Marketing a management 2. ročník Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Kontakt: simona.rosova@kar.os.ds.mfcr.cz RosovaS@seznam.cz Ve velmi krajním případě mobil: 723 013 620 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Podmínky pro absolvování: Účast ve výuce Zdárné zvládnutí závěrečného testu Aktivita ve výuce Vypracování a odevzdání zadaných úkolů 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Doporučená literatura: Kunz, Kozler: Maturujeme z marketingu a managementu, 2002 Kotler, P.: Marketing management. Grada. Horáková: Marketing v současné světové praxi. Heczková, M.: Základy marketingu. SU OPF, Karviná, učební text. A další publikace základů marketingu. 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketing Historie: bartrův výměnný obchod vznik platidel vznik obchodu do dnešních rozměrů 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketing Market – obchod Marketing – obchodování 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketing – vývoj po 2. SV 1950 –zásobování za každou cenu 1960 – cenově orientovaný nákup 1970 – řízení materiálového hospodářství 1980 – zásobovací logistika 1990 – nákupní marketing 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketing Marketing je společenský a řídící proces, ve kterém jednotlivci nebo skupiny získávají prostřednictvím tvorby a výměny produktů a hodnot to, co potřebují. 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketingové koncepce Pojmy: Lidská potřeba Přání Poptávka Produkt Výměna Transakce Trh 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketingové koncepce Výrobní koncepce – spotřebitelé požadují výrobky široce dostupné za nízkou cenu – dosahování vysoké efektivnosti a širokého rozsahu distribuce (poptávka převyšuje nabídku nebo vysoká cena produktu musí být snížena zvýšením produktivity) 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketingové koncepce Výrobková koncepce – spotřebitel poptává kvalitní výrobky nebo výkon – tzn. výroba nových produktů a jejich zlepšování. Prodejní koncepce – vyrobený produkt se firmy snaží vnutit zákazníkům – vývoj a uplatňování agresivního prodejního a propagačního úsilí. (zevnitř ven) 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketingové koncepce Marketingová koncepce – firma nejdříve zjišťuje potřeby zákazníka, následuje vývoj požadovaného produktu, který přináší zisk. (Zvenku dovnitř.) Opírá se o: soustředění se na trh orientaci na zákazníka koordinovaný marketing – táhnout za 1 provaz výnosnost = ziskovost 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketingové koncepce Koncepce společenského marketingu – úkolem firmy je určování potřeb, požadavků a zájmů cílových trhů a uspokojovat je účinněji a efektivněji než konkurenti způsobem, který zachovává nebo zvyšuje blahobyt spotřebitele i společnosti. 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Základní charakteristiky marketingu Úkoly marketingu: 1. uspokojení potřeb zákazníka 2. dosažení výhody nad ostatními účastníky ekonomické soutěže 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Základní charakteristiky marketingu Efektivní marketing se odvíjí od: a) analýzy zákazníka – výzkum chování spotřebitele, psychologické a sociální ovlivňující přijetí produktu spotřebitelem b) analýzy konkurence – jak obstát v ekonomické soutěži, zkoumá zejména sílu dodavatele, sílu zákazníka, nahraditelnost produktu, snadnost vstupu nových firem do odvětví, míra rivality mezi konkurenty, smyslem je i převést informace o současné a potenciální rivalitě mezi firmami poskytujícími stejný produkt i o míře ohrožení těmi podniky, které nabízejí alternativní uspokojení dané potřeby. 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Základní charakteristiky marketingu Marketingová strategie: - dlouhodobá koncepce činnosti podniku v oblasti marketingu a jejím smyslem je promyšleně a účelně rozvrhnout zdroje podniku tak, aby mohly být co nejlépe splněny základní úkoly marketingu – odráží se v návrhu a vývoji produktu, ve výrobkové politice, ve výběru cílového trhu, ve způsobu komunikace se spotřebitelem, při stanovení ceny a ve volbě cest distribuce. - jedná se o průběžnou činnost, ne jednorázovou. 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Základní charakteristiky marketingu Základní typy marketingových strategií: Strategie minimálních nákladů (masový trh) Strategie diferenciace produktu (firmy s omezenými finančními zdroji) Strategie tržní orientace (orientace na určitou část trhu) 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Základní charakteristiky marketingu Další známé strategie - dle cenové tvorby: Průnik na trh Cena slízané smetany Cenový vůdce Následovník 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketingový mix 4 základní „P“: Produkt (product) Propagace a reklama (promotion) Distribuce (place) Cena (price) 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Marketingový mix Další „P“: Lidé (personal) Procesy (processes) Materiální prostředí (material environment) 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05
Co bude příště? BCG matice SWOT analýza Analýza spotřebitele a konkurence, aj. 20.9.2018 Ing. Simona Rosová MM2_01_05