Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Slovesný rod činný a Trpný
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Procvičujeme tvary sloves
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Slovesa (verba).
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Slovesa.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
7. ročník Mgr. Michaela Hantková. Chlapec chytil motýla.Motýl byl chycen chlapcem. Dělá něco chlapec? Dělá něco motýl? ČINNÝ ROD TRPNÝ ROD.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C57Čj6_ Zájmena
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A05Čj4_Slovní druhy
Slovesný rod.
Autor: Mgr. Eva Kotounová
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B28Čj7_Význam slov
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Autor: Mgr. Hana Novotná
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_3C55Čj8_Úvaha
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C56Čj6_Číslovky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C45Čj6_Pohádky
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B30Fy6_Hmotnost 2
SLOVESNÝ ROD Český jazyk – 7. ročník.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod Téma: Slovesný rod Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3136

Anotace: učivo je určeno žákům 7. ročníku prezentace určena pro promítání na IT podporuje aktivitu žáků při procvičování sloves, slovesného rodu pomůcky: učebnice, nástěnné tabule

Slovesný rod

Slovesný rod ČINNÝ TRPNÝ vyjadřuje, co činí podmět původce děje je podmětem TRPNÝ vyjadřuje, co činí někdo jiný než podmět původce děje není podmětem

Slovesný rod Učitel chválil žáka. Kůň táhl těžký vůz. ČINNÝ TRPNÝ Učitel chválil žáka. Kůň táhl těžký vůz. Pevnost dobyli nepřátelé. Žák byl chválen učitelem. Těžký vůz byl tažen koněm. Pevnost byla dobyta nepřáteli.

Trpný rod vyjádříme opisným tvarem trpným zvratnou podobou slovesa skládá se z příčestí trpného a pomocného slovesa být byl zvolen je vysílána zvratnou podobou slovesa tvoří se 3. os. činného rodu se zvratným zájmenem se zvolil se vysílala se

Vyhledejte ve větách slovesa a určete rod Uspořádali jsme lyžařské závody. Koně běželi jako o závod. V naší školní jídelně kuchařky vaří velmi chutně. Jirka byl ošetřen na závodech lékařem. Dnes se hraje v Národním divadle opera Rusalka. Děti byly pochváleny za vynikající výsledky. Řemeslníci odvedli na stavbě výbornou práci. Naši hosté si objednali ještě jednu večeři. Tato kniha byla napsána v 19. století.

Převeďte slovesa ve větách do trpného rodu, využijte oba způsoby tvoření Celá třída návrh na výlet jednomyslně přijala. Hasiči uhasili rozsáhlý požár u vesnice. Babička vyprala prádlo. V továrně vyrábějí nové typy automobilů. Stany jsme postavili hned u řeky. Zraněného fotbalistu převezli do nemocnice a operovali jej. Po celodenní námaze jsme dosáhli vrcholu hory. Knihy půjčujeme každý den odpoledne.