Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jaroslav Pech SCHŮZKY S ČEŠTINOU aneb HEZKY ČESKY Kapitola 13. Schůzka se souvětím.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 8., 9. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_17.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Souvětí souřadné spojky, poměry (opakování) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Významový poměr Autor Fulínová Šárka.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B28Fy6_Objem 2 Téma:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí souřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Jiřina Dáňová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Druhy vět - tázací
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_58 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Druhy vět – jejich rozdělení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Hana Novotná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_07_ Ovoce
Autor: Mgr. Marie Hrbková Název: VY_32_INOVACE_5A11M3_Slovní úlohy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Marie Hrbková Název: VY_32_INOVACE_1C42Čj3_Slovní druhy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Monika Hřavová
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: PaedDr. Jana Čechová
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Výukový materiál VY_32_INOVACE_08_ Souvětí a spojky
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Monika Hřavová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Jazyk a jazyková komunikace
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_2B35Čj5_ Zájmena
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Marie Švehlová
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Libor Hrbek Název : VY_32_INOVACE_8A16Z6-8_ Velká Británie a.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
Autor: Mgr. Libor Hrbek Název : VY_32_INOVACE_8A13Z6-8_ Dánsko
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_3C42Čj8_Souvětí souřadné Téma: Souvětí souřadné Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3136

Anotace učivo je určeno žákům 8. ročníku prezentace určena pro promítání na IT podporuje aktivitu žáků při procvičování poměrů v souvětí souřadném pomůcky: učebnice, nástěnné tabule

Souvětí souřadné souřadně spojené hlavní věty souvisejí spolu obsahem mluvnicky jsou samostatným celkem jejich významový poměr je různý slučovací : Venku bylo hezky a svítilo sluníčko. stupňovací: Venku bylo nejen hezky, ale i sluníčko svítilo. odporovací: Venku bylo hezky, ale sluníčko nesvítilo. vylučovací: Buď půjdeme do kina, nebo budeme doma. příčinný (důvodový): Venku bylo teplo, neboť svítilo sluníčko. důsledkový: Zaspal, a proto nestihl začátek vyučování.

Poměr slučovací je mezi větami významově i mluvnicky rovnocennými spojky: a, i, ani, nebo, také, též, pak, jednak-jednak, ani - ani Před spojkami a, i, ani, nebo se ve významu slučovacím nepíše čárka

Poměr stupňovací je mezi souřadně spojenými větami, jestliže obsah druhé věty stupňuje obsah věty první spojky: ba, dokonce, ba i, dokonce i, nejen – ale i, nejen – nýbrž i, nejen – ale dokonce

Poměr odporovací je mezi souřadně spojenými větami, jejichž obsahy si navzájem odporují spojky: ale, avšak, však, nýbrž, naopak, jenže, sice - ale

Poměr vylučovací je mezi větami, jejichž obsahy se navzájem vylučují jestliže platí obsah jedné věty, neplatí obsah věty druhé spojky: nebo, anebo, buď – nebo, buď - anebo

e) Poměr příčinný (důvodový) je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod obsahu věty první spojky: neboť, vždyť, totiž, však také

Poměr důsledkový je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje důsledek věty první spojky: proto, a proto, a tudíž, tedy, a tedy, a tak

Přiřaď ke každému souvětí správný poměr: Nejenže mě pochválili, dokonce mi dali i odměnu. slučovací Buď mě poslechneš, nebo si mě nepřej! příčinný Nejdřív jsem se smál, ale nakonec jsem plakal. stupňovací Dobře se učím, a proto bych chtěl studovat práva. důvodový Venku bylo hezky a na obloze nebyl ani mráček. důsledkový Vzpomněla jsem si na tebe, neboť jsi můj kamarád. odporovací Kamarád mě navštívil, neboť jsem byl nemocný. vylučovací

Věty spojte souřadně, doplňte vhodné spojovací výrazy a určete, v jakém jsou poměru: Dozvěděla jsem se o tvých narozeninách. Přeji ti vše nejlepší. Film se mi moc líbil. Všem vám ho doporučuji. Půjdu ven. Zůstanu doma. Nejenže pršelo. Kroupy padaly. Mám angínu. Nemůžu přijít. Ráda pojedu na výlet. Je hezky. Byl to její nápad. Nesouhlasili s ním. Nakonec jsme nelyžovali. Nebruslili.