Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_25_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TEPLOTY_NA _ROSTLINY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby Anotace Prezentace slouží k odvození vlivu teploty na rostliny. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Abiotické faktory – vliv teploty na rostliny
Teplota prostředí: u většiny organismů je optimum 15-30°C zdroje : infračervené záření, příjem z okolí, vznik při metabolických procesech Některé extrémy : Některé bakterie snesou teploty od -190 do +100oC, jejich spory až -271oC Želvušky až +120oC

3 vliv na rostliny Doplňte text – použijte znalosti z fyziologie rostlin: pohlcené záření se mění na ………………. rostliny jsou ……………… organismy, na slunci se přehřívají zvýšená teplota - ………. vody ochlazují se ……………., ……………………. světla pomocí lesklých listů snížená teplota - ………………obsahu vody Pohlcení = absorpce

4 vliv na rostliny pohlcené záření se mění na teplo
rostliny jsou poikilotermními organismy, na slunci se přehřívají zvýšená teplota - výpar vody ochlazují se transpirací, odrážení světla pomocí lesklých listů snížená teplota - snížení obsahu vody Pohlcení = absorpce

5 Dělení rostlin podle teplotní valence = termovalence:
Označte na obrázku rostliny s širokou úzkou termovalencí oC

6 Dělení rostlin podle teplotní valence = termovalence:
Označte na obrázku rostliny s širokou - žlutě úzkou termovalencí - modře oC eurytermní rostliny – (-5 – 55 oC), v reprodukční fázi (-5 – 45 oC) teplotní optimum oC b) Stenotermní rostliny – např. v horkých pramenech 60 – 70 oC sněžná pole 0 oC (řasa Chlamydomonas)

7 Dělení rostlin podle nároku na teplotu:
termofyty – potřebují k životu vysokou teplotu psychrofyfy – potřebují k životu nízkou teplotu kryofyty – na sněhu, velmi chladných návětrných stranách hor (Přečtěte si o kriticky ohroženém kryofytu ČR na stránkách: )

8 Výškové stupně vegetace
Teplota určuje také vertikální členitost vegetace. s přibývající nadmořskou výškou vliv na : - pokles teploty: na 100 m asi o 0,5°C - počet mrazových dní - podíl sněhových srážek - rozdíl mezi teplotou vzduchu a půdy

9 Výškové stupně vegetace
Pročtěte a prohlédněte uvedenou webovou stránku. Přiřaďte jednotlivým výškovým stupňům - nadmořskou výšku, - typický rostlinný porost - případně uveďte, jak je v současnosti výškový stupeň změněn antropogenní činností

10 Výškové stupně vegetace
Nížinný stupeň: do 200 m nad mořem dubové lesy (doubravy) v současné době většinou pole Pahorkatinný stupeň : od 200 do 500 m nad mořem dubové a dubovo-habrové lesy v současné době většinou pole

11 podhorský stupeň: od 500 do 800 m nad mořem bukové a jedlobukové lesy v současné době smrkové lesy horský stupeň: od 800 do 1 200 m nad mořem (v Karpatech do 1 500 m, v Alpách do 1 800 m nad mořem) jedlobukové lesy, smrkové lesy - po horní hranici lesa většinou zachovány

12 subalpinský stupeň: od 1200 do 1900 m nad mořem kosodřevina, pastviny většinou zachovány alpinský stupeň: od 1900 do 2200 m nad mořem, v ČR vrcholové partie Krkonoš, Hrubého Jeseníku travnaté a mechové porosty, mechy, lišejníky zachovány

13 v ČR není, vytvořen v Alpách věčný sníh, led – horské ledovce
subnivální stupeň: od 2200 do 2500 m nad mořem v ČR není, vytvořen v Karpatech a Alpách holá skála většinou zachovány nivální stupeň: nad 2500 m nad mořem, v ČR není, vytvořen v Alpách věčný sníh, led – horské ledovce

14 Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN SULLIVAN, John. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: INDUCTIVELOAD. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GRIFFITH, Roger. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BERKOVEC, Jiří. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BOTEV; LUBENOVA. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JACKPH. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google