© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Advertisements

© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Sociální dialog ZÁKLADY KOMUNIKACE © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
MAM Milan Pučálka. Styl řídící práce Forma vztahu manažera k spolupracovníkům bývá označována jako styl řídící práce: Ten se liší v závislosti na: – Okamžité.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Pracovní právo. Pohovor
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Insolvenční řízení v ČR Zmar nebo nová šance?. Uspokojení věřitelů: World Bank65 % (údaj z dotazníkové akce) Reálná data ,4 % Co víme o insolvenčních.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Úřad práce České republiky
Josef Středula, předseda ČMKOS
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Plánování ve školní tělesné výchově
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Pracovní porada Pracovní list.
Název vzdělávacího materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
ZÁKLADY KOMUNIKACE JUDr. Dana Hrabcová, Ph.D..
Pracovní porada Pracovní list.
Sociální dialog - vyjednávání
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu
Městský úřad Žďár nad Sázavou
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
zpracovaný v rámci projektu
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. Základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

Komunikace - vyjednávání !!! TRVALÝ PROCES – NELZE NEKOMUNIKOVAT !!! ********************** Osobní –interpersonální -komunikační rovina Vztahy rodinné, partnerské Vztahy v pracovním kolektivu Vztahy a kontakty přátelské, sousedské Vztahy společenské a další …

Profesní komunikační rovina Kontakt a jednání a s občany a klienty Přednášky, prezentace Pohovory, zkoušky Řízení pracovních týmů Kontraktační a ostatní obchodní jednání Sociální dialog, kolektivní vyjednávání

Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě PREAMBULE: Základními hodnotami, které má každý zaměstnanec veřejné správy ctít a vytvářet tak základ pro vybudování a udržení důvěry veřejnosti, jsou zákonnost při rozhodování a rovný přístup ke všem fyzickým i právnickým osobám. Zaměstnanec veřejné správy má zájem na efektivním výkonu veřejné správy, a proto si dalším vzděláváním prohlubuje svoji odbornost. Účelem Kodexu je podporovat žádoucí standardy chování zaměstnanců ve veřejné správě a informovat veřejnost o chování, jež je oprávněna od zaměstnanců ve veřejné správě očekávat. Článek 2 Obecné zásady 1. Výkon veřejné správy je službou veřejnosti, zaměstnanec ji vykonává na vysoké odborné úrovni, kterou si studiem průběžně prohlubuje, s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění a ochoty a bez jakýchkoli předsudků.

Principy dobré správy pro úřady a úředníky Desatero Veřejného ochránce práv - ombudsmana Preambule: Principy dobré správy vymezují takový postup správního úřadu, který je v souladu se zákonem a zároveň mu nelze vytknout nepřiměřenost, diskriminační chování, svévolnost, účelovost, vyhýbavost, neefektivnost a jiné nežádoucí znaky. Dodržováním níže uvedených principů úřad usiluje o právní jistotu osob a předchází situacím, kdy jeho postup sice nelze označit přímo za nezákonný, přesto je evidentně nevhodný a ve svém důsledku může mít podobně tíživý dopad na práva osob jako porušení zákona. Základní doporučení pro jednání s klienty

Komunikace + vyjednávání Vyjednávání je proces komunikace mezi partnery S relativně protichůdnými zájmy (soc.ek.optimum) Nevyhnutelně spojený s konfliktem (řízený) Názory vycházejí z postojů - změna postoje = změna názoru S cílem dosažení trvale udržitelného smíru = bez zárodků budoucího konfliktu Hodnota konsenzu - platný + splnitelný + možný Selhání vyjednávání = spory

Podmínky pro trvale udržitelný smír Dodržení: Právního rámce - právní normy daného právního řádu Ekonomického rámce - průnikový bod zájmů Sociálně ekonomické optimum Osobního rámce : * Rovnováha moci = moc (síla, pozice) + rovnováha = konsenz * Osobní předpoklady vyjednávání znalosti + dovednosti techniky a taktiky při vyjednávání = konsenz * Připravenost ke kompromisu

Příčiny sporů Nemožnost personální - neexistuje průnikový bod zájmů Pro dohodu není prostor - neexistuje průnikový bod zájmů Nemožnost personální - tito partneři se nedohodnou na ničem Ujednání jsou právně neplatná - plnění je nevymahatelné Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná = změna podmínek, není, kdo by plnil

Druhy vyjednávání PODLE ZPŮSOBU PODLE TYPU Tvrdé X jemné = výsledek X vztah - změna způsobu jednání PODLE TYPU Distribuční (rozdělovací) - zájmy relativně protichůdné - prostor pro vyjednávání malý řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu Manipulativní (partneři používají svoji moc) řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku Kooperativní (spolupráce partnerů)

Předpoklady vyjednávání ZNALOSTI A INFORMACE právní + ekonomické + další DOVEDNOST VYJEDNÁVAT + ZKUŠENOSTI = znát a využívat techniky + taktiky a strategie Sebepoznávání, empatie, asertivita Aktivní naslouchání, feedback - zpětná vazba Teorie řízeného konfliktu Principy verbální a neverbální komunikace Teorie týmové práce další…

Rovné zacházení a zákaz diskriminace Zák. č. 198/2009 Sb…. antidiskriminační zákon Definice + katalog diskriminačních důvodů: Jednání, včetně opomenutí, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě, než se zachází, zacházelo, nebo by se zacházelo, s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to z důvodů rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry či svět. názoru Nerovné zacházení, které není diskriminací oprávněnost + přiměřenost + důvodnost k vyrovnání nevýhod Dělené důkazní břemeno ve sporech - § 133a OSŘ

Gradace konfliktu – řízený konflikt NAPROSTÁ NEGACE - ignorování negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, rvačka, stávka snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka hrozba stávkou, výhrůžky, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce DIALOG O PROBLÉMU – otevřené vyjednávání ve věci tvůrčí a věcný dialog s protistranou, snaha se dohodnout - prostor pro konsenz

Základy neverbální a verbální komunikace Stále platí, že „Šaty dělají člověka“ Komunikační význam hlavy - výrazová pozitivita Komunikační význam těla – postoj - gesta Veřejná, osobní a intimní zóna – obrana Podání ruky jako projev typu osobnosti a postoje Gesta – míra - soulad s verbální komunikací Prostorová neverbální dominance, oční kontakt, soulad Konfrontační tón, emoce při komunikaci Souhlasné neverbální projevy jako taktika Čas a jeho využití ve vyjednávání, přerušení jednání Hlasitost řeči – rychlost – srozumitelnost Parazitní výrazy a pazvuky Míra porozumění a informační šumy

Aktivní naslouchání, empatie, zpětná vazba Chcete–li být dobrými partnery, buďte pozornými posluchači! Chcete-li být zajímaví, zajímejte se! Chcete- li být dobrým společníkem, ptejte se na věci, na které partner rád odpovídá - přimějte ho, aby vyprávěl o sobě, o tom, co se mu podařilo – všichni chceme být úspěšní a oblíbení! Aktivní naslouchání pomáhá vytvořit atmosféru důvěry Vytvoříte pozitivní vztah k partnerovi (vzájemný) Získáte víc informací Aktivní naslouchání je naslouchání duší - EMPATIE (vcítění), Využívat techniky verbální a neverbální komunikace POZOR! Nutný soulad úst, očí a celkového postoje FEEDBACK - zpětná vazba – pozitivní i negativní zjištění Když se dozvím, že mě okolí vidí jako vola, JE TO POZITIVNÍ ZJIŠTĚNÍ = MOHU TO ZMĚNIT

Výsledek vyjednávání poražený - poražený (prohra - prohra) - nebylo dosaženo konsenzu poražený - vítěz - hodnota konsenzu malá - zárodek budoucího konfliktu vítěz - vítěz (WIN - WIN) - konsenz s vysokou hodnotou

Fáze vyjednávání Příprava jednání Vyjednávání Závěry jednání – informace, cíle, zájmy, motivace Vyjednávání - manévrování, taktizování - postupné sbližování pozic Závěry jednání - konsenz - kolektivní smlouva - prestiž KS = kontrola plnění smlouvy - příprava pozic pro další vyjednávání

Příprava vyjednávání - taktiky Získávání informací o možnostech (priorit. zájmech) Výběr cílů + náhradních cílů (optimální míra) Zpracování návrhu, konzultace s experty Výběr týmu a určení rolí (teorie týmové práce) Volba strategie vyjednávání Výběr místa jednání, vymezení časového prostoru Dohoda o pravidlech jednání

Průběh vyjednávání Využívat znalosti verbální a neverbální komunikace Využívat znalost vyjednávacích technik Využívat znalost prioritních zájmů Průběžné vyrovnávání moci, dostávat moc do rovnováhy Měnit postoje protistrany jako klíč ke změně názorů Využít znalosti teorie řízeného konfliktu - při eskalaci (spirála) obranné taktiky (přerušení jednání) Taktika opouštění sporných bodů, nastolování pseudoproblémů Měnit způsob jednání (využívat role členů týmu) Připravenost měnit strategii - kooperativnost versus umíněnost Nepřistoupit na přesun řešení problému do osobních soubojů Formulovat průběžné závěry

Závěr jednání Trvale udržitelný smír bez zárodků budoucích konfliktů Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem účastníkům Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) Ve dvojjazyčných (vícejaz.) verzích - přednost znění Sjednat způsob realizace a odpovědnost (v příloze) Sjednat způsob a termíny kontroly Hodnocení vyjednávání, prezentovat zásadu Win-Win Sebehodnocení, zpětná vazba Formální zveřejnění, uložení, nahlížení

Zásady úspěšné prezentace Struktura prezentace Časový rozvrh Kontakt s posluchači Argumentace, logická vazba částí Verbální projev Neverbální faktory Shrnutí, závěry Prostor pro reakci a doplnění