Dopad online seznamek na výběrové párování Markéta Šetinová, MSc marketa.setinova@gmail.com | marketasetinova.cz | modernilaska.cz
Homogamie je stabilním jevem napříč společnostmi Dekády výzkumu ukazují, že lidé mají tendenci párovat se s partnery, kteří jsou jim podobní s ohledem na: Etnicitu (Rosenfeld, 2008) Náboženství (Blackwell & Lichter, 2004) Vzdělání (Halpin & Chan, 2003; Katrňák 2008) Tendenci k homogamii pozorujeme napříč všemi fázemi vztahu, od prvních schůzek, přes kohabitaci až k manželství (Lee, 2008) Homogamie má potenciál zvýšit společenskou nerovnost (Schwartz, 2013)
Mechanismy vzniku homogamie (Kalmijn, 1998) Strukturální faktory: instituce podporují seznamování s podobnými lidmi Sociální faktory: sociální skupiny mají zájem na manželství svých členů uvnitř skupiny Individuální faktory: osobní preference pro podobného partnera Tradiční výzkum = dotazníkové šetření a otázky na postoje Limitace tradičních dat Jak oddělit vliv různých typů faktorů? Kdy podobnost vzniká? Sociální desirabilita
Internet proměňuje seznamování Více jak třetina nově sezdaných manželství v USA se seznámila na internetu (Cacioppo et al., 2013) Nezadaní, kteří se seznamují online, se nijak neliší od běžných uživatelů internetu (Valkenburg & Peter, 2007) Páry seznámené online mají podobnou trajektorii vztahu jako páry seznámené offline (Cacioppo et al., 2013) Seznamování přes Tinder je pro miléniály “normální” (Duportail, 2017)
Seznamky posouvají naše porozumění homogamie Unikátní data: Reálné uživatelské chování Žádné fyzické bariéry Diskrétní, bez sociálni desirability Jaký mají online seznamky dopad na výběrové párování? Online seznamky umožní přístup ke všem sociálním skupinám a sníží výběrové párování (např. Castells 2001) Online prostředí podpoří normu výběrové párování snadnějším filtrováním v rámci seznamky (např. Skopek et al 2011) Do jaké míry online seznamování replikuje šablonu výběrového párování, kterou pozorujeme v tradičním výzkumu?
Výsledky prvních výzkumů Lidé na online seznamkách ukazují nenáhodnou preferenci pro partnery, kteří jim jsou podobní Nejsilnější je preference pro stejnou rasu / etnicitu (Hitsch et al., 2006) Ženy ukazují silnější preferenci pro podobnost, především s ohledem na etnicitu a vzdělání (Yancey, 2007; Hitsch et al., 2006) Náboženství se v datech z online seznamek těžko zkoumá, protože ho lidé neuvádějí na svých veřejných profilech (Fiore & Donath, 2005) Srovnání párů ze seznamek a z jiných míst seznámení ukazuje menší míru výběrového párování na seznamkách (Potarca, 2017)
Co z toho plyne? Výběrové párování online zřejmě probíhá, i když nejspíše v menší míře než jinde Individuální preference pro podobného partnera je důležitá => strukturální a sociální faktory pravděpodobně nejsou dostatečným vysvětlením pro homogamii Ženy zřejmě mají k homogamii větší tendenci než muži => proč?
Další výzkum Online seznamování v českém kontextu Do jaké míry online seznamování replikuje šablonu výběrového párování, kterou pozorujeme v tradičním výzkumu? Data z české seznamky, sociodemografie uživatelů a interakce mezi nimi Jaké jsou motivace a bariéry u nezadaných pro využítí online seznamovací služby? Kvalitativní rozhovory s bezdětnými nezadanými Online seznamování celosvětově Výběrové párování u skupin Rozdíly ve vztazích párů seznámených online vs offline Výběrové párování u homosexuálů
Otázky & komentáře Markéta Šetinová, MSc marketa.setinova@gmail.com | marketasetinova.cz | modernilaska.cz