelé při obchodování s uměleckými díly v případě, že hodnota transakce či řada souvisejících transakcí dosáhne výše 10 000 EUR nebo více, a to i tehdy, pokud je tato činnost vykonávána uměleckými galeriemi a aukčními síněmi; osoby, které skladují, obchodují či jednají jako zprostředkovatelé v rámci obchodu s uměleckými díly, pokud se tak děje v tzv. svobodných přístavech a v případě, že hodnota transakce či řada souvisejících transakcí dosáhne výše 10 000 EUR nebo více. Finanční analytický úřad

Další změny Předplacené anonymní karty – snížení limitů (měsíční limit 150 EUR, max. částka uchovávaná 150 EUR, nelze zpětná výměna za hotovost vyšší než 50 EUR, nelze platba po internetu vyšší než 50 EUR); lze je úplně zakázat. Výslovně se v rámci identifikace zmiňuje identifikace na dálku, elektronická identifikace atd. – ale pouze způsob uznaný vnitrostátními orgány za bezpečný. Finanční analytický úřad

Další změny Obchodní vztahy či transakce s rizikovými 3. zeměmi – specifická, konkrétní opatření ECDD (čl. 18a) + možno žádat, aby 1. platba byla provedena z účtu u srovnatelně regulované úvěrové instituce. Vydat seznam funkcí, které jsou považovány za PEP (čl. 20a). FIU musí být schopna žádat informace od všech povinných osob (čl. 32). Přístup FIUs do katastru nemovitostí (čl. 32b). Finanční analytický úřad

Další změny Samosprávné profesní organizace musí vydávat výroční zprávu (čl. 34/2a) o počtu přijatých hlášení, kontrole a přijatých opatřeních. Zpracování osobních údajů dle AMLD se pro účely GDPR považuje za otázku veřejného zájmu. Zlepšení mezinárodní spolupráce FIUs. Výměna informací mezi dohledovými orgány (čl. 57a). Finanční analytický úřad

Evidence účtů ČS zavedou centralizované automatizované mechanismy, jako jsou centrální registry nebo centrální elektronické systémy vyhledávání dat. Musí zahrnovat platební a bankovní účty, které mají IOBAN a bezpečnostní schránky vedené u úvěrových institucí (čl. 32a). EK musí do 26.6.2020 předložit zprávu o případném propojení. Finanční analytický úřad

Problematika BO (skutečných majitelů) Pokud jako BO uveden člen statutárního orgánu (když BO není nebo ho nelze zjistit) – vést údaje o obtížích během procesu ověřování. Při navazování obchodního vztahu s PO nebo svěřenským fondem – žádat výpis z registru BO. PO povinny mít skutečné a aktuální informace o svém BO + neplnění této povinnosti musí podléhat účinným, přiměřeným a odrazujícím sankcím (čl. 30). Povinnost těch skutečných majitelů poskytnou těm PO součinnost při plnění této povinnost (čl. 30). Informace o BO musí být uchovávány v registru a musí být přesné a aktuální + mechanismu pro nahlašování nesouladu a jeho nápravě. Zákon č. 304/2015 Sb. O Finanční analytický úřad

Problematika BO (skutečných majitelů) Informace z tohoto registru dostupné příslušným orgánům a FIU (ti musí tyto informace včas a bezplatně poskytovat zahraničním partnerům) a povinným osobám plně, veřejnosti minimálně jméno, měsíc a rok narození, stát bydliště, státní příslušnost a informace o držené účasti. Registr může být online a za poplatek (jen ve výši, aby pokryl administrativní náklady). EK zajistí jejich propojení (pomocí platformy dle čl. 24 směrnice 2017/1132/EU. Obdobný registr na svěřenské fondy (fond registrován ve státě, v němž je svěřenský správce usazen, nebo má bydliště) – jen platí omezenější přístup. EK vydá prováděcí akt k propojení registrů. Finanční analytický úřad

?????? Finanční analytický úřad

Počet přijatých OPO Finanční analytický úřad

Zajištěné finanční prostředky Finanční analytický úřad

Děkuji za pozornost ….. Finanční analytický úřad