Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Mgr. Barbora Hošková Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8.listopadu 2006.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Výzkumné infrastruktury Mgr. Inka Vaverková Praha, 8. února 2016.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Příprava programového období EU 2014 – 2020 Olomouc, 25. června 2014.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Východiska pro administraci ROP Střední Morava Semináře: Olomouc Zlín
Možnosti financování rozvoje venkova v programovacím období Petra Blechová UFŘP 3. ročník.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
IROP předpokládaná podoba implementace.
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
PŘÍPRAVA PROJEKTŮ NA ZŠ Autor: Jana Bartoňová.  Fondy EU  Programové období  Zkušenosti s projekty v OPVK +dokumenty  Benefit7  Programové období.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
Postup aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Aktuální témata v oblasti Evropských strukturálních a investičních fondů JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů.
„IOP – šance pro váš rozvoj“
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Inovační potenciál České republiky
Koordinační výbory Národního strategického referenčního rámce
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Příspěvek na konferenci
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Program obnovy venkova Jihočeského kraje v letech
Nařízení Evropského parlamentu a Rady
Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Národní akční plán čisté mobility
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Veřejný projekt Realizace projektů – možnost vyšší efektivity při vynakládání veřejných prostředků? Veřejný projekt Ochrana (1999) – projekty jsou považovány za systémový návrh na alokaci veřejných zdrojů (především investiční akce) Možnost rozšíření pojetí – i na neinvestiční aktivity Široké pojetí - veřejné projekty lze chápat jako jakékoli aktivity plněné v rámci veřejného sektoru při kterých dochází k alokaci veřejných prostředků (problematika specificky vázaných „Výhody“ využití projektového přístupu Možnost jasně vázat předpokládané finální „efekty“ k nákladům Uplatnění možnosti posuzovat jednotlivé varianty řešení – tj. hodnocení veřejných projektů!!! Monitoring postupu a možnosti uplatnění široké spektra kontrolních nástrojů Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Veřejný projekt (2) Znaky veřejného projektu (splnění alespoň jedné podmínky): Významná část zdrojů pro realizaci pochází z přímého či nepřímého veřejného financování (např. daňové úlevy) Realizace je založena na dalších nástrojích hospodářské politiky (např. různé nařízené regulace) Jsou s ním spojeny významné externality (např. dopady na trh v důsledku realizace projektu) Problémy – vymezení užitků a jejich porovnání (např. nehmotné), možnosti porovnání projektů (např. různé dotační tituly s odlišnými pravidly), nutnost co nejpřesnějšího stanovení cílů projektu Stanovení cílů – při stanovení cílů je nutné zodpovědět velké množství otázek (komu projekt slouží?, lze je identifikovat?, proč je nutné projekt řešit?, jaký stav napravujeme/vylepšujeme?...) a následně kontrolovat plnění cílů (nebyly podceněny zdroje?, neobjevují se nové skutečnosti ovlivňující realizaci – dosažení cílů?...) Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Projektový cyklus V případě, že dojde k rozhodnutí o řešení určitého problému formou projektu, tak se dnes často uplatňuje fenomén tzv. projektového cyklu – definování jednotlivých částí projektu Příkladem – Dočkal, 2007 definuje 8 etap: 1. Existence problému – stanovení řešení (cílů) ve vazbě na možnosti 2. Identifikace zdrojů/dotačních podmínek při konsenzu tzv. stakeholders - možné získání účelových prostředků 3. Vyhledání dotačního titulu/zdroje a zajištění přijatelnosti projektu – shoda cílů s účelově vázanými prostředky 4. Zpracování žádosti – administrativní a další procesy 5. Předrealizační příprava – doložení dalších dokumentů/podkladů, vypořádání připomínek/změn 6. Realizace projektu – dodržení podmínek, sledování cílů 7. Ukončení projektu a udržitelnost – využití výsledků 8. Identifikace potencionálních nových problémů/rizik – změna situace a nutnost reakce Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Do jakého detailu popsat projektový záměr ? Projektový záměr – první krok na cestě k získání dotace Do jakého detailu popsat projektový záměr ? aktivity projektu realizační tým výstupy a výsledky rozpočet Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Příklady postupu při sestavování v programech věnovaných lidským zdrojům Cíle a výsledky Výstupy Činnosti Cílové skupiny Rozvoj vzdělávací nabídky dalšího profesního vzdělávání Počet inovovaných vzdělávacích programů Rozvoj distančních forem dalšího profesního vzdělávání Vzdělávací a poradenské instituce Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Nápad je hotov a co dále? Připravený projekt Žádost Přílohy Části projektu Přílohy Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Veřejné projekty v ČR a jejich zdroje V posledních 15 letech došlo v ČR k výraznému nárůstu „účelově“ vázaných veřejných prostředků přímo alokovaných pomocí veřejných prostředků Vytvoření nových pravidel (legislativní změny, otázka přenosu kompetencí ad.) „Fenomén EU“ – relativně nová oblast, alokace z centrálního rozpočtu EU – především tzv. regionální a kohezní politiky, relativně vysoké „objemy“ dotačních prostředků Otázka efektivity využití finančních prostředků v členských zemích Problematika strategického vládnutí, resp. strategického řízení jednotlivých úrovní/oblastí veřejného sektoru spojená s využitím finančních prostředků Role strukturálních fondů v ČR Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Programové cíle pro 2007 – 2013 v České republice – evropské fondy Globální cíl: „Přeměna socioekonomického prostředí ČR v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby ČR byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosaženo udržitelného růstu, jehož tempo bude vyšší než průměrný růst EU 25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva.“ Základní dokumenty: Národní rozvojový plán (NRP) Národní program reforem, tzv. Národní Lisabonský program (NPR) Národní strategický referenční rámec (NSRR) Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Příklady projektů řešených VŠ Významná alokace v rámci strukturálních fondů je pro příjemce z řad vysokých škol Projekty jsou plánovány hlavně na rozvojové aktivity spojené s pedagogickou a vědecko-výzkumnou činností Hlavními zdroji jsou zde OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost a OP Výzkum a vývoj pro inovace (řídím orgánem je MŠMT ČR) V rámci projektování jsou kladeny specifické požadavky na potencionální žadatele/příjemce (administrativní, odborné ad.) Provázání projektových záměrů na strategické plány VŠ Masarykova univerzita v pozici příjemce finanční podpory a řešené projekty Ekonomicko-správní fakulta MU v pozici příjemce finanční podpory Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Příklady projektů řešených VŠ (2) Projekty na Ekonomicko-správní fakultě MU – otázka cílů a jejich vykazování Realizace investiční vers. neinvestiční projekty Vícezdrojové financování a jeho využití Kontrolní mechanismy Administrativní procesy a jejich efektivita Projekty: inovace všech stupňů studia, rozšíření technického vybavení, zaměření na systematizaci dílčích aktivit (např. otázka praxí a stáží), podpora VaV aktivit, rekonstrukce knihovny Dlouhodobá udržitelnost a její naplnění Absorpční kapacita Možnost využití finanční podpory v novém programovém období 2014 – 2020 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Programovací období 2014 -2020 (1) Evropské strukturální a investiční fondy 2014 – 2020 vč. alokace pro ČR Evropský fond pro regionální rozvoj EFRR 11,94 mld. € Evropský sociální fond ESF 3,44 mld. € Fond soudržnosti FS 6,25 mld. € Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova EZFRV 2,28 mld. € Evropský námořní a rybářský fond ENRF 0,03 mld. €  Celkem pro ČR 23,94 mld. €, tj. 666 mld. Kč (kurz 27,8 CZK/EUR)

Programovací období 2014 -2020 (2) Tematické cíle (1) TC1 – Posilování výzkumu, technického rozvoje a inovací TC2 – Zlepšení přístupu k IKT, využití kvality IKT TC3 – Zvyšování konkurenceschopnosti malých a středních podniků TC4 – Podpora posunu směrem k nízkouhlíkovému hospodářství ve všech odvětvích TC5 – Podpora přizpůsobení se změněn klimatu, předcházení rizikům a jejich řízení TC6 – Zachování ochrany životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů

Programovací období 2014 -2020 (3) Tematické cíle (2) TC7 – Podpora udržitelnosti a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách TC8 – Podpora udržitelné a kvalitní zaměstnanosti a podpora mobility pracovních sil TC9 – Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě a diskriminaci TC10 – Investice do vzdělávání, odborného vzdělávání, odborné přípravy pro získání dovedností a celoživotního učení TC11 – Zvyšování institucionální kapacity veřejných orgánů a zlepšování účinnosti veřejné správy ---- Technická pomoc

Programovací období 2014 -2020 (4) Dohoda o partnerství – operační programy (alokace orientačně) –(1) OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Řídící orgán MPO, Alokace 4,3 mld. Kč, Financováno: EFRR OP Výzkum, vývoj, vzdělávání ŘO MŠMT 2,8 mld. Kč Financováno z EFRR/ESF OP Životní prostředí ŘO MŽP 2,6 mld. Kč Financováno z FS/EFRR OP Doprava ŘO MD 4,7 mld. Kč Financováno z FS/EFRR

Programovací období 2014 -2020 (5) Dohoda o partnerství – operační programy (alokace orientačně) –(2) OP Integrovaný regionální OP ŘO MMR 4,6 mld. Kč Financováno z EFRR OP Technická pomoc ŘO MMR 223,7 mld. Kč Financováno z FS OP Zaměstnanost ŘO MPSV 2,1 mld. Kč Financováno z ESF/YEI iniciativa na podporu zaměstnanosti mládeže OP Praha – pól růstu ŘO MHMP 201,6 mld. Kč Financováno z EFRR/ESF Program rozvoje venkovan ŘO Mze 2,3 mld. Kč Financováno z EZRV OP Rybářství ŘO Mze 31,3 mld. Kč Financováno z ENRF

Děkuji za pozornost! Použité zdroje: Dočkal, V: Strukturální fondy EU – projektový cyklus a projektové řízení. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4390-9 Materiály Národního vzdělávacího fondu ČR Údaje z www.struktralni-fondy.cz Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe