Železniční doprava obecně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Jana Smiggels Kavková Praha, PODPORA VYVÁŽENÉHO ZASTOUPENÍ ŽEN A MUŽŮ V ROZHODOVACÍCH POZICÍCH.
D OPRAVA V Č ESKÉ REPUBLICE VY_32_I NOVACE _13KR-7 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
1. PCP (pre-commercial procurement) Zkušenosti s PCP v České republice Pavel Slípek.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Tarifní systémy, Tarify, jízdní doklady Ing.
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP PELHŘIMOV Jihlava.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Páteřní infrastruktura Liberec mobilita, energetika, ICT, sítě ŽP Východiska, priority.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Monopol Stránská Tereza C2A. Co je to monopol ? Monopol je hypotetická situace na trhu, kdy firma nemá žádnou konkurenci, a tak na ni připadá celá poptávka.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
REGULACE LÉKOVÉHO TRHU, POTŘEBNÉ LEGISLATIVNÍ ZMĚNY PODVÝBOR PRO EKONOMIKU VE ZDRAVOTNICTVÍ, ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ A LÉKOVOU POLITIKU - PRAHA,
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
2 Marketingové koncepce
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Aplikace nástrojů marketingového mixu ve vybrané společnosti
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Kalkulátor emisí skleníkových plynů
Podpora v nezaměstnanosti
Úřad práce České republiky
Aktuální možnosti přímých zahraničních investic v Indii
Výroba elektrické energie - obecná část
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Současné toky a zpracování spalitelných odpadů v ČR
Jednotný evropský železniční prostor
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Systémy řízení silniční dopravy
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
DOPRAVA VE SVĚTĚ Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací.
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
RIZIKO.
Školení – představitelé příspěvkových organizací
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Integrace tramvaje se železnicí
Liberalizace osobní železniční dopravy
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Národní akční plán čisté mobility
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Celostátní sčítání dopravy 2020 a technologický potenciál pro CSD 2025
Energetický management budov
Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
Financování železniční infrastruktury
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Železniční doprava a náklady na OZE Jednání hospodářského výboru poslanecké sněmovny dne 14.9.2017

Železniční doprava obecně Ekologická železniční doprava je zatížena „ekologickou daní“ – poplatkem na podporu obnovitelných zdrojů el. energie Železniční doprava je významně energeticky efektivnější v porovnání s ostatními druhy dopravy (především s přímou konkurencí dopravy silniční) jednotková spotřeba energie je cca 7x nižší než u kamionové dopravy železnice využívá jako jediný druh dopravy tzv. rekuperační brzdění, kdy je část energie odevzdána zpět do distribuční sítě (míra rekuperace je dána především sklonem trati a frekvencí zastávek vlaku – může dosahovat až 25 %) Železniční doprava zároveň generuje méně negativních externalit v porovnání s největším konkurentem - silniční dopravou znečištění ovzduší emisemi je v případě železnice cca 4x nižší než u kamionové dopravy nižší je také hlučnost a nehodovost na železnici naopak je významně vyšší propustnost a hustota stávající železniční infrastruktury v porovnání s přetíženou sítí dálnic a silnic 1. třídy na území ČR

Nákladní železniční doprava v ČR Snížení poplatku za OZE je jedním z možných řešení jak podpořit železniční nákladní dopravu a to bez potřeby represivní opatření vůči kamionové dopravě. Podpora nákladní železniční dopravy v ČR je zakotvena v řadě dokumentů Dopravní politika České republiky pro období let 2014 – 2020, na kterou navazuje Bílá kniha – koncepce veřejné dopravy 2015 – 2020 s výhledem do roku 2030 předpokládá napojení ČR na vysokorychlostní evropskou síť želenic. Cílově má železnice představovat alternativu pro kamionovou dopravu a ulevit přeplněným silničním tahům (přesun až 30 % nákladu do roku 2030) Přesun části nákladů ze silnice na železnici podporuje také energetická koncepce vlády, jejímž cílem je environmentální udržitelnost energetiky a z tohoto pohledu je železniční nákladní doprava významně energeticky efektivnější proti kamionové dopravě. Stávající výše poplatku za OZE pro tuzemské železniční podniky (max. 495 Kč /MWh spotřebované elektrické energie) rovněž omezuje jejich konkurenceschopnost v Evropě, kde je v některých státech již sleva poskytována. Taktéž z makroekonomického pohledu můžeme hovořit o lepším postavení SRN vůči ČR, při odstraňování energetických, ekologických a zdravotních negativních dopadů na společnost.

Jak přesunout zboží z přetížených silnic na železnici? V segmentu ucelených vlaků, tedy při přepravě na delší vzdálenosti Dlouhodobé strategické řešení Mimo tradičních komodit lze uvažovat o přesunu části zátěže především prostřednictvím vlaků kombinované dopravy. Synergie obou druhů doprav. Velká vázanost investic. V segmentu jednotlivých vozových zásilek Snížením nákladové základny - okamžitý potenciál Přímá konkurence vnitrostátní kamionové dopravě Postupné eliminace nerovných podmínek obou druhů dopravy

Přepravy jednotlivých vozových zásilek Alternativou k přepravě zboží kamiony je tedy především přeprava jednotlivých vozových zásilek po železnici. I přesto že dopravci věnují maximální úsilí na poli optimalizaci svých vnitřních nákladů (změnou technologických procesů) k dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření v JVZ to nestačí. V rámci tohoto systémů přepravy chybí dodatečný přepravní objem, kterého je naopak na přetížené silniční síti nadbytek. Nárůst přepravního objemu je v souladu s dopravní koncepcí ČR. Přesun přeprav ze silnice na železnici v některých případech významně komplikuje také nekonkurenceschopná cena železnice. Nabídková cena přepravy na silnici nekryje v některých případech ani variabilní náklady železnice (primárně na nezpoplatněných úsecích silniční sítě)

Sleva na poplatku za OZE Nákladní železniční doprava je coby významný odběratel trakční elektrické energie zatížen nepřiměřeně vysokým poplatkem za OZE. Regulace poplatku za OZE je již dnes uplatňována pro energeticky náročná odvětví na základě jejich přínosu pro životní prostředí např. v Německu. Německé železniční podniky se spotřebou min. 2 GWh elektrické energie ročně platí pouze 20 % poplatku za OZE. Dle posouzení Evropské komise není snížení tohoto poplatku považováno za nedovolenou podporu, která by omezovala hospodářskou soutěž. Také v některých dalších zemích je železniční doprava určitým způsobem refundována (Itálie, Francie,…), ale německý model se zdá být nejjednodušší a nejúčinnější K zavedení snížení poplatku na podporu OZE existuje více cest: Cenové rozhodnutí ERÚ Novela zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie s následnou notifikací Evropské komise. Toto je úspěšná cesta, kterou zvolili v Německu. …

Odhadovaný dopad slevy Vývoj poplatků za OZE v železniční dopravě v od roku 2010 Pro železniční podniky v ČR by snížení poplatku za OZE o 80 % znamenalo celkovou úsporu cca 500 mil. Kč ročně. V případě, že by se výjimka týkala i ostatních druhů kolejové dopravy (tramvaje, metro, trolejbusy) lze odhadnout tento efekt na cca dalších 160 mil. Kč. Celkem by bylo při zavedení 80% slevy nezbytné kompenzovat snížení příspěvku na OZE ve výši cca 660 mil. Kč. Rok Výše poplatku Kč/MWh Spotřeba (MWh) Náklady (Kč) 2010 166,34 1 164 776 193 748 979 2011 370,00 1 156 467 427 892 790 2012 419,22 1 166 454 489 000 848 2013 583,00 1 160 059 676 314 914 2014 495,00 1 140 452 564 524 042 2015 1 174 139 581 199 139 2016 1 196 959 592 494 889

Děkujeme za pozornost

Backup* * Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s.r.o., divize Rail Systems & Mobility and Logistics

Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s. r. o * Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s.r.o., divize Rail Systems & Mobility and Logistics

Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s. r. o * Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s.r.o., divize Rail Systems & Mobility and Logistics

Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s. r. o * Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s.r.o., divize Rail Systems & Mobility and Logistics

Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s. r. o * Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s.r.o., divize Rail Systems & Mobility and Logistics

Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s. r. o * Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s.r.o., divize Rail Systems & Mobility and Logistics

Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s. r. o * Zdroj dat: Ing. Jiří Pohl, Engineer Senior, Siemens, s.r.o., divize Rail Systems & Mobility and Logistics