Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_29_VNITRODRUHOVE_VZTAHY_V_POPULACI Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby Anotace Prezentace odvozuje synergistické a antagonistické vztahy v rámci populace a způsoby a důvody migrace Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 vnitrodruhové vztahy v populaci
Synergistické – vzájemně prospěšné 1) zajišťují reprodukci 2) nereproduktivní skupiny Antagonistické - neprospěšné Která uskupení vytvářejí živočichové k zajištění reprodukce?

3 Synergistické vztahy: 1) Skupiny zajišťující reprodukci
- tvorba …….. (husa, labuť) - tvorba …………………… (nandu, lachtan)

4 Skupiny zajišťující reprodukci
- tvorba páru (husa, labuť) - tvorba polygamních skupin (nandu, lachtan) Jak je zajištěno, že se jedinci téhož druhu opačného pohlaví potkají?

5 Důležité – střetnutí jedinců opačného pohlaví:
- …………………… (př. savci – šelmy) - …………… (př. ptáci) - ………………. (trdliště ryb, kolonie ptáků..)

6 Důležité – střetnutí jedinců opačného pohlaví:
- feromony, pach - hlas - koncentrace jedinců

7 2) Nereproduktivní skupiny
Jejich vznik vrozený nebo vyvolaný vnějšími faktory Jaký úkol mají takto vzniklé skupiny? Př. vlk vlaštovka kachna antilopy, gazely zvonek

8 Nereproduktivní skupiny
Jejich vznik vrozený nebo vyvolaný vnějšími faktory k lovu tažné klidové skupiny – nocoviště ptáků u napajedel přezimující skupiny vlk vlaštovka kachna antilopy, gazely zvonek

9 Antagonistické vztahy
a) Vymezování teritoria, jeho obrana b) Boj o samičku drop velký tetřev hlušec

10 Rozptylování, šíření a stěhování živočichů
Souvisí s prostorovou aktivitou a) V rámci teritoria – vnitřní migrace: Uveďte důvody migrace

11 Rozptylování, šíření a stěhování živočichů
a) V rámci teritoria – vnitřní migrace: důvody např.: úkryty, sexuální partneři, potrava

12 Rozptylování, šíření a stěhování živočichů
b) mimo teritorium – migrace: Uveďte důvody migrace

13 Rozptylování, šíření a stěhování živočichů
b) mimo teritorium – migrace: 1) vystěhování – emigrace 2) přistěhování – imigrace 3) se zpětným návratem (př. tahy) a) klimatické změny b) rozmnožování 4) vertikální (sestup kamzíků) 5) za potravou - komigrace

14 Masové vystěhování – irupce - pohyb z oblasti přemnožení
(lumík norský, saranče stěhovavá) lumík norský

15 expanze druhu - rozšíření druhu do dosud neobývané oblasti Uveďte příklad:

16 expanze druhu - rozšíření druhu do dosud neobývané oblasti př. mandelinka bramborová

17 Jednostranná expanze – v jednom směru
Příklady: (na uvedených stránkách jsou publikovány mapky expanze) - klíněnka jírovcová – z Balkánu na sever - hrdlička zahradní - z Indie přes Balkán na severozápad

18 Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN RUDIAK-GOULD, Ben. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BUDD CHRISTMAN, Captain. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HILLERBRAND, Steve. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ESTOMIZ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: STEENSTRA, E. Peter. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SEEHAGEL, Heinz. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MERTENS, Olaf. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BAUER, Scott. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PINGSTONE, Adrian. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google