Klasický management
KLASICKÝ MANAGEMENT první fáze vývoje managementu 1900-1930 vychází z praxe, zaměřen na organizování výroby a uspořádání pracovních procesů hlavní představitelé – Ford, Taylor, Fayol, Weber, Baťa KLASICKÝ MANAGEMENT
Henry Ford zavedl pásovou výrobu prakticky dokázal výhody masové produkce vyráběl ve velkém jeden standardní typ vozu – stlačil náklady na polovinu Henry Ford
Frederick W. Taylor zakladatel vědeckého managementu měl praktické zkušenosti z oceláren, zabýval se řízením výroby prosazoval vybírání nejlepších zaměstnanců pro konkrétní práci, jejich motivování denními úkoly a úkolovou mzdou řídící pracovníci měli být odborně kvalifikovaní, pracovníci disciplinovaní a měli dostávat příkazy od několika specializovaných mistrů. Frederick W. Taylor
Henri Fayol francouzský průmyslník podnikové činnosti rozdělil do 6 skupin a blíž se zabýval manažerskými činnostmi určil základní manažerské činnosti – plánování, organizování, přikazování, koordinaci a kontrolu vymezil základní principy managementu, např. dělba práce, pravomoc a odpovědnost, disciplína a pořádek Henri Fayol
Max Weber vymezil pravidla pro úspěšné fungování firmy základem je disciplína, pořádek, přesné vymezení práv a povinností každého pracovníka, soustava norem a pravidel vedoucí pracovník by měl vytvářet podmínky a řídit neosobně a spravedlivě Max Weber
Tomáš Baťa založil a vedl firmu na výrobu obuvi ve Zlíně v praxi uplatňoval poznatky Forda a Taylora jeho potomci pokračují v rodinné tradici, před okupací se jim podařilo firmu přenést do Kanady dnes je to nadnárodní obuvnický koncern s více než 100 továrnami v 90 zemích světa Tomáš Baťa
Baťa - management veškerou činnost plánoval -pololetí zavedl hospodářská střediska, sledoval jejich výkony a hospodaření vedoucí středisek plně odpovídali za jejich činnost a byli odměňováni podle výsledků hospodaření -podíl na zisku se jim zapisoval na konta týdenní zúčtování mělo signalizovat problémy Baťa - management
důraz na pořádek a disciplínu – zákaz kouření , pití alkoholu a opouštění pracoviště, přehledná evidence a uložení materiálu pro své zaměstnance staví obytné domy, školy, nemocnice, zavádí jim podnikové spoření…. – připoutání k firmě Baťa - management
Baťa - marketing baťovské ceny (9) změna materiálu a zároveň snížení ceny výrobku slevy na polovinu během krize nové zakázky pro armádu během války reklama, první plakáty Baťa - marketing