Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva Doležalová Název materiálu: Slovesný způsob Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

2 Metodika k výukovému materiálu
Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesného způsobu Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen na slovesa, a to kategorii způsobu. Žáci si v něm upevní znalosti o způsobu oznamovacím, rozkazovacím a podmiňovacím obou typů. Svou pozornost v závěru věnují práci s textem .

3 SLOVESN Ý ZPŮSOB

4 Způsoby v českém jazyce VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob
Obsah: Kategorie způsobu Způsoby v českém jazyce Urči slovesný způsob VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

5 VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob
Kategorie způsobu vyjádření vztahu děje ke skutečnosti skutečný = skutečnost děj nutný = apel (= výzva) možný = hypotéza (= možnost) na základě tohoto rozdělení existuje v češtině trojí slovesný způsob VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

6 VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Způsoby v českém jazyce
oznamovací vyjadřuje děj reálný = skutečný rozkazovací vyjadřuje výzvu – pokyn, rozkaz, radu podmiňovací vyjadřuje nereálnost obsahu – podmínku, přání, nejistotu

7 VY_32_INOVACE _15 – Slovesný způsob
Způsob oznamovací oznamuje slovesný děj dokáže vyjádřit všechny 3 časy př. studoval jsi, studuješ, budeš studovat určování slovesných kategorií: - slyšeli jsme – 1.os., č. mn., zp. oznam., č. minulý - budou držet – 3.os., č. mn., zp. oznam., č. budoucí - žije – 3.os., č. j., zp. oznam., č. přítomný VY_32_INOVACE _15 – Slovesný způsob

8 VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob
Způsob rozkazovací vyjadřuje rozkaz nebo přání neurčuje slovesné časy má tvary pouze pro: - 2. os. č. jednotného – Uč se! Mlč! Piš! - 1. os. č. množného – Učme se! Mlčme! Pišme! - 2. os. č. množného – Učte se! Mlčte! Pište! určování slovesných kategorií: - cestuj – 2. os., č. j., zp. rozkazovací VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

9 VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob
Způsob podmiňovací vyjadřuje děj, stav, konání, k němuž za určitých podmínek došlo nebo dojde, ale za podmínek jiných nikoliv – děj možný a děj, který by nastal, kdyby se splnily jisté podmínky nevyjadřuje slovesné časy např. Kdybych se učil, nechal bych se vyzkoušet. Alena by šla s námi. (kdyby mohla) Kdybychom přišli včas, neujel by nám vlak. VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

10 Typy podmiňovacího způsobu VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob
Podmiňovací způsob PŘÍTOMNÝ Podmiňovací způsob MINULÝ vyjadřuje potenciálně možný děj (podmínku, přání) skládá se z příčestí minulého určitého slovesa (plaval, studovali) a tvarů slovesa být (bych, bys, by, bychom, byste, by) vyjadřuje neuskutečnitelný děj skládá se z příčestí minulého slovesa být (byl / byli (-y, -a)), tvarů slovesa být (bych, bys, by, bychom, byste, by) a příčestí minulého určitého slovesa (plaval, studovali) Typy podmiňovacího způsobu VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

11 Určování podmiňovacího způsobu
Pokud byste sem šli, přineste nám knihy již dnes. - šli byste – 2. os., č. mn., zp. podmiňovací, typ přít. - přineste – 2. os., č. mn., zp. rozkazovací podmiňovací způsob přítomný: č. jednotné: četl bych / četl bys / četl by č. množné: četli bychom / četli byste / četli by podmiňovací způsob minulý: č. jednotné: byl bych četl / byl bys četl / byl by četl č. množ.: byli bychom četli / byli byste četli / byli by četli VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

12 VY_32_INOVACE_15 - Slovesný způsob
K zapamatování: ve 2. os. č. jednotného se u zvratných sloves k zvratnému zájmenu připojuje –s př. hrál by sis / učil by ses slovesné tvary bych, bys apod. bývají často spojeny se spojkou v jedno slovo př. kdybych přišel / abys nekřičel u podmiňovacího způsobu minulého se užívají též tvary býval / bývali př. byl bych býval četl / byli bychom bývali četli VY_32_INOVACE_15 - Slovesný způsob

13 VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob
Urči slovesný způsob Žáci pracují s cvičeními 1 a 3 na stranách 57 a 58 v učebnici Český jazyk – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia autorek Mgr. Zdeňky Krausové a PaedDr. Renaty Teršové, která byla vydána v Nakladatelství Fraus (Plzeň 2003, ISBN ). Po splnění obou cvičení jsou žáci vyzváni k tvoření různých slovesných tvarů z infinitivů sloves zadávaných učitelem. VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

14 VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob
Použitá literatura: Krausová, Zdeňka – Teršová, Renata: Český jazyk 6. učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN s Schneiderová, Eva: Klíč k češtině aneb na češtinu od lesa. pro 2. stupeň zš i pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Albatros, Praha ISBN s Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce. Fragment, Havlíčkův Brod ISBN s. 49. VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

15 VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob
Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15."

Podobné prezentace


Reklamy Google