Nezávislost centrální banky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Česká národní banka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: ,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_96 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Co to je, když se řekne „FRANCHISING“? Petra Dillingerová SŠ KNIH, o.p.s.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Nezávislost centrální banky Zdroj: 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Bóhm. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky Pavel Seknička.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Česká národní banka. Charakteristika ČNB Právní forma: osoba veřejného práva sui generis Vznik: ze zákona, k , rozdělením SBČS Ústřední banka.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Svržení atomových bomb na japonská města v srpnu 1945 Druhá světová válka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Národní hospodářství Měnová politika. Centrální banky půjčky panovníkovi monopol - emise oběživa „věřitel poslední instance“ dohled nad bankami provádění.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Proč je dobré požádat o prostředky ze šablon. Je to jednoduché Není to souboj o peníze – vyjdou na každou školu Žádost o podporu i zprávy o realizaci.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Zákon o sociálním podnikání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Měnová soustava, měnová politika
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Nezávislost centrální banky
Zákon o sociálním podnikání
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ekonomika– národní hospodářství
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
RIZIKO.
2. ČNB a její role v platebním styku.
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Organizace práce na prodejně
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Seminář o stavebním spoření
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Zákon o statusu veřejné prospěšnosti.
Transkript prezentace:

Nezávislost centrální banky Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Verze prosinec 2017

Politická krátkozrakost V praxi lze často pozorovat jednání politiků, které popisuje tzv. teorie politického cyklu Vládnoucí politici preferují dosažení maximálního růstu zaměstnanosti těsně před volbami, což podpoří jejich znovuzvolení Snahou politiků je využít měnovou politiku ke stimulaci krátkodobého růstu ekonomiky a zaměstnanosti To se následně projeví ve zvýšení inflace, ovšem až v povolebním období, což politiky již nezajímá Jaký je Váš názor na volební boje politiků? Kdybyste byli politiky, jak byste se snažili získat hlasy? Byli byste ochotni činit populistické kroky?

Negativní dlouhodobé dopady Veřejnost není hloupá a důsledky jednání politiků zabuduje do svých očekávání to se projeví např. požadavky na vyšší růst mezd při mzdových vyjednáváních Ve výsledku tak bude inflace dlouhodobě vyšší, což naopak poškozuje růst ekonomiky i zaměstnanost Shledáváte tyto skutečnosti jako pádný důvod pro existenci nezávislé centrální banky?

Nekontrolovaný tisk peněz Politická nadvláda v rozhodování o měnové politice může vyústit až v nekontrolovaný tisk peněz a v hyperinflaci Při hyperinflaci ceny rostou astronomickým tempem a lidé musí dostávat plat i několikrát denně, aby si stihli nakoupit předtím, než se jim peníze znehodnotí K hyperinflaci došlo např. v Německu po skončení 1. světové války (popsáno v knize E.M.Remarque: Černý obelisk), ale také nedávno v Zimbabwe Přijdete na to, jakým způsobem vysoká inflace poškozuje ekonomický růst a zaměstnanost?

Oddělení měnové a fiskální politiky Proto by měla být měnová politika prováděna nezávisle na vládnoucích politicích Historickým vývojem došlo k oddělení měnové politiky od vlády Standardem je nezávislá CB, jejímž posláním je udržování cenové stability I přesto se politici snaží zasahovat do jejích pravomocí např. prezidentka Argentiny počátkem ledna 2010 odvolala z funkce guvernéra CB, který odmítl použít devizové rezervy ke krytí rostoucích veřejných výdajů v roce 2000 v menší míře čelila snahám politiků omezit její nezávislost i ČNB (problematickou novelu Zákona o ČNB nakonec zamítl Ústavní soud)

Nezávislá centrální banka CB je nezávislá, když vystupuje výhradně ve veřejném zájmu a nezvýhodňuje specifické skupiny osob, instituce, sektory ekonomiky či politické strany Obecně rozlišujeme čtyři druhy nezávislosti: Funkční Personální Institucionální Finanční Je ČNB podle Vás nezávislou centrální bankou?

Funkční nezávislost CB rozhoduje samostatně o nastavení svých cílů a volbě nástrojů k dosažení těchto cílů CB sama určuje, jaká hodnota inflace odpovídá cenové stabilitě a jaké konkrétní nástroje si zvolí (např. povinné minimální rezervy, nebo operace na volném trhu) např. ČNB si stanovuje své cíle i nástroje sama, Bank of England má však cíle stanoveny ministrem financí Proč není vláda spolehlivým garantem cenové stability? Souvisí to nějak s volbami nebo spíše s její nedostatečnou kvalifikací v této oblasti? Měla by CB své kroky alespoň konzultovat s vládou?

Personální nezávislost (i) Způsob jmenování vedení CB, délka jeho funkčního období a podmínky pro odvolání vedení Eliminuje možný „neformální“ nátlak politiků vedoucí k omezování zejména funkční nezávislosti CB Důležité je zejména, aby: funkční období členů BR bylo delší než volební období politiků byl okruh podmínek pro odvolání členů BR užší a přesně definovaný Jaké jsou výhody a nevýhody delšího funkčního období? Za jakých situacích by měli být nejvyšší představitelé CB odvoláni?

Personální nezávislost (ii) Členové bankovní rady ČNB jsou jmenováni a odvoláváni prezidentem ČR 6-leté funkční období Člena BR lze odvolat, pokud: přestane být způsobilý k právním úkonům je pravomocně odsouzen za trestný čin

Institucionální nezávislost (i) Vláda nemůže udělovat pokyny CB, povinnosti CB vůči vládě a/nebo parlamentu by měly být přiměřené Diktát vlády v této oblasti by rovněž omezoval zejména funkční nezávislost CB, konkrétně: riziko rozporu s hlavním cílem přetěžování kapacit CB vedoucí k prodlení či nižší kvalitě výkonu funkcí CB Jaké by podle Vás měla mít CB povinnosti vůči vládě a/nebo parlamentu? Měla by CB pravidelně posílat zprávu o ekonomickém vývoji? Měla by CB povinně odvádět svůj zisk do státní pokladny?

Institucionální nezávislost (ii) Vláda ani Poslanecká sněmovna nemohou ČNB přímo úkolovat ČNB je povinna pouze: nejméně dvakrát ročně předkládat Poslanecké sněmovně Zprávu o měnovém vývoji jednou ročně předkládat Zprávu o finanční stabilitě a Zprávu o výkonu dohledu nad finančním trhem a Zprávu o výsledku hospodaření Jaký je podle Vašeho názoru rozsah institucionální nezávislosti ČNB?

Finanční nezávislost CB by neměla být nucena financovat vládu, svůj rozpočet by si měla sestavovat a schvalovat sama Přímé i nepřímé financování vlády ze strany CB je ve většině vyspělých zemí zakázáno ČNB nemůže financovat potřeby vlády ČR či jiných státních institucí ČNB si svůj rozpočet sestavuje sama, zprávu o výsledku hospodaření České národní banky schvaluje Poslanecká sněmovna Proč je podle Vás financování vládních potřeb centrální bankou nebezpečné?

Vliv nezávislosti na plnění hlavního cíle CB – zajištění cenové stability Četné studie potvrzují nepřímou vazbu mezi mírou nezávislosti CB a výší inflace Tato vazba byla nejsilnější v minulosti, kdy byl větší rozdíl mezi politikou levicových a pravicových vlád Je podle Vašeho názoru nezávislost CB jediným faktorem ovlivňujícím inflaci?

Argument proti nezávislosti CB: možnost zneužití nezávislosti (i) CB by měla zůstat někomu zodpovědná za svoje kroky tato zodpovědnost může být přímo vůči veřejnosti vysoká nezávislost CB je kompenzována vysokou informační otevřeností a „skládáním účtů“ veřejnosti Je podle Vašeho názoru zodpovědnost vůči veřejnosti lepší než vůči vládě či parlamentu?

Argument proti nezávislosti CB: možnost zneužití nezávislosti (ii) ČNB je povinna předkládat Poslanecké sněmovně pravidelné zprávy (viz snímek č.11) je povinna informovat nejméně jednou za tři měsíce o měnovém vývoji veřejnost její otevřenost je mnohem větší než jí ukládá zákon (zveřejňování prognóz, průběhu a výsledku hlasování bankovní rady, atd.) Je ČNB podle Vás dostatečně otevřená a transparentní?

Zajímá Vás více informací? Na stránkách ČNB > Měnová politika > Vzdělávání naleznete odpovědi na Vaše otázky Nebo můžete zdarma navštívit výstavu Lidé a peníze

Zdroje Grafy str. 13 zdroj dat: Alesina, Summers (1993): „Central Bank Independence and Macroeconomic Performance: Some Comparative Evidence“, Journal of Money, Credit and Banking, Vol. 25, No. 2. (May, 1993), strana 151-162, ISSN 0022-2879.[cit. 2010–29–09]. Obrázky str. 1 archiv ČNB [cit. 2010–29–09]. str. 3 schůze Senátu 29.11.2006. Volně dostupný na http://www.senat.cz/informace/galerie/fotogalerie/2006/11_29_1_schuze_senatu_2_big.jpg str. 4 Inflaci%C3%B3_utan_1946.jpg [cit. 2010–29–09]. Dostupný pod licencí Creative commons na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Inflaci%C3%B3_utan_1946.jpg str. 6 Volba_prezidenta.jpg [cit. 2010–29–09]. Volně dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Volba_prezidenta.jpg. str. 9 archiv ČNB [cit. 2017–20–10]. str. 16 archiv ČNB [cit. 2010–29–09].