Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní pojmy speciální pedagogiky

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní pojmy speciální pedagogiky"— Transkript prezentace:

1 Základní pojmy speciální pedagogiky
Defekt (z lat. defektus = úbytek) - ztráta nebo poškození v anatomické stavbě organismu a porucha ve funkcích organismu Příčinami: dědičnost, onemocnění, úraz Defekt (podle doby vzniku): zděděný vrozený získaný

2 Defekty: 1. orgánové – postihují orgány nebo jejich části.
Příčinou: 1.1 vývojová vada (anomálie, vývojové vady CNS, končetin, rozštěpové vady, úplné chybění orgánu) 1.2 následky nemocí (srdeční vada,obrny, chronické změny tkání) 1.3 poúrazové stavy – deformace orgánů, amputace 2. funkční – porucha funkce orgánu, aniž by byla poškozena jeho tkáň. Příčinou: nejčastěji poruchy v sociálních vztazích (orgánové neurózy, psychoneurózy, poruchy chování)

3 Dělení defektu podle hloubky postižení (stupně)
lehký - nehrozí bezprostřední nebezpečí narušení vztahu ke společnosti střední - hrozí nebo se již vyvinula porucha sociálních vztahů těžký - porucha postihuje jedince ztrátou sociálních vztahů

4 Defektivita - důsledkem defektu, projevuje poruchami ve funkční i psychické výkonnosti, poruchami k sobě i k prostředí. defekt, který nabyl sociální dimenzi (Sovák) příčinou je nevhodná reakce prostředí na defekt (Jesenský 1993) - je poruchou celistvosti člověka - vztahu ke vzdělávání, výchově, práci, společnosti není stav trvalý, je odstranitelná a proto je předmětem speciální výchovy, vzdělávání a sociální rehabilitace.

5 Znaky defektivity (Jesenský 1993):
- multifaktorový a multidimenzionální charakter - není přímoúměrná stupni defektu - má specifické znaky z hlediska druhu defektu - má dynamický charakter (možnost odstranění defektivity Vnější příznaky defektivity: - změny v učení a chování - změny v pracovních aktivitách - změny ve společenských aktivitách - změny v zaměření osobnosti a motivaci - změny v potřebách a hodnotovém systému

6 Dysaptibilita Aptibilita – schopnost vykonávat nějakou činnost způsobem a v rozsahu, jaký je u člověka považován za normální dysaptibilita - omezení nebo nedostatek schopnosti vykonávat normální lidské činnosti (týká se sdružených,Integrovaných činností) Defekt x dysaptibilita Defekt - týká se jednotlivých funkcí organismu

7 Handicap znevýhodnění - je nepříznivá situace pro daného člověka, vyplývající z poruchy nebo dysaptibility, která znemožňuje plnění úloh, jež jsou pro danou osobu normální. je prožíván jako reálné hodnocení, postoj okolí, uznávající, konstatující a akcentující znevýhodnění osoby s postižením Speciální potřeby – důsledky tělesného nebo duševního postižení nebo poruchy vedou k potřebě speciální pomoci

8 Speciální vzdělávací potřeby
- změna pohledu - dítě s postižením vyžaduje při výuce speciální pomoc nebo změnu v postupu práce učitele využití speciálně pedagogických metod práce na postižení se díváme jako na jinou situaci, vyžadující odlišnou strategii výuky, jiné uspořádání učebny či jiný postoj vyučujících

9 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
1. žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami a vývojovými poruchami učení nebo chování) 2. žáci se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování) 3. žáci se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálním postavním, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu

10 Integrace/inkluze Integrace- dle Sováka nejvyšší stupeň socializace = úplné začlenění jedince s postižením do společnosti – dnes zařazování dětí s postižením do běžných škol v místě bydliště Inkluze – (z lat. inclusio = zahrnutí) chápeme jako úplné splynutí dětí s postižením se společností intaktních. - postižení se chápe jako jinakost, rozličnost - znamená nejen poskytování prostředků potřebným žákům, ale i změnu postoje a organizace škol

11 Členění speciální pedagogiky
podle defektu podle věku

12 Podle defektu 1. Somatopedie 2. Tyflopedie (oftalmopedie, optopedie)
3. Surdopedie (akupedie) 4. Logopedie 5. Etopedie 6. Psychopedie

13 Neoficiální kategorie
Kombinované vady Děti s parciálními nedostatky Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí Děti vyjímečně nadané

14 Podle věku Spec. ped. předškolního a mladšího školního věku
Spec. ped. staršího školního věku a adolescence Spec. ped. dospělého věku a sénia

15


Stáhnout ppt "Základní pojmy speciální pedagogiky"

Podobné prezentace


Reklamy Google