Metody ekonomické evaluace veřejných projektů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablonyVY_32_INOVACE UCE Název DUMuUCE S Stupeň a typ.
Datum: Místo:Přerov Přednášející:Radek Eliáš Analýza nákladů a přínosů.
Metody hodnocení veřejných projektů BKV_VPTP. Veřejný projekt a veřejná zakázka Veřejné projekty Jakékoliv aktivity, činnosti či úkoly probíhající, resp.
Metody hodnocení veřejných projektů BKV_VPTP. Veřejný projekt a veřejná zakázka Veřejné projekty Jakékoliv aktivity, činnosti či úkoly probíhající, resp.
Přednáška Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů Jana Soukopová
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
KPM / PEPL1 Vyhodnocení efektivnosti investice Jan Cedl.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Místní rozpočtové jednotky
Měnová soustava, měnová politika
FINANČNÍ ŘÍZENÍ Z HLEDISKA ÚČETNÍ EVIDENCE
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Téma 11: Finanční plánování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika– národní hospodářství
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Měření makroekonomických agregátů
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Ing. Veronika Dostálková MBA
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Energetický management
Srovnání plánovaného a skutečného stavu SZ
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
Digitální učební materiál
Realizace staveb, podnikání a finance Investiční procesy a vztahy
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Trh kapitálu (model mezičasové volby)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metody ekonomické evaluace veřejných projektů

Studijní literatura k tématu BOARDMAN, A. E. Cost-benefit analysis: concepts and practice. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2001. ISBN 0130871788 MALIŠOVÁ, I. MALÝ, I. Hodnocení veřejných projektů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 88 s. ISBN 80-210-1591-8. MALÝ, I. PAVLÍK, M. Tvorba a implementace veřejné politiky. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3562-5. HALÁMEK, P. Projektový cyklus v EU. 1. vydání Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3552-8. OCHRANA, F. Hodnocení veřejných zakázek a veřejných projektů. 2. přepracované vydání. Praha: ASPI Publishing, 2001. 220 s. ISBN 80-85963-96-5

Veřejný projekt a veřejná zakázka Veřejné projekty Jakékoliv aktivity, činnosti či úkoly probíhající, resp. plněné v rámci veřejného sektoru, při kterých jsou použity veřejné výdaje Veřejné zakázky Každá zakázka, která je hrazena z veřejných zdrojů Obecně = realizace veřejných projektů Legislativa = „zakázka na dodávky, služby nebo stavební práce, jejímž zadavatelem je veřejný zadavatel definovaný zákonem“

Veřejné projekty krátkodobé spotřební střednědobé investiční dlouhodobé dělitelné nedělitelné spotřební investiční redistribuční, … s fixním rozpočtem s proměnlivým rozpočtem

Hodnocení veřejných projektů Metody měření ekonomické efektivnosti projektů Jednokriteriální x vícekriteriální Jsou jen podpůrným nástrojem rozhodování

Historie analýz veřejných projektů 1902 - zákon „River and Harbor Act“ (zákon o řekách a přístavech) Metody analýzy veřejných projektů byly zobecněny v období „New Deal“ 1950 byly stanoveny zásady a pravidla spojené s hodnocením projektů různých vodních nádrží 1961 vytvořen systém plánování-programování-rozpočtování (PPBS)

Aplikace analýz veřejných projektů velké veřejné investice do infrastruktury dopravy (mosty, kanály, přístavy, silnice, železnice, letiště), do vodohospodářských zařízení sloužících pro energetiku, regulaci záplav oblast výroby energie projekty s výrazným charakterem externalit životní prostředí, urbanismus veřejné netržní sektory národní obrana, vzdělávání, zdravotnictví alternativní metody zabezpečování veřejných služeb (např. Brainstorming, Benchmarking, SWOT analýza)

Jednokriteriální analýzy Input–outputové metody Rozhodování na základě jednoho kritéria Základem je analýza nákladů, které jsou měřeny v nominálních jednotkách Jednotlivé metody se liší pouze kvantifikací výstupů

Jednokriteriální analýzy Analýza minimalizace nákladů (CMA, CFA) cost-minimum / cost –feasibility analysis Analýza účinnosti nákladů (CEA) cost-effectiveness analysis Analýza nákladů a užitečnosti (CUA) cost-utility analysis Analýza nákladů a přínosů (CBA) cost-benefit analysis

Cost – benefit analysis Metoda hodnocení politik, která kvantifikuje v peněžních jednotkách všechny důsledky a jejich hodnoty, které vzniknou všem členům společnosti Měřítkem je čistý společenský přínos => NSB = B–C nebo NSB = B/C

Variantní kritéria hodnocení CBA čistá současná hodnota NPV ≥0 Vnitřní výnosové procento IRR ≥r index rentability Ri ≥0 doba návratnosti DN ≤ DŽ prostá reálná poměr přínosů k nákladům B/C ≥1

Základní typy CBA Ex ante In medias res Ex post

Základní kroky při vytváření CBA Nalezení množiny alternativních projektů Rozhodnutí, čí náklady a přínosy počítat Seznam všech dopadů projektu, ukazatelů k měření Kvantifikace dopadů za celou dobu platnosti Převedení dopadů na peněžní jednotky Diskontování přínosů a nákladů Výpočet čisté současné hodnoty každé alternativy Provedení citlivostní analýzy Formulace doporučení na základě NPV a citl.anal.

1. Nalezení alternativních projektů Nezávislé a vzájemně se vylučující např. různé využití zadaného prostoru Nezávislé, ale vzájemně se nevylučující např. výběr mezi projekty CBC Phare Vzájemně závislé projekty např. elektrárna+regulovaná řeka

Základní kroky při vytváření CBA Nalezení množiny alternativních projektů Rozhodnutí, čí náklady a přínosy počítat Seznam všech dopadů projektu, ukazatelů k měření Kvantifikace dopadů za celou dobu platnosti Převedení dopadů na peněžní jednotky Diskontování přínosů a nákladů Výpočet čisté současné hodnoty každé alternativy Provedení citlivostní analýzy Formulace doporučení na základě NPV a citl.anal.

2.-3. Identifikace nákladů a přínosů podle subjektu, kterého se dotýkají (státu, municipální sféry, podnikatelských subjektů, ostatních organizací, obyvatel (domácností). podle fází projektu, do kterého časově spadají: předinvestiční fáze (nesmí být do hodnocení zahrnuty), investiční (výstavbové) fáze, provozní fáze a popř. poprovozní fáze. podle věcné povahy: hmotné, nehmotné a finanční povahy. podle schopnosti vyjádřit v kvantitativních jednotkách: kvantifikovatelné a nekvantifikovatelné podle jednoznačnosti příčinné souvislosti s investičním projektem: přímo a nepřímo (indukovaně) plynoucí z projektu.

2.-3. Identifikace nákladů a přínosů   Přínosy Náklady Přímé Netržní Netržní statky Výdaje na výrobní faktory a jiné vstupy Časové zisky Ušetřené lidské životy Finanční náklady Tržní Prodané výrobky Tytéž proměnné hodnocené opačně Nepřímé Pozitivní externality Negativní externality Explicitní redistribuce důchodů hodnocené záporně Implicitní redistribuce důchodů v případě strukturál. projektů

Základní kroky při vytváření CBA Nalezení množiny alternativních projektů Rozhodnutí, čí náklady a přínosy počítat Seznam všech dopadů projektu, ukazatelů k měření Kvantifikace dopadů za celou dobu platnosti Převedení dopadů na peněžní jednotky Diskontování přínosů a nákladů Výpočet čisté současné hodnoty každé alternativy Provedení citlivostní analýzy Formulace doporučení na základě NPV a citl.anal.

4.+5. Převod důsledků na peněžní jednotky Tržní metody - vycházejí z tržní ceny (pokud existuje) Alternativní (mimotržní) metody Metody vyjádřených preferencí Metody projevených preferencí

5a) Vyjádřené preference Odvozování netržních hodnot z reakcí na hypotetické situace (hypotetické trhy). Vycházejí z dotazování (dotazníková šetření) Hlavní metody: srovnávací analýza kontingenční hodnocení

Kontingenční hodnocení Dotazníková metoda. Lidé jsou přímo tázáni, kolik by byli ochotni zaplatit za určitý užitek nebo za vyhnutí se určitému nákladu. Ekonometrickými metodami se pak zjišťuje průměrná ochota platit. Při dodržení pravidel konstrukce takového výzkumu a při pečlivém provedení může metoda poskytovat poměrně přesné odhady.

Srovnávací analýza Dotazníková metoda podobná kontingenčnímu hodnocení. Rozdíl je v tom, že se neptá na konkrétní hodnotu, ale na relativní hodnotu dvou či více alternativ.

5b) Projevené preference Odvozování netržních hodnot buď přímo nebo nepřímo z tržního chování. Hlavní metody: zamezující chování hedonické oceňování metoda cestovních nákladů random utility/discrete choice modely metoda preventivních nákladů

Zamezující chování Základem je situace, kdy tržní statek nahrazuje jiný netržní statek a na základě výdajů domácností/jednotlivců na tržní statek usuzujeme na hodnotu, kterou přisuzuje netržnímu. výdaje na zvukovou izolaci domů u rušných ulic nebo letišť výdaje na nákup vodních filtrů, je-li nekvalitní voda ve vodovodu  relativně malé nároky na data  možnost opomenutí významných aspektů tržního chování subjektů a nedocenění jiných přínosů z realizace zamezujících opatření (např. tepelně izolační vlastnosti zvukové izolace)

Hedonické oceňování Vychází z analýzy skutečných trhů. Uplatňuje se při hodnocení environmentálních externalit – využívá se trh nemovitostí. - úroveň hluku bude vyšší v blízkosti letiště - odlišnost v úrovni místního znečištění ovzduší Rozdíl v cenách je považován za ochotu platit za kvalitnější ovzduší, resp. nižší hluk.

Hedonické oceňování Metoda bývá využívána též na trhu práce. Zkoumáním mzdového diferenciálu mezi zaměstnáními s různou úrovní rizika se odhaduje ochota akceptovat (WTA) kompenzaci za zvýšení rizika úrazu či úmrtí. WTA může sloužit např. pro odhad přínosů bezpečnostních opatření při provádění CBA. Výhody: získání užitečné informace pro CBA Nevýhody: nákladný sběr dat náročné statistické zpracování dat příklad doutníků

Metoda cestovních nákladů Nejčastěji se používá pro oceňování rekreačních lokalit, památek kulturních i přírodních.  - metoda je založena přímo na projevených preferencích - přímý vztah cestovních nákladů a preferencemi k hodnocenému místu  náročná na data a provedení

6. Diskontování Zahrnutí faktoru času je možné vyřešit diskontováním oceněných nákladů a přínosů na současnou hodnotu pomocí diskontní sazby Diskontní sazba – (Teoreticky) nejlepší možný výnos alternativní investice k investici posuzované se stejným rizikem.

Základní kroky při vytváření CBA Nalezení množiny alternativních projektů Rozhodnutí, čí náklady a přínosy počítat Seznam všech dopadů projektu, ukazatelů k měření Kvantifikace dopadů za celou dobu platnosti Převedení dopadů na peněžní jednotky Diskontování přínosů a nákladů Výpočet čisté současné hodnoty každé alternativy Provedení citlivostní analýzy Formulace doporučení na základě NPV a citl.anal.

6. Diskontování využití nástrojů finanční analýzy převedení všech efektů do cen stejného časového období (současných cen) odstranění vlivu časové hodnoty peněz klíčová je výše diskontní sazby – užívá se tzv. společenské diskontní sazby

6. Diskontování Současná hodnota t-tý rok Celková současná hodnota

7. Výpočet NPV NPV = PV(B) – PV(C) Kritériem NPV > 0 NPV je nejefektivnější jen z posuzovaných alternativ (viz následující obrázek)

7. Výpočet NPV Přínosy B Náklady C B (Q) Max NPV C (Q) Q1 Q* Q2 Výstup Q

8. Citlivostní analýza Posouzení míry rizika spojeného s prezentovanými výsledky analýzy veřejného projektu Analýza citlivosti výsledků na změnu použitých parametrů (diskontní sazba, výše některých vstupních nákladů – ceny, mzdy, úrokové sazby, kurz měny,…)

Praktická aplikace CBA v ČR Studie proveditelnosti (Feasibility Studies) Metodická příručka MMR (Sieber, 2004)

Byrokratická optika v CBA Tři typy byrokratů Analytici Hlídači (strážci) Marnotratníci

Hlídači Obvykle v centrálních úřadech Preferují rozpočtové uvažování Ztotožňují přínosy a náklady projektu s přínosy a náklady úřadu Ignorují efekty dopadající na spotřebitele a producenty (ušetřený čas, lidské životy) Užívají vysokých diskontních sazeb (brání přeceňování přínosů a podceňování nákladů)

Marnotratníci Zaměstnanci lokálních úřadů mající vliv na investice do lidského kapitálu Považují výdaje jdoucí do jejich okrsku za příjmy (zvyšuje se bohatství „jejich“ občanů) Preferují jakoukoliv alternativu před status quo Preferují velké kapitálově intenzivní projekty Volí nízkou (nulovou) diskontní sazbu