DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
Základní ekologické pojmy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sluneční energie.
Světlo.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI611 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Krajina a životní prostředí
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Sluneční záření, světelné klima a tepelný režim vod.
LIMNOLOGIE Evžen Stuchlík, Zuzana Hořická, ÚŽP PřF UK
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_18_OBCANSKE_SOUDNI_RIZENI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Biota ČR - Prezentace s výkladem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Abiotický faktor teplo
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekoton rozvrstvení v prostoru
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Abiotický faktor světlo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_23_ABIOTICKE_FAKTORY_ VLIV_SVETLA_ NA_ ROSTLINY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby 20.9.2013 Anotace Prezentace popisuje vliv slunečného záření - jednoho z abiotických faktorů prostředí – na rostliny Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Abiotické složky prostředí – vliv vliv slunečního záření na rostliny hustota ozáření závisí na zeměpisné šířce ročním období denní době Působí záření: světelné infračervené = teplo ultrafialové Vliv má: kvalita světla intenzita světla délka ozáření = fotoperioda

Které děje probíhají po dopadu světelného záření na povrch listu? 1) 2) 3)

Které děje probíhají po dopadu světelného záření na povrch listu? 1) 2) 3) Průchod = transmise 2) Pohlcení = absorpce 3) Odraz = reflexe

Rozhodněte, které listy budou: Nejlépe propouštět světlo - (tenké/ silné/ kožovité /měkké) Nejlépe pohlcovat světlo - (pestře zbarvené na podzim / panašované / povadlé / plně turgescentní / sytě zelené) Nejlépe odrážet světlo – (hladké / matné / s trichomy / povadlé / plně turgescentní / se silnou kutikulou s vosky)

Rozhodněte, které listy budou: Nejlépe propouštět světlo - (tenké/ silné/ kožovité /měkké) Nejlépe pohlcovat světlo - (pestře zbarvené na podzim / panašované / povadlé / plně turgescentní / sytě zelené) Nejlépe odrážet světlo – (hladké / matné / s trichomy / povadlé / plně turgescentní / se silnou kutikulou s vosky)

Průchod = transmise Závisí na tloušťce listu: tenké propouští až 40% V propouštěném světle převládá vlnová délka 500 nm - stinné = sciofytní rostliny jsou přizpůsobeny zastoupením rostlinných barviv

Fenologický vegetační rytmus: Jsou sezónní změny biotopu během 1 roku Jak můžeme popsat změny v bylinném patře listnatého lesa?

Jarní aspekt – byliny náročné na světlo kvetou před olistěním stromů sasanka hajní Orsej jarní Prvosenka vyšší

letní aspekt – byliny přizpůsobené absorpci zejména 490 - 500 nm kvetou po olistění stromů Starček hajní – obrázek na: http://www.ceskestredohori.cz/kvetena/starcek-fuchsuv.htm Lipnice hajní – obrázek na: http://www.wmap.cz/opk/vmp/htm/zh_nav_PP_kunratice.htm

Pohlcení = absorpce Téměř všechno absorbované světlo přeměněno na teplo Jen 20- 10% využito na fotosyntézu Fotosynteticky aktivní záření PHAR vlnová délka 400 – 700 nm (viditelné světlo 350 – 750 nm) tvoří 75% hustoty ozáření

Odraz = reflexe Záleží na kvalitě listu: - větší : hladké s větším turgorem - menší: matné s nižším turgorem Na kvalitě záření: Infračervené – odraz až 70% Viditelné – světelné – 6-12% UV – 3%

Rostliny podle nároku na světlo: Kde rostou?

Rostliny podle nároku na světlo: a) Heliofyt – světlobytná rostlina (louka) b) Heliosciofyt – tolerantní k osvětlení c) sciofyt – stínobytná rostlina (les, stín) - nesnáší přímé slunce

Rostliny podle nároku na fotoperiodu: Dlouhodenní – kvetou při fotoperiodě 14 – 16 hod Krátkodenní – kvetou při fotoperiodě 12 hod Neutrální - nezávislé na fotoperiodě Kdy u nás kvetou?

Krátkodenní – jarní (řeřišnice luční) b) dlouhodenní – léto (bojínek luční) c) neutrální – kdykoliv (sedmikráska chudobka)

Mění se světelné poměry stanovišť rostlin působením člověka? Uveďte příklady:

Mění se světelné poměry stanovišť rostlin působením člověka? Uveďte příklady: Kácení stromů v lese – vznik mýtiny Nová zástavba – zastínění původní lokality Nekosení louky – zarůstání dřevinami Polétavý prach a aerosoly z průmyslu – zaprášení listů rostlin Komunikace pro auta – zaprášení listů, zastříkání bahnem

Zdroje: SULLIVAN, John. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leaf_1_web.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org SALVOR. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Huldulykill.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org PALOLLO. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kapradiny.JPGia.org/wiki/File:Huldulykill.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org U.S. NAVY PHOTO BY MASS COMMUNICATION SPECIALIST 2ND CLASS PATRICK W. MULLEN III. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_090330-N-8547M-020_A_Seabee_assigned_to_Naval_Mobile_Construction_Battalion_%28NMCB%29_5_uses_an_up-armored_front-end_loader_to_fill_a_HESCO_barrier.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org NEZNÁMÝ. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:C2006dic08a099.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-828-2. http://www.wmap.cz/opk/vmp/htm/zh_nav_PP_kunratice.htm http://www.ceskestredohori.cz/kvetena/starcek-fuchsuv.htm