Ekonomie INFLACE. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Advertisements

Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ INFLACE Obr. 1 Inflace.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Základy financí1 Aktuální finanční trendy. Základy financí2 Globální megatrendy Globalizace Demografický vývoj Klimatické změny Energie.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička. Hospodářský cyklus - základní charakteristika Hospodářský cyklus představuje výkyvy ve výstupu, příjmech a zaměstnanosti,
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Obchod, trh Základy hospodaření.
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní makroekonomické ukazatele
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Utkání PhDr. Vladimír Süss, Ph.D.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Model agregátní poptávky a nabídky
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Ekonomika Inflace 4. Ing. Miroslava Farmačková
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Měření makroekonomických agregátů
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Inflace a měna Národní hospodářství
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Úvod do makroekonomie.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
INVESTICE.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Ekonomie INFLACE

INFLACE CO JE TO INFLACE INFLACE = znehodnocování míry peněz Klesá hodnota peněz, rostou ceny a v jejich důsledku i platy INFLACE CO JE TO INFLACE DEZINFLACE = snižování míry inflace co nejblíže k nule, ale ne do záporných hodnot, aby nedošlo k nebezpečné deflaci DEFLACE = zhodnocování peněz Roste hodnota peněz, ceny klesají. Obvykle předchází hospodářské krize nebo je jejich důsledkem

Příčiny na straně poptávky Růst množství peněz (beze změn na straně nabídky) Pozitivní očekávání o vývoji ekonomiky na straně spotřebitelů Populační růst (meziroční změna v řádech desetin procent) Ochota investorů (meziroční změna až o desítky procent)

Příčiny na straně nabídky Růst produktivity práce (např. nová technika a technologie) Růst cen materiálních zdrojů Populační vliv (poměr pracujících ku nepracujícím – dětem, důchodcům, invalidům, nezaměstnaným aj.) Přírodní katastrofy

Přímé důsledky inflace Zboží může být nedostatkové Růst moci bank a státu (vytvoří mnohonásobek virtuální hotovosti skutečně obdržené od centrální banky ) Nutnost zvyšování důchodů, platů a úrokových sazeb, aby se pokrylo znehodnocení peněz inflací Snížení moci spotřebitelů – musí určitý čas platit zvýšené ceny, zatímco jejich příjem se dosud nezvýšil Nebezpečí inflační spirály Na obrázku vpravo je příklad jedné z nejrychlejších spirál v dějinách – Německo v roce 1923 (dřevo se na topení vyplatilo méně než bankovky)

Mírná inflace Pod 10% (inflace nad 4% se považuje ve vyspělých zemích za vysokou) Doprovází standartní, vyspělou a zdravou ekonomiku Důvěra v peníze, lidé ukládají úspory Jinak nazývána „plíživá“ – pokud není pod neustálým dohledem, může přerůst v nebezpečnou inflační spirálu Zürich

Pádivá inflace Mezi 10% a 100% Doprovází pevnější ekonomiku v přechodu mezi ekonomickými systémy Důsledek nezdravého vývoje ekonomiky Peníze ztrácejí pomalu, ale v průběhu času znatelně hodnotu, subjekty trhu méně důvěřují měně a úsporám Příklad ze současnosti: Rumunsko (nedávná měnová reforma zavedla novou měnu i bankovky: Z původních 10 000 lei se stalo 1 nové leu.) Na obrázku vpravo: 500.000 starých lei, po měnové reformě 50 nových lei

Hyperinflace Nad 100% Doprovází křehkou ekonomiku v přechodu mezi ekonomickými systémy Neuvážený a špatný postup při plánování ekonomiky, neuvážený tisk bankovek Peníze ztrácejí velmi rychle hodnotu, subjekty trhu nedůvěřují měně a úsporám Obchoduje se s tvrdými měnami (US$ nebo EURO) nebo naturální směnou Napravo – děti si hrají s bezcennými bankovkami

Hyperinflace v historii Římská říše: Příliš velké regulace cen zemědělských produktů způsobily odchod obyvatel do měst. Nedostatek jídla i řemeslných výrobků zvrátil hospodářství a oslabil armádu natolik, že Římská říše podlehla barbarským kmenům. Španělsko po kolonizaci jižní Ameriky: Špatné nakládání se surovinami a málo fungující trh potopily do té doby velmi bohaté Španělsko. Německo 1922-1923: V důsledku nedostatku peněz nechala vláda vytisknout velké množství bankovek na své výdaje, které ale nebyly kryty reálnými hodnotami a způsobily zvýšení cen. Na to vláda reagovala dalším tiskem, který opět zvedl ceny. Roztočila se do té doby největší inflační spirála. Zimbabwe nyní: Nedostatek potravy v důsledku vyhnání bílých farmářů donutil vládu k podobnému kroku, jako kdysi vládu německou. V srpnu 2008 se podařilo vyhnat inflaci až na 231 milionů procent ročně (7,3% za sekundu), což je zhruba pětadvacetkrát víc, než bylo v Německu v roce 1923. Vpravo je zimbabwský dělník s běžnou denní výplatou.

Cenová hladina (t) – cenová hladina (t – 1) Výpočet inflace Míra inflace = Cenová hladina (t) – cenová hladina (t – 1) Cenová hladina (t – 1) · 100 [%] Cenové hladiny se měří indexem spotřebi-telských cen (CPI, podle cen spotřebitelského koše), indexem cen výrobců (PPI, ceny prací, firem aj.) a deflátorem HDP (poměr cen ku HDP v průběhu roku) „t“ je určité období (rok, určuje tedy roční inflaci, měsíc, tedy měsíční inflace atd.) Měří se v procentech

Zdroje Zpracoval idnes.cz wikipedia.cz J.Švarcová a kol. – Stručný přehled ekonomie Václav Zaiml, 2009 Zpracoval

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.