Vizualizace interakčních dat

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Číslo projektu CZ.1.07/ / Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Matematické vzdělávání Předmět Matematika Tematický.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Rámeček, rohové razítko, součást, pohledy, kótování, tolerance, doplňkový text, drsnosti. Část 1.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Poměr.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Způsoby zápisu algoritmů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Kvadratické nerovnice
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Znečištění ovzduší Obr. 1
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
ANALYTICKÁ KARTOGRAFIE
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Výroba II.. Výroba II. Organizace výrobních pracovišť V jedné dílně jsou příbuzné stroje Výrobek prochází několika dílnami Technologické uspořádání.
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Souřadný systém nezměníte tím, že VYBERETE jiný
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Matematika Operace s vektory
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Lexikon veřejné správy ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Fenomén – Google Maps Secret Places
Počítačová podpora konstruování
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
Matematika + opakování a upevňování učiva
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Analýza informačního systému
Porovnání modelů SYMOS’97 a ATEM Emisní model MEFA
Lineární funkce a její vlastnosti
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Tečné a normálové zrychlení
Zákon setrvačnosti VY_32_INOVACE_FYZ_1_28
Transkript prezentace:

Vizualizace interakčních dat Diplomová práce Jiří Hermann / jiri.hermann@post.cz Všb-TuO, obor GIS Vedoucí: Dr.Ing.Jiří Horák

Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Toky lidí, výrobků, služeb, myšlenek, financí atd. mezi zdrojovými a cílovými místy. Odehrávají mezi prostorově odlišnými místy a nevztahují se k jednomu bodu. Příklad: Zdrojová místa – obce Cílová místa – obce Interakční data – cestující Výskyt: zdravotní studie; ekonomické aplikace; migrace lidí; přírodověda; oblast ŽP atd. 7.12.2018 2/21

Způsob zápisu interakčních dat Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Způsob zápisu interakčních dat Interakční matice: 7.12.2018 3/21

Způsob zápisu interakčních dat na počítači Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Způsob zápisu interakčních dat na počítači Relační forma uložení interakčních dat: Interakční data uložená v časové řadě: 7.12.2018 4/21

Úkoly Souhrn a porovnání existujících metod. Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Úkoly Souhrn a porovnání existujících metod. Nalezení vhodných dostupných nástrojů pro vizualizaci interakčních dat v prostředí GIS, jejich posouzení. Příprava vlastního řešení, programování nové aplikace. Vizualizace ukázkových dat a vyhodnocení v prostředí GIS. 7.12.2018 5/21

Souhrn existujících metod Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Souhrn existujících metod Kartodiagram – diagramy znázorněná statistická data (Kaňok1999). Plošné Liniové Bodové 7.12.2018 6/21

Kartodiagramy liniové Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Kartodiagramy liniové Liniovým kartodiagramem lze ukázat směr a velikost jevu. Kartodiagramy vektorové – počáteční bod, směr, délka Vektorový dosahový Vektorový proudový Kartodiagram stuhový – zachovává reálný průběh čar Jednoduchý Složený Strukturní Velikost toku se vyznačuje celkovou šířkou vektoru resp. stuhy. 7.12.2018 7/21

Alternativní dělení Radiální(vektorové) Síťové (stuhové) Distributivní Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Alternativní dělení Radiální(vektorové) Síťové (stuhové) Distributivní Další alternativní řešení 7.12.2018 8/21

Programové prostředky Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Programové prostředky Flowmap 6.0 http://flowmap.geog.uu.nl DiagramWizard http://www.alta4.com 7.12.2018 9/21

Flowmap 6.0 Samostatná aplikace Způsoby vizualizace: Výhody: Nevýhody: Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Flowmap 6.0 Samostatná aplikace Způsoby vizualizace: Prosté linie Proporcionální linie Proporcionální klíny Výhody: Možnost definovat podmnožiny dat pro vykreslení (toky a místa). Nevýhody: Návaznost na jiné GIS produkty. Neumožňuje vykreslit protilehlé toky. Malá interaktivita programu. Maximální šířka symbolu je vždy dána maximem v tabulce. Chybí legenda pro určení velikosti toků. 7.12.2018 10/21

DiagramWizard Extenze ArcView GIS Způsoby vizualizace: Výhody: Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat DiagramWizard Extenze ArcView GIS Způsoby vizualizace: Prosté linie Proporcionální linie Pomocí Šipek (polygonová vrstva) Výhody: Součást ArcView, snadná práce s vrstvami. Možnost logaritmické škály Nevýhody: Neumožňuje vykreslit protilehlé toky. Chybí možnost definovat výběry (jakýmkoliv způsobem). Malá nabídka symbolů a možností. 7.12.2018 11/21

Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat VID - vstupní formulář 7.12.2018 12/21

VID - zhodnocení Výhody: Výběry, různé způsoby. Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat VID - zhodnocení Výhody: Výběry, různé způsoby. Větší škála možností a symbolů pro vykreslení Přehledná legenda. Přehledné vykreslení protisměrných i vícenásobných toků. Agregace toků na jednotlivé oblasti. Jednoduchá transformace časové řady. Přenos atributů toků, následné vyhodnocení. 7.12.2018 13/21

Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat Ukázková data Data o přepravě osob v okrese Nový Jičín z průzkumu UDIMO 1998: Meziobecní dojížďku v okrese Nový Jičín, SLDB 1991 (interakční matice). Frekvence cestujících v linkách ČSAD v okrese Nový Jičín v období 430 – 800 běžného pracovního dne. DMÚ 200 Vrstva okresů a části obcí v okrese Nový Jičín. 7.12.2018 14/21

Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat

Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat

Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat

Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat

Interakční data Úkoly Souhrn Programové prostředky Vlastní aplikace Vizualizace ukázkových dat

Literatura DENT, B.,D. 1999. Cartography, Thematic Map Design. Fifth edition. WCB/McGraw-Hill, 1999. 410 s. ISBN 0-679-38495-0. BAILEY, T., C. a GATRELL, A., C. Interactive Spatial Data Analysis. HILARY M. HERANSHAW AND DAVID J. UNWIN. 1994. Vizulisation in Geographical Information Systems. John Wiley and Sons Ltd., 1994. 350 s. ISBN 0-471-94435-1. CAMPBELL, J. 1993. Map Use and Analysis. Second edition. Wm.C.Brown Publishers, 419 s. ISBN 0-697-13579-9. KAŇOK, J. 1999. Tématická Kartografie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita. 318 s. ISBN 80-7042-781-7. ČEPEK, R. A KOLEKTIV. 1992. Geografická kartografie. Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1992. 300 s. ISBN 80-04-25153-6. http://flowmap.geog.uu.nl 7.12.2018 20/21

Děkuji za pozornost jiri.hermann@post.cz