zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Inf Používání a tvorba databází. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablonyIVY_32_INOVACE.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Netradiční aranžérské materiály
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vytápění Tepelné ztráty
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Cukry – přírodní sladidla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Chemické vlastnosti technických materiálů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Technické prostředky v požární ochraně
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Technické prostředky v požární ochraně
Technické prostředky v požární ochraně
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_ZJIŠŤOVÁNÍ TRHLIN_S4
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
Registrační číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Vady dřeva – úvod, rozdělení, suky VY_32_INOVACE_28_566
VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Řezání vnějších závitů
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/340618 Šablona: III/2 Sada: 6/2 Výstup: VY_32_INOVACE_6PO214 Ověření ve výuce: Materiály Datum ověření: 26. 11. 2013 Třída: 2.TR

DÝHY Materiály Předmět: Ročník: 2. Klíčová slova: Dýha, dýhová sesazenka, způsoby sesazování Jméno autora Ing. Jitka Poláková Škola – adresa: Soukromá střední odborná škola a Střední odborné učiliště s. r. o., Znojemská 1027, Třebíč

Průřezová témata ODS - váží si materiálních a duchovních hodnot, dobrého životního prostředí a snaží se je chránit a zachovat pro budoucí generace CZP - chápe vlastní odpovědnost vůči ochraně přírody a snaží se na ní aktivně podílet CSP - identifikuje a formuluje vlastní priority IKT - pracuje s informacemi, vyhledává je, vyhodnocuje a využívá

ANOTACE Cílem je seznámit žáky s dýhovou sesazenkou, podstatou a důvody její výroby. Dalším úkolem je fyzické poznání materiálu a jeho identifikace.

DÝHY charakteristika dýhových sesazenek

Co je to dýhová sesazenka? Dýhová sesazenka jsou navzájem spojené listy dýh, které jsou rozměrově a esteticky upravené. Na dekorační účely se používají především krájené dýhy. Sesazování dýh se provádí na šířku i na délku s ohledem na estetický vzhled finálního výrobku, kde bude sesazenka použita.

Proč sesazenku vyrábíme? Hlavní důvodem výroby sesazenky je vytvoření rozměrově větších formátů dýh, (rozměr dýhy je limitován rozměrem kmene stromu), které slouží na dýhování větších nábytkových dílců například dveří a boků skříní, stolových desek apod. Dalším důležitým důvodem je estetický vzhled výrobku, na kterém je sesazenka použita.

Dýhové sesazenky můžeme vytvářet originálním sestavením jednotlivých listů dýh a tím ještě více umocnit nezaměnitelnou krásu textury dřeva. obr. 36

Jak sesazenky rozdělujeme? Podle provedení nábytku sesazenky rozdělujeme: Sesazenky pro přírodní provedení Sesazenky pro mořené provedení Sesazenky pod povrchovou úpravu pigmentovými nátěrovými hmotami

Podle druhu nábytkových ploch , na kterou jsou sesazenky určeny: Sesazenky na viditelné plochy tzn. plochy, které vidíme u nábytku na první pohled. V praxi se označují symbolem - + Sesazenky na viditelné vnitřní plochy tzn. plochy, které vidíme například při otevření skříně. V praxi se označují symbolem – o Sesazenky na neviditelné plochy tzn. plochy , které jsou stále skryté např. záda skříně u stěny. V praxi se označují symbolem -

Podle způsobu výroby z hlediska použití technických prostředků: Ruční sesazování – provádí se převážně u sesazování složitějších sestav dýh, sesazování dýh z kořenic, u sesazenek určených na dílce kde je požadovaná estetická dokonalost a u malosériové výroby. Provádí se nejčastěji lepící páskou.

Stroj sesazující dýhy pomocí lepící pásky Strojní sesazování – patří k převládajícím způsobům výroby sesazenek v průmyslové výrobě nábytku. Provádí se na podélných sesazovacích strojích, kde se jednotlivé dýhy spojují pomocí vlákna nebo lepící pásky. Stroj sesazující dýhy pomocí lepící pásky obr. 37

Rozdělení podle použitého spojovacího materiálu: Sesazenky spojené lepící papírovou páskou hladkou nebo perforovanou Sesazenky spojené tavným vláknem, používá se skelné vlákno s nánosem termoplastického lepidla, které se při průchodu strojem v sesazovací hlavě aktivuje působením tepla. Vlákno se skládá strojem „ cik-cak“, smyčkovitě nebo vlnovitě. Přesah vlákna je zpravidla 5 až 20 mm na obě strany.

Sesazenky spojené na tupou spáru – lepidlo se nanese na styčné plochy sousedních dýh a ty se vzájemně přitlačí k sobě. Aktivací naneseného lepidla teplem se dýhy spojí. Používají se reaktoplastická formaldehydová lepidla, termoplastická PVAC lepidla nebo glutinová lepidla. Sesazenky spojené bodovým sesazováním – lepícím prostředkem je tavné lepidlo, které se v tekutém stavu bodově nanáší ve vzdálenosti 20 až 35 mm na spáru dýh.

Na fotografii je příklad strojního zařízení sloužícího na sesazování dýh pomocí tavného vlákna obr. 38

Jaký je sled konkrétních výrobních operací při výrobě dýhových sesazenek? Třídění svazků dýh – svazky dýh se třídí podle druhu dřeviny, textury, rozměrů a vad. Žehlení dýh – provádí se u silně zvlněných dýh např. kořenic a dýh s fládrovou texturou. Dýhy se zvlhčí a za tepla se lisováním vyrovnají.

Rýsování přířezů – účelem rýsování je maximální využití estetických vlastností dýh. Rýsováním se vyznačují rozměry hrubého přířezu dýhových svazků, označují se vadná místa a barevné nedokonalosti. Dýhy s páskovou texturou a nevýraznou kresbou se nepředrýsovávají. Stříhání na délku – svazky dýh se zkracují na délku potřebnou pro další využití. Provádí se dýhárenskými nůžkami.

5. Stříhání na šířku – je stříhání podél vláken dýhy, upravujeme jím kvalitu bočních ploch dýhy před následným spojováním. Provádí se dýhárenskými nůžkami, řezáním nebo frézováním. Sesazování dýh – způsoby vlastního sesazování dýh byly již zmíněny. Formátování sesazenek – stříhání sesazených a slepených sesazenek na rozměry potřebné k dalšímu zpracování včetně příslušných nadmír.

Opravy sesazenek – trhliny a nedostatečně slepené spáry se po důkladném stažení přelepují lepící páskou, prořezané a chybějící části včetně suků se vyrazí raznicí a nahradí novou dýhou (záplatou). Kontrola sesazenek – kontrolou sesazenek se zjišťuje, zda vyhovují potřebám výroby nábytku. Kontroluje se těsnost spár, rozměry, pravoúhlost, počet, sortiment a vlhkost v době dodávky cca 12%.

Použité zdroje ŽÁK, Jaroslav. Materiály. Praha: Informatorium, 1994, ISBN 80- 85427-58-3. JANÁK, Karel; KRÁL, Pavel. Technologie I. Praha: Informatorium, 2003, ISBN 80-7333-003-2. TRÁVNÍK, Arnošt. Výroba dřevěného nábytku část I.. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 1996, ISBN 80-7157-203-9. obr. 36 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 3.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.antiquemobel.cz/images/1/30/90/15728.jpg

Použité zdroje obr. 37 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 3.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.dardyha.cz/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/podene-sesazovani-dyhy/1427-1-cze-CZ/Podene-sesazovani-dyhy_imagelarge.jpg Obr. 38 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 3.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.dyhamax.com/soubory/cig1.jpg