Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Advertisements

Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
6. MONOPOL.
Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Obsah  vymezení nákladů  náklady v krátkém období  vztah mezních, průměrných a celkových nákladů  náklady v dlouhém období  vztah mezi náklady.
Monopol Stránská Tereza C2A. Co je to monopol ? Monopol je hypotetická situace na trhu, kdy firma nemá žádnou konkurenci, a tak na ni připadá celá poptávka.
EFEKTIVNOST VEŘEJNÉHO SEKTORU Základní teoretický i praktický problém veřejné ekonomie.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Monopol a monopolistická konkurence
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Dějiny daňových teorií
Dokonale konkurenční odvětví
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Oligopol.
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Model agregátní poptávky a nabídky
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Základní pojmy, principy a zákony
Jiří Mihola Ekonomie 1 Bakaláři Šesté a sedmé cvičení Dokonalá a nedokonalá konkurence a její formy. Jiří Mihola
Ekonomika– národní hospodářství
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Právo sociálního zabezpečení
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
2. Tržní poptávka a elasticita
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Základy firemních financí
RIZIKO.
6. MONOPOL.
6. MONOPOL.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Právo sociálního zabezpečení
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku volba rovnovážného výstupu stanovení ceny monopolem křivka nabídky monopolu cenová diskriminace alokační a výrobní efektivnost monopolu regulace monopolu

Literatura k přednášce Soukupová et al.: Mikroekonomie. Kapitola 9, str. 263 – 290.

Charakteristika monopolu monopol JE jednou z forem konkurence existence JEDINÉHO subjektu na straně nabídky nepřekonatelné bariéry vstupu do odvětví monopolní firma je tzv. „price maker“ neexistují blízké substituty k produkci nabízené monopolní firmou individuální poptávková křivka je zároveň tržní poptávkovou křivkou

Příčiny vzniku monopolu Výše průměrných nákladů: jedna firma uspokojuje tržní poptávku s nižšími průměrnými náklady, než kdyby v odvětví působilo více menších firem, resp. odvětví s vysokými fixními a nízkými mezními náklady PŘIROZENÝ MONOPOL nejčastěji rozvodné sítě – např. ČEPS a.s., vodovody a kanalizace, Český Telecom (do určité doby)

Příčiny vzniku monopolu Kontrola přírodních zdrojů: jediná firma kontroluje přírodní zdroje potřebné pro výrobu daného produktu tzv. PŘÍRODNÍ MONOPOL (nikoli přirozený!) např.: ??

Příčiny vzniku monopolu Uměle – zásahem státu: stát udělí výsadní právo vyrábět daný produkt určité firmě např.: Česká pošta (listovní zásilky), ČNB (emise bankovek a mincí) Právní restrikce – patenty a copyrights: např.: práva filmových společností (Warner Brothers, Universal, atd.)

Příčiny vzniku monopolu – minimální efektivní rozsah Minimální efektivní rozsah (MES – Minimal Effective Scale = produkční úroveň minimalizující AC ve vztahu k velikosti poptávky P CZK/Q P CZK/Q P* P* AC AC D D Q Q MES MES Čím větší je MES, tím větší tendence k monopolizaci odvětví

Rovnovážný výstup monopolu takové Q, při němž MR = MC P CZK/Q monopolní zisk MC AC P* náklady mrtvé váhy (DWL – Dead Weight Loss) D = AR Q* Q MR

Zisk monopolu monopol může realizovat ekonomický zisk i v dlouhém období X firma v DoKo. velikost zisku (či ztráty) závisí na poptávce po produkci monopolu a na výši nákladů realizuje-li monopol ztrátu, při rozhodování o pokračování ve výrobě postupuje stejně jako DoKo. firma

Bod ukončení činnosti monopolu v SR monopol v krátkém období ukončí činnost, pokud P ≤ AVC MC P CZK/Q AC AVC P* ztráta monopolu D = AR bod ukončení činnosti monopolu v SR Q* Q MR bod ukončení činnosti monopolu v SR se nenachází v minimu AVC

Bod ukončení činnosti monopolu v LR v dlouhém období musí cena pokrýt alespoň AC, tzn. monopol nemůže být dlouhodobě ve ztrátě MC P CZK/Q AC P* D = AR bod ukončení činnosti monopolu v LR Q* Q MR bod ukončení činnosti monopolu v LR se nenachází v minimu AC

Nabídková křivka monopolu nabídková křivka monopolu nemůže být ztotožněna s křivkou MC: monopol stanovuje cenu vyšší než MC → křivka MC nevyjadřuje vztah mezi nabízeným množstvím a cenou jednomu rovnovážnému výstupu může odpovídat více cen, nebo: jedné ceně může odpovídat více rovnovážných výstupů

Vztah mezi cenou a výstupem při různě skloněných poptávkových křivkách mohou nastat následující situace: P CZK/Q MC P1 P2 D2 D1 Q1=Q2 Q MR2 MR1 jedinému rovnovážnému množství odpovídají dvě různé cenové úrovně

Vztah mezi cenou a výstupem CZK/Q MC P1 = P2 D2 D1 Q1 Q2 Q MR2 MR1 dvěma různým rovnovážným množstvím odpovídá jediná cenová úroveň

Stanovení ceny monopolem monopol nemůže stanovovat libovolnou cenu → musí brát v úvahu ochotu spotřebitelů danou cenu zaplatit cena je vyšší než MR i než MC (srovnej s DoKo.) rozdíl mezi cenou a MC je ovlivněn cenovou elasticitou poptávky čím elastičtější poptávka, tím menší rozdíl P a MC

Pravidlo převrácené elasticity MC = MR MC = P.(1+1/ePD) P = MC/(1+1/ePD) if ePD = -3, pak P = 1,5 násobek MC if ePD = -15, pak P = 1,125 násobek MC čím elastičtější poptávka, tím menší převis P nad MC

Cenová diskriminace monopolu cenová diskriminace = stanovování rozdílných cen stejných výrobků bez „nákladových důvodů“ cenová diskriminace jako důsledek určité monopolní síly cílem cenové diskriminace je získání přebytku spotřebitele monopolní firmou různé formy cenové diskriminace (diskriminace v čase, ceny dle odebraného množství atd.)

Cenová diskriminace prvního stupně čistě teoretická situace – monopol stanoví každému spotřebiteli maximální cenu, kterou je ochoten za každou jednotku zaplatit P, CZK/Q C monopol získává celý přebytek spotřebitele 10 MC 9 8 cena P* odpovídá ceně v podmínkách DoKo. – P = MR = AR = MC B P* A D = AR = MR 1 2 3 Q* Q zisk monopolu odpovídá ploše ABC v případě cenové diskriminace 1. stupně nevznikají náklady mrtvé váhy

Cenová diskriminace druhého stupně stanovení různých cen za různá kumulovaná množství – např. množstevní slevy P, CZK/Q množství 0-Q1 je prodáváno za cenu P1 P1 MC množství Q1-Q* je prodáváno za cenu P* P* P2 množství Q*-Q2 je prodáváno za cenu P2 D = AR Q1 Q* Q2 Q MR monopol získává pouze část přebytku spotřebitele, nikoli celý

Cenová diskriminace třetího stupně rozdělení spotřebitelů na skupiny, z nichž každá má vlastní poptávkovou křivku P, CZK/Q D1 MR1 = MC = MR2 P1 MC P2 P D2 MRT Q1 Q2 QT Q MR1 MR2 méně elastickou poptávkovou křivku představují běžní spotřebitelé elastičtější křivku poptávky představují např. studenti

Cenová diskriminace v čase např. trh s Windows XP Professional – opět rozdělení spotřebitelů podle cenové elasticity poptávky P, CZK/Q D1 P1 P2 MC = AC D2 Q1 Q2 Q MR1 MR2 D1 – ti, co chtějí mít „XPéčka“ za každou cenu jako jedni z prvních D2 – ti, co chtějí mít Win XP, ale nechtějí za ně zaplatit tak vysokou cenu (pokud vůbec nějakou)

Stanovení ceny ve špičkách zvýšená spotřeba statku ve špičce zpravidla vede k růstu mezních nákladů (z kapacitních důvodů) a tím i k růstu ceny P, CZK/Q MC P2 D1 P1 D2 Q1 Q2 Q MR1 MR2 D1 – např. poptávka po tzv. „nočním proudu“ D2 – poptávka po tzv. „denním proudu“ – spotřeba elektřiny ve špičce

Alokační a výrobní efektivnost monopolu alokační (ne)efektivnost – není vyráběn takový výstup, jaký si spotřebitelé nejvíc přejí – je vyráběn menší výstup a za vyšší cenu než v DoKo. – vzniká DWL výrobní (ne)efektivnost – monopol nevyrábí s minimálními AC (ani v LR)

Regulace monopolu zpravidla cenová regulace – stanovení maximální ceny monopolu státem snaha státu stanovit cenu co nejblíže úrovni mezních nákladů – snaha o aplikaci DoKo. problém: a) jak stát pozná výši MC monopolu? b) cena na úrovni MC může monopolu přivodit ztrátu – přirozený monopol

Důsledek cenové špatně provedené regulace pro přirozený monopol CZK/Q D = AR ztráta přirozeného monopolu v důsledku cenové regulace AC PR MC QR Q MR stát by měl buď výrobu dotovat, nebo odstoupit od ceny stanovené na úrovni MC