DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_23_ABIOTICKE_FAKTORY_ VLIV_SVETLA_ NA_ ROSTLINY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby 20.9.2013 Anotace Prezentace popisuje vliv slunečného záření - jednoho z abiotických faktorů prostředí – na rostliny Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Abiotické složky prostředí – vliv vliv slunečního záření na rostliny hustota ozáření závisí na zeměpisné šířce ročním období denní době Působí záření: světelné infračervené = teplo ultrafialové Vliv má: kvalita světla intenzita světla délka ozáření = fotoperioda
Které děje probíhají po dopadu světelného záření na povrch listu? 1) 2) 3)
Které děje probíhají po dopadu světelného záření na povrch listu? 1) 2) 3) Průchod = transmise 2) Pohlcení = absorpce 3) Odraz = reflexe
Rozhodněte, které listy budou: Nejlépe propouštět světlo - (tenké/ silné/ kožovité /měkké) Nejlépe pohlcovat světlo - (pestře zbarvené na podzim / panašované / povadlé / plně turgescentní / sytě zelené) Nejlépe odrážet světlo – (hladké / matné / s trichomy / povadlé / plně turgescentní / se silnou kutikulou s vosky)
Rozhodněte, které listy budou: Nejlépe propouštět světlo - (tenké/ silné/ kožovité /měkké) Nejlépe pohlcovat světlo - (pestře zbarvené na podzim / panašované / povadlé / plně turgescentní / sytě zelené) Nejlépe odrážet světlo – (hladké / matné / s trichomy / povadlé / plně turgescentní / se silnou kutikulou s vosky)
Průchod = transmise Závisí na tloušťce listu: tenké propouští až 40% V propouštěném světle převládá vlnová délka 500 nm - stinné = sciofytní rostliny jsou přizpůsobeny zastoupením rostlinných barviv
Fenologický vegetační rytmus: Jsou sezónní změny biotopu během 1 roku Jak můžeme popsat změny v bylinném patře listnatého lesa?
Jarní aspekt – byliny náročné na světlo kvetou před olistěním stromů sasanka hajní Orsej jarní Prvosenka vyšší
letní aspekt – byliny přizpůsobené absorpci zejména 490 - 500 nm kvetou po olistění stromů Starček hajní – obrázek na: http://www.ceskestredohori.cz/kvetena/starcek-fuchsuv.htm Lipnice hajní – obrázek na: http://www.wmap.cz/opk/vmp/htm/zh_nav_PP_kunratice.htm
Pohlcení = absorpce Téměř všechno absorbované světlo přeměněno na teplo Jen 20- 10% využito na fotosyntézu Fotosynteticky aktivní záření PHAR vlnová délka 400 – 700 nm (viditelné světlo 350 – 750 nm) tvoří 75% hustoty ozáření
Odraz = reflexe Záleží na kvalitě listu: - větší : hladké s větším turgorem - menší: matné s nižším turgorem Na kvalitě záření: Infračervené – odraz až 70% Viditelné – světelné – 6-12% UV – 3%
Rostliny podle nároku na světlo: Kde rostou?
Rostliny podle nároku na světlo: a) Heliofyt – světlobytná rostlina (louka) b) Heliosciofyt – tolerantní k osvětlení c) sciofyt – stínobytná rostlina (les, stín) - nesnáší přímé slunce
Rostliny podle nároku na fotoperiodu: Dlouhodenní – kvetou při fotoperiodě 14 – 16 hod Krátkodenní – kvetou při fotoperiodě 12 hod Neutrální - nezávislé na fotoperiodě Kdy u nás kvetou?
Krátkodenní – jarní (řeřišnice luční) b) dlouhodenní – léto (bojínek luční) c) neutrální – kdykoliv (sedmikráska chudobka)
Mění se světelné poměry stanovišť rostlin působením člověka? Uveďte příklady:
Mění se světelné poměry stanovišť rostlin působením člověka? Uveďte příklady: Kácení stromů v lese – vznik mýtiny Nová zástavba – zastínění původní lokality Nekosení louky – zarůstání dřevinami Polétavý prach a aerosoly z průmyslu – zaprášení listů rostlin Komunikace pro auta – zaprášení listů, zastříkání bahnem
Zdroje: SULLIVAN, John. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leaf_1_web.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org SALVOR. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Huldulykill.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org PALOLLO. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kapradiny.JPGia.org/wiki/File:Huldulykill.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org U.S. NAVY PHOTO BY MASS COMMUNICATION SPECIALIST 2ND CLASS PATRICK W. MULLEN III. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_090330-N-8547M-020_A_Seabee_assigned_to_Naval_Mobile_Construction_Battalion_%28NMCB%29_5_uses_an_up-armored_front-end_loader_to_fill_a_HESCO_barrier.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org NEZNÁMÝ. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:C2006dic08a099.jpg [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-828-2. http://www.wmap.cz/opk/vmp/htm/zh_nav_PP_kunratice.htm http://www.ceskestredohori.cz/kvetena/starcek-fuchsuv.htm