Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Vsuvka Autor Chňoupková Martina
Mgr. Martina Chňoupková VSUVKA Mgr. Martina Chňoupková
Jazykový rozbor: Nevím, co o tom mám myslet (ono na tom ostatně ani tolik nezáleží), ale asi to není v pořádku. 1.Naznačte graficky stavbu souvětí a určete druh VV. 2. Určete druh souvětí. 3. Určete podtržené větné členy. 4. Uveďte antonymum ke slovesu „nevím“. 5. U slovesa v 1. HV určete: osobu, číslo, způsob a čas. 6. Vyhledejte v souvětí část, která není do něj mluvnicky začleněna, která uvádí bližší podrobnosti, poznámky. (Jak se liší od ostatního textu?)
VSUVKA Není mluvnicky zařazena do vět – je do nich vsunuta. ÚKOLY VSUVKY: doplňovat text hodnotit a vysvětlovat Vsuvka je ve větě oddělena čárkami, pomlčkami, příp. závorkami.
Podtrhněte vsuvky: Událo se to, myslím, loni v zimě. Nehodu - podle očitých svědectví - zavinil řidič černého vozu Audi A6. J. Seifert (narozený v roce 1901) získal v Nobelovu cenu za literaturu. Medovník můžeme posypat oříšky (strouhanými), případně skořicí /mletou/.
Vyhledejte vsuvku, DOPLŇTE INTERPUNKCI a do tabulky zapište začáteční písmenko To není s odpuštěním normálni. Netuším, co na to mám říci ono to vlastně není to nejdůležitější. To se pokud si vzpomínám stalo už před dávnou dobou. Bylo to tuším před několika lety. Zbylo mi tu pár kamarádů i těm se raději vyhnu babičku tu mám v domově důchodců. Vitamin C – takzvaný celaskon – prospívá oslabenému organismu. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 1. 2. 3. 4. 5. 6. S O P T I
Už bychom měli vsuvku umět a umíme poznat i přístavek Už bychom měli vsuvku umět a umíme poznat i přístavek. Následuje šance na jedničku: Rozlište vsuvku a větné členy v přístavkovém vztahu. 1. Písemka dopadla Petrovi dobře, na jedničku. 2. Náš učitel, jak všichni víte, byl velice spravedlivý. 3. Pošli mi ,prosím tě, dopis co nejdříve. 4. Oba moji rodiče pocházejí ze země tulipánů, z Holandska. 5. Jednou mě sestra – to jsem ještě chodila do školky – pořádně vystrašila. 6. Paříž, hlavní město Francie, je krásná.
Opakování: Určete významový poměr mezi větami v souvětí: Blíží se sice prázdniny, my se však budeme stejně učit. Jak se nazývá vztah, v němž členy pojmenovávají různým způsobem jeden jev – např. Praha, hlavní město ČR, je krásná.): Vztah ………. Ve větě vyhledejte přísudek: Šedý vrabec frnk na střechu. Změňte přísudek slovesný na přísudek jmenný se sponou: Maminka učí na základní škole. Z výletu se vrátil veselý. Určete podtržený větný člen. Vyhledejte předmět vyjádřený infinitivem: Tatínek mi přikázal okamžitě všeho nechat. Vyberte větu jednočlennou: Správně!; Karle!; Mrzne!; Spal? Doplňte přísloví: Jak se do lesa volá, tak se z lesa …. Uveďte antonymum ke slovu noc. X
Řešení křížovky: O D P R V A C Í Ř S T K Ý F N J E X U Č I L Ě M Z Á CH M Z Á
Nakonec zadání domácí práce: Do domácích sešitů vypracujete cvičení 1 na straně 121 (do sešitu zapíšete pouze věty se vsuvkami). K procvičení vám dobře poslouží cvičení 2.