Jak získat informace o životním prostředí?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
I. Dálkový přístup k postupům řešení životních situací Krajský úřad Plzeňského kraje Václav Koudele.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Vedení správního řízení
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Nástroje územního plánování
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 8. dubna 2009.
Ochrana osobních údajů
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Správní činnosti.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Právo pro podnikatele II
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo na informace Tereza Danielisová,
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Archivnictví a spisová služba
Kontrola veřejné správy I.
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 2. dubna 2007 Mgr. Magdaléna Peterková.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Právo na informace o životním prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Právo na informace o životním prostředí
Dokumentace k zajištění BOZP
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Právo na informace 3. března Obecné poznámky zajištění práva veřejnosti získat informace, se kterými pracují a které mají k dispozici orgány veřejné.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Zákon o svobodném přístupu k informacím II. část
Stavební právo.
Zákon o svobodném přístupu k informacím
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
GDPR a budoucí redakční praxe
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Jak získat informace o životním prostředí?

Brainsotrming Žádali jste niž někdy o informace? Na koho jste se obraceli? Byla vám informace poskytnuta?

Právní úprava Listina základních práv a svobod Aarhuská úmluva Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí

Co je informace o životním prostředí? Jde o informace o: stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stavu, připravovaných nebo prováděných činnostech a opatřeních a o uzavíraných dohodách, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek, stavu složek životního prostředí a o emisích do nich

Co je informace o životním prostředí? využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích na životní prostředí, vlivech staveb, činností, technologií a výrobků na životní prostředí a veřejné zdraví a o posuzování vlivů na životní prostředí, správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech ekonomických a finančních analýzách použitých v rozhodování, stavu veřejného zdraví, bezpečnosti a podmínkách života lidí, pokud jsou nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi, opatřeními a dohodami stavu kulturních a architektonických památek, zprávách o provádění a plnění právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, mezinárodních, státních, regionálních a místních strategiích a programech, akčních plánech mezinárodních závazcích týkajících se životního prostředí

Povinné subjekty Povinnými subjekty, tj. ty, které mají povinnost poskytovat informace jsou: správní úřady a jiné organizační složky státu a orgány územních samosprávných celků, právnické nebo fyzické osoby, které vykonávají v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí, právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené těmito subjekty jakož i fyzické osoby pověřené těmito subjekty, které na poskytují služby, ovlivňující stav životního prostředí

Zpřístupňování informací Poskytování jakoukoliv technicky proveditelnou formou jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, jež o ně požádaly. Přímé nahlížení do písemností nebo jiných souborů informací. Pořizování výpisů, opisů nebo kopií žadatelem v sídle nebo v jiných prostorách povinných subjektů. Informování o způsobech a metodách získání jednotlivých informací.

Zpřístupňování informací Aktivní Bez žádosti, např. na webových stránkách Pasivní Na základě žádosti

Žádost Ústní nebo písemná Písemná je vhodnější Osobně telefonicky Zejména lepší možnost přezkoumání způsobu jejího vyřízení Jakkoli – dopis, e-mail, fax

Zveřejněná informace Pokud žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může povinný subjekt do 15 dnů místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. To neplatí, pokud žadatel uvedl, že nemá možnost získat zveřejněnou informaci jiným způsobem.

Způsob a forma zpřístupnění informace Formu může navrhnout žadatel

Lhůty Informaci je třeba zpřístupnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od obdržení žádosti Pokud by si zvláštní okolnosti výjimečně vynucovaly prodloužení této lhůty, nejvýše však do 60 dnů. O takových okolnostech a o prodloužení lhůty musí být žadatel před uplynutím 30denní lhůty vyrozuměn.

Omezení přístupu k informacím Obligatorně K ochraně utajovaných informací, k ochraně osobních nebo individuálních údajů a k ochraně osobnosti, k ochraně duševního vlastnictví, o ochraně obchodního tajemství.

Porušení obchodního tajemství Obchodní tajemství tvoří veškeré skutečnosti obchodní, výrobní či technické povahy související s podnikem, které mají skutečnou nebo alespoň potenciální materiální či nemateriální hodnotu, nejsou v příslušných obchodních kruzích běžně dostupné, mají být podle vůle podnikatele utajeny a podnikatel odpovídajícím způsobem jejich utajení zajišťuje.

Obchodní tajemství Porušením obchodního tajemství není zpřístupnění informace označené za obchodní tajemství, pokud se požadovaná informace týká působení provozní činnosti podnikatele na životní prostředí, hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví a životního prostředí, požadovaná informace byla získána z prostředků z veřejných rozpočtů.

Omezení přístupu k informacím Může být i z jiných důvodů (§ 8 zákona č. 123/1998 Sb.), např. pokud by: Zpřístupnění této informace mohlo mít nepříznivý vliv na ochranu životního prostředí v místech, kterých se informace týká, Se žadatel domáhal informací opatřovaných v rámci vyšetřování v trestních věcech, nebo informace o neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech.

Omezení přístupu k informacím žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů, žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně,

Vyřízení žádosti Poskytnutí informace Částečné poskytnutí informace Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace Nečinnost Fikce záporného rozhodnutí

Odvolání Odvolání lze podat: Proti rozhodnutí o odmítnutí zpřístupnění informace, Stejně jako proti fiktivnímu rozhodnutí a Proti poskytnutí částečné informace s vyloučením skutečností, které zakládají důvod pro odmítnutí zpřístupnění

Odvolání Lhůta je 15 dní od doručení rozhodnutí 15 dní od uplynutí lhůty pro poskytnutí informace v případě nečinnosti

Úhrada Povinné subjekty jsou v souvislosti se zpřístupňováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinné subjekty zpracují veřejně přístupný sazebník úhrad

Aktivní zpřístupňování informací Povinné subjekty aktivně zpřístupňují informace zejména způsobem umožňujícím dálkový přístup a dále prostřednictvím vlastní ediční a publikační činnosti. Povinné subjekty jsou povinny vést a aktualizovat elektronické databáze obsahující informace vztahující se k jejich působnosti.

Co se zveřejňuje? koncepce, politiky, strategie, plány a programy týkající se životního prostředí a zprávy o jejich provádění, pokud jsou zpracovávány, zprávy o stavu životního prostředí, pokud jsou zpracovávány, souhrny údajů o sledování činností, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek, dokumenty pořizované v průběhu posuzování vlivů na životní prostředí podle zvláštního právního předpisu,

Co mohu dělat? třeba sledovat úřední desku Je třeba sledovat internetové stránky Je třeba se ptát Je třeba být aktivní