Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Daň z příjmu FO řešení příkladu Řešitelky:Jana Bilíková Lucie Procházková Narcisa Vitnerová.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Veřejné rejstříky - Obchodní rejstřík.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Zajištění závazků 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.02 Ročník2. ročník.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Zahájení a průběh správního řízení
Autor: Ing. Sikorová Renata
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Základy automatického řízení 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Absolutní majetková práva úvod, držba, vlastnictví
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Občanské soudní řízení I.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Vznik pracovního poměru
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Charakteristika daňové evidence
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Sousedská práva Ročník 3. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol seznámit studenty se základními sousedskými právy, jejich ochranou a omezením Datum tvorby 25. 1. 2014

SOUSEDSKÁ PRÁVA soubor vzájemných práv a povinností, která mají mezi sebou vlastníci sousedících nemovitostí →Vlastnická práva nejsou zcela absolutní, ale jsou reálně omezena LZPS:„Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy.“ Úprava: Občanský zákoník (§ 1013 a násl.)

IMISE ODPAD KOUŘ VODA PRACH PLYN PACH SVĚTLO STÍN HLUK atd.. Vlastník se zdrží všeho, co působí, že imise vnikají na pozemek souseda v míře nepřiměřené místním poměrům a podstatně omezují obvyklé užívání Jsou-li imise důsledkem provozu závodu, který byl úředně schválen, má soused právo jen na náhradu újmy v penězích

ZVÍŘATA Ocitne-li se vaše zvíře na pozemku souseda, tak vám je vrátí nebo vám umožní vstoupit na jeho pozemek. Podobné platí pro roj včel; vletí-li však roj do cizího obsazeného úlu, nabývá vlastník úlu vlastnické právo k roji, aniž je povinen k náhradě. Způsobí-li zvíře na pozemku škodu, má vlastník pozemku právo na její náhradu (může je zadržet, dokud neobdrží náhradu) Např. slepice uteče k sousedům a rozhrabe záhon s růžemi. Soused nám ji vrátí, až uhradíme vzniklou škodu.

ROSTLINY PLODY Plody spadlé ze stromů a keřů na sousední pozemek náleží vlastníkovi sousedního pozemku KOŘENY A VĚTVE Neodstraní-li je soused ani po požádání, smíme je šetrným způsobem a ve vhodné roční době odstranit sami Části jiných rostlin můžeme odstranit šetrným způsobem bez dalších omezení. STROMY Z rozumných důvodů můžeme požadovat, aby soused nesázel stromů v těsné blízkosti hranice pozemků. Obecně platí pro stromy dorůstající obvykle výšky přesahující 3 m jako přípustná vzdálenost od společné hranice pozemků 3 m a pro ostatní stromy 1,5 m. Neplatí, je-li na sousedním pozemku les nebo sad, tvoří-li stromy plot nebo jedná-li se o strom zvlášť chráněný

ÚPRAVY Pozemek nesmí být upraven tak, aby sousední pozemek ztratil náležitou oporu. Můžeme požadovat, aby soused upravil stavbu tak, aby na náš pozemek nestékala voda nebo nepadal sníh.

ÚDRŽBA STAVEBNÍ PRÁCE Vlastník umožní sousedovi vstup na svůj pozemek kvůli údržbě sousedního pozemku nebo hospodaření na něm. Podmínky Jedná se o stavění nebo bourání Stejné podmínky jako u údržby Žádosti nelze vyhovět, převyšuje-li sousedův zájem na nerušeném užívání pozemku zájem na provedení prací Účelu nelze dosáhnout jinak Za náhradu V nezbytné době V nezbytném rozsahu Vhodným způsobem

ROZHRADY Ploty, zdi, meze, strouhy a jiné podobné přirozené nebo umělé rozhrady Má se za to, že jsou společné → každý může užívat zeď na své straně až do poloviny její tloušťky a zřídit v ní výklenky kde je vlastnictví rozděleno, udržuje každý svým nákladem, co je jeho. soud může uložit vlastníkovi povinnost pozemek oplotit, je-li to potřebné.

Vlastníkovi náleží úplata + odčinění vzniklé újmy NEZBYTNÁ CESTA Vlastník nemovité věci, na níž nelze řádně hospodařit proto, že není spojena s veřejnou cestou, může žádat, aby mu soused povolil nezbytnou cestu přes svůj pozemek Zřizuje ji soud Soud určí i její rozsah Vlastníkovi náleží úplata + odčinění vzniklé újmy

žádá-li se nezbytná cesta jen za účelem pohodlnějšího spojení. SOUD JI NEPOVOLÍ Při zániku práva nezbytné cesty se úplata nevrací, složená jistota se však vypořádá převýší-li škoda na nemovité věci souseda zřejmě výhodu nezbytné cesty, způsobil-li si nedostatek přístupu z hrubé nedbalosti či úmyslně ten, kdo o nezbytnou cestu žádá žádá-li se nezbytná cesta jen za účelem pohodlnějšího spojení.

Otázky Který zákoník upravuje sousedská práva? Uveďte 3 příklady imise. Kdy může soused zadržet Vašeho psa? Uveďte 2 příklady rozhrady. Komu patří jablko, které je na větvi sousedova stromu, která přesahuje na náš pozemek? Uveďte příklad, kdy soud nepovolí nezbytnou cestu.

Zdroje DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0 AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com/cscz/images/results.aspx?qu=soused%C3%A9&ex=1&origin=EC010141330#ai:MC900056220| AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW:http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=v%C4%8Dela&ex=1&origin=EC010141330#ai:MC900216946| AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW:http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=slepice&ex=1#ai:MC900030439| AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW:http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=sn%C3%ADh+d%C5%AFm&ex=1#ai:MC900160890| AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=plot&ex=1&origin=EC010141330#ai:MC900379439|