Štiřín, Ing. arch. Lucie Poláková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. arch. Vlasta Poláčková
Advertisements

ÚZEMNÍ ROZHODOVÁNÍ POSTUPY PŘI EXISTENCI RŮZNÝCH NÁSTROJŮ ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ A RŮZNÝCH TYPŮ ÚZEMÍ Ing. arch. Miriam Blažková ÚÚR Brno říjen 2006.
Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Vybrané základní pojmy stavebního zákona.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
ÚZEMNÍ PLÁN - VÝROK A ODŮVODNĚNÍ
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
1 Středočeské reality PRAKTICKÝ PŘÍNOS MINIS Loučeň Září 2008 Ing. arch. Vlasta Poláčková, Mgr. Josef Beneš, Ing. Jindřich Poláček.
Stavební zákon a územní plánování
STAVÍME ELEKTRONICKÉ MĚSTO ZDENĚK ZAJÍČEK. STAVÍME ELEKTRONICKÉ MĚSTO MUSÍME MÍT VIZI, JAK MÁ MĚSTO VYPADAT MUSÍME VĚDĚT, ŽE VE MĚSTĚ „ŽIJÍ“ ÚŘADY, FIRMY.
Zhodnocení potřeby vymezení nových zastavitelných ploch Bc. Josef Velíšek Odbor regionálního rozvoje KÚPK.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
ÚSES v Zásadách územního rozvoje JMK
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Životní prostředí v konceptu ÚP hl. m. Prahy Ing. arch. Martin Říha.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu  Stavební pozemek – pozemek, jeho část nebo soubor pozemků,
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
! Územní plán (ÚP) Management a Rozvoj Obcí Nástroje – listopad
Územní plánování a územní plán města
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Územně analytické podklady správních obvodů obcí s rozšířenou působností v území Jihomoravského kraje třetí / čtvrtá úplná aktualizace Územně analytické.
1 ÚZEMNÍ PLÁN RYCHVALD AKTUÁLNÍ STAV POŘIZOVÁNÍ ZASTUPITELSTVO MĚSTA
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Územní studie silnice II/380 Sokolnice - Čejč Vstupní jednání s obcemi, ORP, úřady územního plánování a stavebními úřady Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Příklad k metodickému pokynu porada ÚÚP
Vodní režim krajiny v územním plánování Petr Birklen AOPK ČR.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
SP4 - RD PROVÁDĚCÍ v ARCHICADU ing. arch. Vladimíra Jínová 13 - TEXTOVÁ ČÁST.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Porada pro ÚÚP dne Poznatky z oblasti ÚPČ Ing. Gabriela Šípková Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.
Koordinace územních plánů a pozemkových úprav Ing. Jan Kaiser – Státní pozemkový úřad – Pobočka Domažlice.
PORADA OÚPSŘ S ÚÚP 13. června 2014 AKTUALIZACE ZÚR LK VYMEZOVÁNÍ KORIDORŮ DI A TI V ÚP Mgr. Tomáš Vaško Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP JIHLAVA Jihlava.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení ÚP na ZPF
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Stavby v nezastavěném území
Lhůta pro pořízení územní studie
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Plochy a pozemky veřejných prostranství
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Územně analytické podklady Informace z metodické porady MMR s krajskými úřady ke 2. aktualizaci ÚAP obcí porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Informace o metodickém výkladu k § 12 (4) ZOPK
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební pozemky (teze)
Vybrané aktuální metodiky MMR a ÚÚR
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
ZÁSADY ÚZEMNÍHO ROZVOJE PLZEŇSKÉHO KRAJE
Územně analytické podklady
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
Transkript prezentace:

Štiřín, 19. 10. 2017 Ing. arch. Lucie Poláková Vymezení koridorů veřejné dopravní a technické infrastruktury v územním plánu Metodické doporučení Štiřín, 19. 10. 2017 Ing. arch. Lucie Poláková

Materiál je zpracován v souladu se stavebním zákonem ve znění účinném od 1. ledna 2018

ÚPRAVY A ZMĚNY – výběr 1. Úvod 1.1 Vybraná ustanovení stavebního zákona § 2 odst.: (8) Souborem staveb se rozumí vzájemně související stavby, jimiž se v rámci jednoho stavebního záměru uskutečňuje výstavba na souvislém území nebo za společným účelem. (9) Stavbou hlavní souboru staveb se rozumí stavba, která určuje účel výstavby souboru staveb. Vedlejší stavbou v souboru staveb se rozumí stavba, která se stavbou hlavní svým účelem užívání nebo umístěním souvisí a která zabezpečuje uživatelnost stavby hlavní nebo doplňuje účel užívání stavby hlavní. Pozn. vazba na užívaný pojem související stavby 1.2 Související užívané pojmy 1.3 Členění koridorů podle účelu podle stanovených podmínek pro realizaci stavby 1.2 např. Minimální šířka koridoru = šířka vlastní stavby rozšířená zpravidla o budoucí OP, popř. BP, je-li to s ohledem na limitující územní faktory možné, s případným rozšířením pro možné směrové korekce nebo změny tvarů křižovatek v průběhu projektové přípravy či řešení nenadálých událostí při provádění stavby. Související stavby = stavby vedlejší ve smyslu § 2 odst. 9 SZ, tj. stavby, které patří do celkové objektové skladby stavby DI nebo TI, nezbytné k zajištění provozu stavby DI a TI jako funkčního celku. Některé související stavby, zejména vyvolané přeložky inženýrských sítí, nemohou být v celé své délce součástí koridoru, protože mnohdy zasahují i do značné vzdálenosti od vymezeného koridoru Prověřený a neprověřený koridor na základě prověření trasy záměru podrobnější dokumentací (dále v textu „prověřený koridor“) bez prověření podrobnější dokumentací nebo územní studií (dále v textu „neprověřený koridor“) 1.3 podle účelu koridory DI, TI, DI/TI (souběh dopravní a technické infrastruktury bez dalšího členění), ÚSES (ty metodika neřeší), v čase Koridor (návrhový), územní rezerva, koridor, v němž je rozhodování o změnách v území podmíněno například pořízením ÚP.

2. Koridory v územně plánovací dokumentaci 2.1 Obecné zásady a doporučení pro vymezování koridorů 2.2 Křížení koridorů v místě křížení dvou koridorů nebo koridoru s územní rezervou upřesnit podmínky využití v textové části „výroku“ ÚPD tak, aby zejména pro rozhodování v území bylo zcela zřejmé, zda a při splnění jakých podmínek je možné v místě křížení záměr DI/TI umístit. 2.3 Veřejně prospěšné stavby 2.4 Způsoby pojetí koridoru (ve vztahu k využití území) neprůhledný koridor / průhledný koridor 2.5 Stanovení podmínek pro rozhodování v území při použití průhledného koridoru 2.1 Proč vymezovat koridor v ÚPD - koridorem se vymezuje území, ve kterém je státu, krajům, obcím a oprávněným investorům dána možnost umístit jejich záměr v optimální poloze, aniž by byli svazováni znázorněnou konkrétní linií vedení DI nebo TI a nemuseli s každou změnou linie měnit ÚPD. Koridor DI nebo TI není zastavitelnou plochou ve smyslu § 2 odst. 1 písm. j) SZ. Pro koridory není třeba stanovovat podmínky využití v obdobné struktuře jako pro plochy s rozdílným způsobem využití , tzn. v členění na využití hlavní, přípustné, podmíněně přípustné a nepřípustné. Podmínky využití koridoru musí být stanoveny tak, aby umožňovaly umístění a následnou realizaci záměru, resp. stavby DI nebo TI.   2.3 VPS není koridor DI nebo TI, ale stavba DI nebo TI, pro jejíž umístění je vymezen. Za součásti stavby DI/TI, pro kterou se vymezuje koridor, se považují též vedlejší /související stavby –jejich skutečnou potřebu a rozsah nelze na úrovni ZÚR či ÚP stanovit ani blíže předvídat bez předchozího prověření, proto je třeba výčet uvést výrazem „zejména“. Dále uvést, že koridor je vymezen pro umístění stavby hlavní a že některé ze staveb souvisejících (vedlejších) mohou být umístěny i s přesahem mimo vymezený koridor.

2.4 Způsoby pojetí koridoru (1) Ve vztahu k využití území rozlišujeme: NEPRŮHLEDNÝ KORIDOR – barevná vrstva, ohraničená případné též výraznými liniemi znázorňujícími hranice koridoru. Pod neprůhledným koridorem nejsou vymezeny plochy s rozdílným způsobem využití (viditelný je pouze mapový podklad). Po započetí užívání dokončené stavby, pro kterou je koridor určen, je nutná změna územního plánu, která v ÚP stavbu stabilizuje jako plochu s rozdílným způsobem využití a „doplní“ plochy s rozdílným způsobem využití ve zbývajících částech původního koridoru.

2.4 Způsoby pojetí koridoru (2) PRŮHLEDNÝ KORIDOR – výraznými liniemi vyznačené hranice koridoru, vnitřek koridoru je vyplněn šrafou nebo ponechán bez výplně. Pod průhledným koridorem jsou vymezeny plochy s rozdílným způsobem využití (+ je viditelný mapový podklad). Regulace koridoru stanoví vzájemný vztah regulace uvedené pro koridor a části ploch s rozdílným způsobem využití, nad kterými je koridor vymezen, aby po započetí užívání dokončené stavby, pro kterou je koridor vymezen, nemusela proběhnout změna ÚP.

2.4 Způsoby pojetí koridoru (3) Koridor DI/TI obvykle nevyužijeme pro stavbu DI/TI celý, po její realizaci zůstanou uvnitř koridoru různě velké zbytkové části, které stavba DI/TI „nespotřebuje“, a pro ně bude třeba stanovit podmínky využití, které v nich budou platit po započetí užívání stavby DI/TI. Projektant ÚP posoudí, zda v koridoru DI/TI bude účelné a možné podmínky využití zbytkových částí stanovit předem následně prověřit a stanovit změnou ÚP Projektant ÚP vyhodnotí, zda uvnitř koridoru bude účelné po započetí užívání dokončené stavby DI nebo TI vymezit plochu DI nebo TI, či nikoliv – klíčové pro volbu vhodného pojetí koridoru (průhledný/neprůhledný) v ÚP

2.4 Způsoby pojetí koridoru (4) Doporučení: NEPRŮHLEDNÉ vymezení lze doporučit spíše pro koridory DI, kdy po započetí užívání dokončené stavby DI bude nutné vymezit uvnitř koridoru novou plochu DI. PRŮHLEDNÉ vymezení lze doporučit spíše pro koridory TI, např. pro záměry nadzemního elektrického vedení, zdvojení stávajícího elektrického vedení nebo podzemního vedení plynovodů, vodovodů a kanalizací, u kterých lze po započetí užívání dokončené stavby předpokládat zachování podmínek využití ploch pod vymezeným koridorem, neboť nebude třeba vymezit novou plochu TI.

2.5 Stanovení podmínek pro rozhodování v území při použití průhledného koridoru Ve „výroku“ ÚP uvést v rámci podmínek využití koridoru vzájemný vztah regulace uvedené pro koridor a částí ploch s rozdílným způsobem využití, nad kterými je koridor vymezen: např. že do doby započetí užívání dokončené stavby DI/TI se ve vymezeném koridoru použijí pouze podmínky využití stanovené pro koridor DI/TI, zatímco podmínky využití překrytých ploch se použijí po započetí užívání dokončené stavby. Pokud ÚP vztah mezi těmito regulacemi explicitně neřeší, uplatní se regulace stanovená pro plochu v části překryté koridorem současně a souladně s regulací nebo účelem stanoveným pro koridor. Příklad Regulace plochy nevylučuje umisťovat stavby pro zemědělství podle § 18 odst. 5 SZ, kdežto koridor je určen pro umístění stavby DI - uplatní se obecná možnost umisťovat stavby pro zemědělství v částech plochy, které nejsou překryty koridorem, kdežto v části plochy překryté koridorem se do doby naplnění účelu koridoru neuplatní, a to v rozsahu, v jakém by jejím uplatněním došlo k podstatnému ztížení nebo vyloučení realizace účelu, pro který je koridor vymezen. Použitím průhledného vymezení nesmí být zpochybněna územní ochrana záměrů DI neboTI.

Vymezování a upřesňování koridorů v územním plánu 3.1 Doporučení pro upřesňování koridorů 3.2 Vymezení koridoru v textové části územního plánu 3.3 Vymezení koridoru v grafické části územního plánu 4. Grafické ukázky s komentářem 4.1 Příklad převzetí koridoru DI ze ZÚR a jeho upřesnění v ÚP 4.2 Příklad upřesnění souběhu koridoru DI a TI ze ZÚR 4.3 Příklad upřesnění koridoru DI a TI ze ZÚR 3.1 Koridor upřesněný v ÚP nesmí přesáhnout vně hranic koridoru vymezeného v ZÚR (v opačném případě by se jednalo o nesoulad ÚP se ZÚR). V rámci šířky koridoru je (u silničních staveb) vhodné zohlednit plošné nároky na řešení MÚK, které je nutné odvodit z jejich předpokládaného tvaru. Zejména MÚK na významných dopravních tazích jsou územně velmi náročné a jejich lokalizace a uspořádání doznává při zpracování podrobné dokumentace změn a významně ovlivňují využití navazujícího území. Územní rezervy a koridory pro dlouhodobé záměry, např. VRT, budou do ÚP zapracovány zpravidla v rozsahu vymezení v ZÚR, tj. bez dalších úprav, protože jde o záměry ve vývoji, které se na základě technických studií průběžně upřesňují. S ohledem na to, že ÚP má zpřesnit záměry se ZÚR, je třeba jejich zapracování v rozsahu ZÚR do ÚP řádně zdůvodnit. 3.3 Návrh DI a TI je zobrazován v grafické části výroku ÚP pouze jako koridor. Vlastní stavby, pro které je koridor vymezován, se do něj nezakreslují.

4.1 Příklad převzetí koridoru DI ze ZÚR a jeho upřesnění v ÚP – kroky převzetí koridoru ze ZÚR pro upřesnění v ÚP U těchto příkladů se nejedná o konkrétní výkresy ZÚR či ÚP, ale pouze o názorné příklady dokumentující možnosti upřesňování koridorů v rámci ÚP. Obr.: koridor vymezený v ZÚR – konstantní šířky Obr.: koridor vymezený v ZÚR upřesněn na základě podrobné dokumentace Obr.: v návaznosti na předchozí dva obrázky výsledné vymezení koridoru DI převzatého ze ZÚR do ÚP po upřesnění na základě stávajícího stavu a konkrétních podmínek území, včetně parcelace, případně s využitím podrobné dokumentace. Pro znázornění vztahu koridorů k zastavěným plochám je podbarveno pouze zastavěné území bez dalšího členění na plochy s rozdílným způsobem využití.

4.2 Příklad upřesnění souběhu koridoru DI a TI ze ZÚR Koridor dopravně / technický. Pro ilustraci upřesnění je zde zakresleno vymezení původních koridorů DI a TI ze ZÚR (červená resp. fialová čárkovaná čára) ve srovnání s upřesněným dopravně / technický koridorem v ÚP.

4.3 Příklad upřesnění koridoru DI a TI ze ZÚR Příklad upřesnění prověřeného koridoru DI a neprověřeného koridoru TI ze ZÚR v ÚP tak, jak by byl koridor zobrazen v hlavním výkresu ÚP. Koridor je zde zobrazen jako neprůhledný, vyznačena je v něm pouze kresba parcelace. Tečkovaná červená resp. fialová čára znázorňuje koridor vymezovaný v ZÚR bez jakýchkoliv změn v jeho šířce. Toto vymezení nereaguje na žádné významné limity v území (zastavěná území, ochranu přírody, nerostných surovin, ochrana zdrojů pitné vody, apod.). Čárkovaná červená resp. fialová čára znázorňuje koridor vymezovaný v ZÚR již s reakcí na různá omezení v území (má průběh o proměnlivé šířce). Plně barevný koridor je již upřesněným koridorem v ÚP (vyznačení navazujících ploch je ale jen ilustrační).

Děkuji za pozornost