Ing. Dan Ťok ministr dopravy Potřebné legislativní změny pro realizaci strategie Ministerstva dopravy v dopravní infrastruktuře Ing. Dan Ťok ministr dopravy
Co sledujeme v dopravě prioritně? Zajistit soulad všech činností resortu s Dopravní politikou ČR 2014-2020 a v oblasti dopravní infrastruktury s Dopravními sektorovými strategiemi Potřeba stabilního financování rozpočtu SFDI – eliminace výkyvů – optimum cca 90 mld. Kč/rok. Vhodná náhrada dotací do SFDI navýšením podílu SFDI na spotřební dani (dnes 9,1%, optimum = 50 %) či zákonem stanovit, že rozpočet SFDI nesmí být nižší než 2 % HDP minulého roku. Prioritní musí být zajištění dostatečného objemu finančních zdrojů na opravy a údržbu existující dopravní infrastruktury – cíl je omezit co nejvíce negativní dopady oprav na běžný provoz. Ustupující role grantového financování z EU po 2020 – nutné hledat a podporovat nové formy, výrazné navýšení národních zdrojů, úvěry EIB, PPP.
Čím se také zabýváme? Podpora zavádění inovací – elektromobilita, autonomní mobilita, rozvoj ITS, videotolling, kombinovaná doprava silnice/železnice jako služba pro silniční dopravce, udržitelná městská mobilita. Bezpečnost silničního provozu – snižování počtů usmrcených a těžce zraněných Zajištění dostatečného rozsahu objednávky veřejné železniční dopravy kvalitním vozovým parkem s nástupem a výstupem cestujících v modernizovaných železničních budovách (převedeny z ČD a.s. na SŽDC). + národní tarif v návaznosti na soutěže na dopravce. Odstranění legislativních bariér bránících možnosti dokončení přípravy staveb, kde již je příprava v pokročilé fázi (vydána územní rozhodnutí). Takové stavby mají nejblíže k realizaci.
Proč? Proto, aby toto nebyl jen sen…
Připravované stavby Brzké zahájení realizace (2018): D1 u Přerova, Jihočeská D3, části D6, D11 u Hradce Králové, D35 od Hradce Králové po Vysoké Mýto, D48 kolem Frýdku-Místku, dalších více než 10 staveb na silnicích I. třídy, velké železniční stavby Praha hl.n. – Praha-Hostivař, IV. TŽK Sudoměřice – Votice, III. TŽK u Ostravy, ETCS na koridorech Klíčové stavby v přípravě: D0 Pražský okruh, Středočeská D3, D4 pro PPP, D11 do Polska, D35 Vysoké Mýto – Mohelnice, D43 kolem Brna, D52 do Rakouska; Dokončení železničních koridorů, stavby v železničním uzlu Praha, Železniční uzel Brno a navazující nová trať Brno – Přerov, napojení Zlína na II. TŽK, studie proveditelnosti VRT/RS pro nezpochybnitelnou územní stabilizaci a další přípravu V přípravě jsou dále všechny stavby na dálniční síti, desítky staveb na silnicích I. třídy a stavby na významných celostátních a regionálních drahách.
Co potřebujeme? - legislativní úpravy a změny Zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, energetické a jiné infrastruktury (tzv. „liniový zákon“) – vhodná existující platforma pro rychlé prosazení potřebných dílčích změn. Sdílená gesce MD a MPO. Možnost nepřímé novelizace i dalších souvisejících právních předpisů ovlivňujících přípravu staveb. Při tzv. velké novele stavebního zákona (zákon č. 225/2017 Sb.) neprosazeny vybrané a Ministerstvem dopravy podporované pozměňovací návrhy. Neprosazené pozměňovací návrhy = účelné úpravy s potenciálem zlepšení postavení investorů při přípravě dopravních staveb, meziresortně diskutované, bez zásadních věcných výhrad a rozporů – potenciál pro širší politickou shodu. Možnost prosazení formou poslaneckého návrhu zákona – významné zkrácení a rychlé uvedení do praxe
Novelizační body z. 416/2009 Sb. – 1. fáze Omezení nových zákonných institutů na síť TEN-T pro silniční, železniční i vodní dopravu – vybraná klíčová infrastruktura státu – nestandardní instituty pro povolovací procesy jsou v tomto rozsahu snáze obhajitelné. Zároveň se nejedná o výčet konkrétních staveb, který by byl v rozporu s ústavním právem (nálezem ÚS). Umožnění vstupu na pozemky za účelem provádění měření a průzkumných prací bude pro investora možné kdykoliv – vlastníkovi kompenzováno finančně. Povinnost provést přeložku inženýrských sítí v jasně daném věcném, časovém a finančním rámci. Vyloučení odkladného účinku odvolání proti rozhodnutí o vyvlastnění, vyloučení odkladného účinku žaloby podané proti rozhodnutí o vyvlastnění, odkladný účinek nelze soudem přiznat (ústavně konformní předběžná držba). Změna způsobu určení výše finančních náhrad za služebnosti (věcná břemena) – snazší projednání s majiteli při adekvátní náhradě.
Novelizační body z. 416/2009 Sb. – 2. fáze Jsou definovány další problematické okruhy – konkrétní způsob nápravy je žádoucí meziresortně projednat – další novela zákona č. 416/2009 Sb. či forma pozměňovacích návrhů k 1. fázi dle časového sousledu při projednávání. Potřeba specializovaných stavebních úřadů pro územní rozhodování a specializovaných vyvlastňovacích úřadů na úrovni jednotlivých krajů Snížení časové náročnosti při odnímání půdy ze ZPF Řešení provozních škod – zjednodušení administrativních postupů Změna správy nadjezdů nad státními komunikacemi včetně zajištění financování jejich obnovy a údržby. Jasnější definice provozních výdajů resortních organizací Systémové problémy povolovacích procesů nutno řešit jednotně v rámci komplexní rekodifikace stavebního práva (spolupráce s MMR)
Děkuji za pozornost a vaši vstřícnost. Ing. Dan Ťok ministr dopravy