Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_3C42Čj8_Souvětí souřadné Téma: Souvětí souřadné Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3136
Anotace učivo je určeno žákům 8. ročníku prezentace určena pro promítání na IT podporuje aktivitu žáků při procvičování poměrů v souvětí souřadném pomůcky: učebnice, nástěnné tabule
Souvětí souřadné souřadně spojené hlavní věty souvisejí spolu obsahem mluvnicky jsou samostatným celkem jejich významový poměr je různý slučovací : Venku bylo hezky a svítilo sluníčko. stupňovací: Venku bylo nejen hezky, ale i sluníčko svítilo. odporovací: Venku bylo hezky, ale sluníčko nesvítilo. vylučovací: Buď půjdeme do kina, nebo budeme doma. příčinný (důvodový): Venku bylo teplo, neboť svítilo sluníčko. důsledkový: Zaspal, a proto nestihl začátek vyučování.
Poměr slučovací je mezi větami významově i mluvnicky rovnocennými spojky: a, i, ani, nebo, také, též, pak, jednak-jednak, ani - ani Před spojkami a, i, ani, nebo se ve významu slučovacím nepíše čárka
Poměr stupňovací je mezi souřadně spojenými větami, jestliže obsah druhé věty stupňuje obsah věty první spojky: ba, dokonce, ba i, dokonce i, nejen – ale i, nejen – nýbrž i, nejen – ale dokonce
Poměr odporovací je mezi souřadně spojenými větami, jejichž obsahy si navzájem odporují spojky: ale, avšak, však, nýbrž, naopak, jenže, sice - ale
Poměr vylučovací je mezi větami, jejichž obsahy se navzájem vylučují jestliže platí obsah jedné věty, neplatí obsah věty druhé spojky: nebo, anebo, buď – nebo, buď - anebo
e) Poměr příčinný (důvodový) je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod obsahu věty první spojky: neboť, vždyť, totiž, však také
Poměr důsledkový je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje důsledek věty první spojky: proto, a proto, a tudíž, tedy, a tedy, a tak
Přiřaď ke každému souvětí správný poměr: Nejenže mě pochválili, dokonce mi dali i odměnu. slučovací Buď mě poslechneš, nebo si mě nepřej! příčinný Nejdřív jsem se smál, ale nakonec jsem plakal. stupňovací Dobře se učím, a proto bych chtěl studovat práva. důvodový Venku bylo hezky a na obloze nebyl ani mráček. důsledkový Vzpomněla jsem si na tebe, neboť jsi můj kamarád. odporovací Kamarád mě navštívil, neboť jsem byl nemocný. vylučovací
Věty spojte souřadně, doplňte vhodné spojovací výrazy a určete, v jakém jsou poměru: Dozvěděla jsem se o tvých narozeninách. Přeji ti vše nejlepší. Film se mi moc líbil. Všem vám ho doporučuji. Půjdu ven. Zůstanu doma. Nejenže pršelo. Kroupy padaly. Mám angínu. Nemůžu přijít. Ráda pojedu na výlet. Je hezky. Byl to její nápad. Nesouhlasili s ním. Nakonec jsme nelyžovali. Nebruslili.