Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie, prevence, profylaxe) ve všech aspektech se opírá o nozologické jednotky MKN, protože jde o klinickou práci, je nutné získat klinickou kompetenci bez ohledu na rezort,ve kterém logoped pracuje (Dvořák, 2001).
Logopedie Obor speciální pedagogiky, jejímž předmětem je výchova správné řeči, prevence a profylaxe poruch komunikace, ale též diagnostika a terapie vad a poruch řeči (Sovák,2000, in Defektologický slovník) Speciálně-pedagogický obor,který se zabývá výchovou a vzděláváním osob s poruchami komunikace
Narušená komunikační schopnost Komunikační schopnost člověka je narušená tehdy, když některá rovina jeho jazykových projevů, případně několik rovin současně, působí interferenčně (rušivě) vzhledem na komunikační záměr (Lechta, 1995).
Jazykové roviny Foneticko-fonologická, základními jednotkami této roviny jsou hlásky a fonémy Morfologicko-syntaktická, jednotkami jsou morfémy a slova. Zahrnuje uplatňování gramatických pravidel v mluvním projevu. Lexikálně-sémantická, pasivní a aktivní slovní zásoba, pojmy. Pragmatická, schopnost vyjádřit komunikační záměr (požádat o něco, vést dialog, vyprávět,…).
Logopedická diagnostika Vyšetření: orientační základní speciální
Orientační vyšetření „Má vyšetřovaná osoba NKS či nemá?“ Přibližné určení dosažené úrovně ontogeneze řeči (období pragmatizace, sémantizace, lexemizace, gramatizace) mluvidel hlasu sluchu
Základní vyšetření Určuje základní diagnózu – 8 kroků navázání kontaktu sestavení anamnézy vyšetření sluchu vyšetření porozumění řeči vyšetření řečové produkce vyšetření motoriky vyšetření laterality prozkoumání sociálního prostředí
Logopedická diagnostika Anamnéza: rodinná sociální osobní
Speciální vyšetření Co nejpřesnější identifikování zjištěné NKS Klademe si otázku: „O jaký typ, formu a stupeň NKS jde?“ Jaká je její patogeneze Jaké jsou její zvláštnosti a následky Provádíme diferenciální diagnostika
Dyslálie (patlavost) Neschopnost používat jednotlivé hlásky nebo skupinu hlásek v mluvním projevu podle příslušných jazykových norem (Lechta,1990). Nesprávná x vadná výslovnost V 1. třídě 25 % až 40 % dětí Výskyt 60 % u chlapců : 40 % u dívek Prudký pokles mezi 5. – 9. rokem věku
Příčiny Nespecifická dědičnost Nesprávný řečový vzor Narušené sluchové vnímání Narušené zrakové vnímání (Frostigová) Poškození dostředivých i odstředivých drah (motorický vývoj) Poškození CNS
Projevy Vztah ke čtení a psaní Komplexy méněcennosti Omezení profesní orientace Reedukace možná i v dospělosti
Koktavost (balbuties) Syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickým (klonickým, tonickým,pauzami) přerušováním plynulosti řeči (Lechta, 1990)
Příčiny Dědičnost Sociální prostředí Psychické procesy Orgánové příčiny další
Dědičnost Odhaduje se 40 – 6O % (Vékássy, 1987) Gen na 18. a částečně i na 13.chromozomu Vrozená řečová slabost (Sovák,1981)
Sociální prostředí Psychotraumata v rodině (rozvod, úmrtí, nevhodná výchova ve škole (nadměrné nároky) vrstevníci (šikana, zesměšňování)
Psychické procesy Vývoj řeči etapovitě Při přechodu na další stupeň řečová labilita Narušení vztahu dítě – rodič vede k bal.
Orgánové příčiny LMD 10 - 26 % dětí s bal. projevy ADD/ADHD Opožděná zpětná sluchová vazba Dyskoordinace mozkových hemisfér Porucha centrálního řízení periferně- motorických pochodů a jejich koordinace
Přístup učitele Neopravovat, nechtít opakování Neskákat do řeči Dívat se do očí Zapojovat do rozhovorů, zpěvu, recitace Nezkoušet před kolektivem Nenutit do řeči v době zvýšených obtíží Mluvit klidně a měkkými hlasovými začátky Nekárat za koktavost Vyvarovat silných citových zážitků Hodnotit za grafické a písemné projevy
Spolupráce učitele s rodiči s logopedem zamezit posmívání spolužáků balbutikovi volní úsilí zhoršuje projevy
Breptavost (tumultus sermonis) Porucha řeči projevující se nápadně rychlou až překotnou mluvou s nedbalou artikulací, komolením slov, vynecháváním hlásek a slabik, přeříkáváním se
Příčinou Dědičnost Organický původ (LMD) 50 % pozitivní EEG (Vymlátilová,l974) Porucha dominance hemisfér
Přístup učitele Působit na celou osobnost breptavého Pravidelný režim Při sebekontrole řeči zlepšení Subjektivně neprožívá Dodržovat délku samohlásek Přesnost artikulace hlásek Čelistní úhel zvětšovat Řeč spojovat s motorikou
Huhňavost zavřená otevřená smíšená palatolálie
Zavřená huhňavost rýmy AV (adenoidní vegetace – nosní mandle) polypy
Otevřená huhňavost vrozeně zkrácené měkké patro obrny měkkého patra projevy sykavky