zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Advertisements

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceZpůsoby.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Energetická hodnota potravin (EH)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Netradiční aranžérské materiály
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Technologie – Měření a orýsování
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, Nová Paka
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Výroba špalíku na broušení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cukry – přírodní sladidla
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Zvuky hudebních nástrojů
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rešerše.
Informační gramotnost
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Informatika – Grafika.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Inf Rastová a vektorová grafika
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
Registrační číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Řezání vnějších závitů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Výroba velikonočního košíčku
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/340618 Šablona: III/2 Sada: 6/2 Výstup: VY_32_INOVACE_6PO220 Ověření ve výuce: Materiály Datum ověření: 20. 12. 2013 Třída: 2.TR

DÝHY Materiály Předmět: Ročník: 2. Klíčová slova: Dýha, intarzie, reprodukovatelná dýha, difúzně modifikovaná dýha, laser Jméno autora Ing. Jitka Poláková Škola – adresa: Soukromá střední odborná škola a Střední odborné učiliště s. r. o., Znojemská 1027, Třebíč

Průřezová témata ODS - váží si materiálních a duchovních hodnot, dobrého životního prostředí a snaží se je chránit a zachovat pro budoucí generace CZP - chápe vlastní odpovědnost vůči ochraně přírody a snaží se na ní aktivně podílet CSP - identifikuje a formuluje vlastní priority IKT - pracuje s informacemi, vyhledává je, vyhodnocuje a využívá

ANOTACE Cílem je seznámit žáky s dekorativní technikou s využitím dýhy – intarzií a dalšími postupy zušlechťování dýh. Dalším úkolem je motivovat žáky k vlastnímu výtvarnému vyjádření s využitím jejich manuální zručnosti a nabídnou jim smysluplnou náplň naplnění volného času.

DÝHY intarzie a další způsoby zušlechťování dýh

Co je to intarzie? Intarzie je technika zdobení povrchů pomocí kousků dýhy. Z dýh různých dřevin, barevných odstínů a kresby se velmi přesně (převážně skalpelem) vyřezávají jednotlivé segmenty a tyto se následně nalepují na pevný podklad v požadovaném obrazci nebo ornamentu.

Na fotografii je uveden klasický příklad jednodušší intarzie. Šachovnice je vytvořena kombinací světlého a tmavého dřeva. obr. 50

Historie intarzie je těsně spjata s vývojem dýhy Historie intarzie je těsně spjata s vývojem dýhy. Již dávní výrobci byli schopni pomocí kousků dýhy vytvořit překrásné předměty, kde jsou pomocí intarzie zobrazeny nejrůznější figurální nebo ornamentální motivy. Drahé a luxusní předměty, určené především pro vládce a nejbohatší vrstvu společnosti, zdobili nejen plátky dřeva, ale i jeho kombinace s drahými materiály, jako jsou například drahokamy, drahé kovy, slonovina, želvovina apod.

Příklad velmi náročné historické intarzie, kde je použito vzácné dřevo v kombinaci se zlatem obr. 51

Jaký je postup při výrobě intarzie? Výroba intarzie není co se týče technického vybavení příliš náročná. Může si ji vyrobit každý, kdo je trochu manuelně zručný a má notnou dávku trpělivosti a pečlivosti. Základní materiál – pláty dýh lze získat přímo od výrobce dýh, nebo jako zbytkový materiál u výrobců nábytku. Totéž platí i pro materiál podkladový.

Na výrobu intarzie potřebujete kromě základních surovin tyto pomůcky, nástroje a pomocné materiály. obr. 51

Motiv budoucí intarzie se nejdříve pomocí kopírovacího papíru přenese na čistý papír, kde se podle záměru autora upraví. Pak se nákres nebo jeho segmenty přenesou z papíru na různě zbarvené dýhy. Jednotlivé části se pomocí nožů velmi pečlivě vyřežou

Následuje vlastní skládání intarzie, kde se jednotlivé části fixují pomocí papírové lepicí pásky na lícové straně. obr. 52

Dalším krokem je lisování intarzie na podkladový materiál Dalším krokem je lisování intarzie na podkladový materiál. Tento materiál většinou volíme ze široké škály velkoplošných materiálů, které jsou pevné, dokonale rovné a tvarově stálé. Po dokonalém vytvrzení lepidla následuje obroušení papírové pásky a celého povrchu výsledného výrobku. Poslední fází je případná oprava nedostatků a lakování povrchu transparentním lakem.

Inspirací byl autorovy plakát secesního malíře Alfonse Muchy. Na fotografii je zachycena překrásná, na výrobu velice náročná intarzie. Inspirací byl autorovy plakát secesního malíře Alfonse Muchy. obr. 53

Jaké známe speciálně zušlechtěné dýhy? Reprodukovatelné dýhy Reprodukovatelné dýhy jsou dýhovací materiály na bázi dřeva, syntetického lepidla a organických barviv. Vyrábí se tak, že se nebarvené a nabarvené dýhy uloží na sebe, podle předem stanoveného systému, a s pomocí lepidla se lisováním spojí do bloků.

Po slisování bloků a jejich dostatečném vytvrzení, se z nich mechanickým dělením vyrábějí jednotlivé listy dýh. Podle toho jaký způsob a směr dělení zvolíme, (krájení, loupání), získáváme dýhy s netradiční reprodukovatelnou kresbou, barvou i formátem. Výhodou těchto dýh je, oproti dýhám přírodním, jejich barevná stálost a lze je s úspěchem používat např. při výrobě sektorového nábytku.

Difúzně modifikované dýhy Vstupním materiálem pro výrobu difúzně modifikované dýhy jsou krájené dýhy. Tyto dýhy se probarvují difúzním procesem v celé své tloušťce. Kromě barviva se v zušlechťovacích roztocích mohou používat i pomocné průmyslové přípravky pro zvýraznění kresby, zlepšování světlostálosti a dalších vlastností.

Tento druh modifikovaných dýh se zpracovává běžným způsobem, lisování se provádí v taktových nebo etážových lisech za použití lepidlových směsí na bázi močovinoformaldehydových lepidel, přibarvených na barevný odstín, který se přibližuje odstínu dýh. Další technologie zpracování (broušení, povrchová úprava) se nijak neliší od zpracování klasických dýh. Tímto způsobem můžeme získat dýhy netradičního zabarvení např. modré, zelené apod.

Jak lze zvýšit dekorační účinek dýh pomocí laserové techniky? Charakteristickým znakem řezání dýh laserem je vysoká přesnost řezu ve všech směrech, úzká řezná spára a tmavě zbarvená řezná plocha. Tmavého zbarvení řezu lze využít jako dekorativního prvku. Nejčastěji se předností řezáním laserem využívá při výrobě průmyslových intarzií, kde je díky této technice dosaženo vysoké produktivity práce.

Na fotografii jsou uvedeny příklady řezání dřevních materiálů na bázi dýhy pomocí laseru. obr. 54

Použité zdroje ŽÁK, Jaroslav. Materiály. Praha: Informatorium, 1994, ISBN 80- 85427-58-3. JANÁK, Karel; KRÁL, Pavel. Technologie I. Praha: Informatorium, 2003, ISBN 80-7333-003-2. TRÁVNÍK, Arnošt. Výroba dřevěného nábytku část I.. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 1996, ISBN 80-7157-203-9 obr. 50 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 8.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.hobby-info.cz/img/int/int_sachovnice.jpg obr. 51 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 8.12.2013]. Dostupný na WWW: http://img2.rajce.idnes.cz/d0202/3/3894/3894063_cac657c55367ca68160dd84201395199/imagines.jpg

Použité zdroje obr. 51 FILA. google.cz [online]. [cit. 8.12.2013]. Dostupný na WWW: http://nd05.jxs.cz/336/494/ca9698e7ff_79152861_o2.jpg obr. 52 KOŘÍNEK. google.cz [online]. [cit. 8.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.restaurovani-korinek.cz/wp-content/uploads/p09.jpg obr. 53 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 8.12.2013]. Dostupný na WWW: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT5HQy336aOiCahg7j6jTPLjxlxa0ekeD2bfPtDrypDyPW70x3S obr. 54 AUTOR NEUVEDEN. Truhlářský portál [online]. [cit. 8.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.truhlarskyportal.cz/attachments/227/thumbnail?width=800