Politický extremismu a radikalismus Vendula Divišová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Podpora v nezaměstnanosti
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Rozvojová a humanitární pomoc
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vybrané problémy mezinárodních organizací
Problémy a specifika pedagogiky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mezinárodní hotelnictví
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Poklasická filozofie - Marxismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Příspěvek na konferenci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Úvod do filozofie.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název projektu: Moderní škola
Češi za první světové války
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
RIZIKO.
karel oliva Akademie věd ČR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společnost a její typologie
Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
RIZIKO.
Psychologie test.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Když vás potká vyhoření
Profesionalizace sociální práce v ČR
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Globalizace Milena Tichá
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Politický extremismu a radikalismus - 31. 10. 2016 Vendula Divišová MARXISMUS Politický extremismu a radikalismus - 31. 10. 2016 Vendula Divišová

Karl Marx (1818-1883): hlavní životní milníky

Friedrich Engels (1820-1895)

marxismus jako myšlenkový systém spíše návod k jednání, kritická teorie společnosti jako ucelenější myšlenkový systém až po Marxově smrti (1883) klasický marxismus ortodoxní marxismus moderní marxismus marxismus jako myšlenkový systém

1848 - Karl Marx a Friedrich Engels vydávají Komunistický manifest kořeny marxismu

kořeny marxismu filozofie - německý idealismus - Hegel, Kant ekonomické a politické teorie - britské ekonomické myšlení 19. století (Smith, Ricardo) teorie revoluce - francouzské revolucionářské myšlení kořeny marxismu

filosofické kořeny marxismu G.W.F. Hegel (1770-1831) historie jako pokrok, nutné pochopit celek skutečné jsou pouze ideje - nedokonalé existence nejvyšší, absolutní idey pokroku je možné dosáhnout jen skrze rozpory dialektika jako teze - antiteze - syntéza filosofické kořeny marxismu

filosofické kořeny marxismu 3 zákony dialektiky Marx a Engels všechny přejímají - to činí marxismus vědeckým Zákon přetvoření kvantity v kvalitu (revoluce) Zákon jednoty protikladů (kapitalisté nemohou existovat bez dělnické třídy) Zákon negace negace (prvotní komunismus → otrokářská společnost → feudalismus → kapitalismus → socialismus) Marx „staví Hegela na hlavu“ - dialektiku převádí do materiální roviny = dialektický materialismus fyzická a sociální realita determinují naše přemýšlení o světě (svět utváří ideje - ne naopak!) filosofické kořeny marxismu

dialektický materialismus výrobní síly (práce, dovednosti, nástroje, stroje...) výrobní vztahy (vlastníci výrobních sil x dělníci) třídní rozpory (antagonismy) - historie společnosti je historií třídních bojů základna - výrobní síly a výrobní vztahy nadstavba - náboženství, zákony, zvyky k přechodu mezi typy společnosti dochází, když změna ve výrobních silách neodpovídá změně ve výrobních vztazích dochází ke zhroucení staré nadstavby dialektický materialismus

ekonomické kořeny marxismu činí marxismus vědeckým klasické britské ekonomické myšlení ideje komodity a hodnoty komodita - užitková a směnná hodnota problém zisku - musí vyplynout z aktu výroby - lidská pracovní síla to nutně vede k vykořisťování teorie nadhodnoty (absolutní x relativní) kapitalismus tak obsahuje rozpor - neustálá snaha zvýšit efektivitu i objem výroby - to nakonec nutně povede ke snížení míry nadhodnoty ekonomické kořeny marxismu

třídní vědomí a odcizení třídní vědomí dělníků - 2 faktory - objektivní realita - masa dělníků ve stejné pozici vykořisťování - subjektivní uvědomění si této pozice se vznikem třídního vědomí si uvědomí odcizení (od výsledků vlastní práce, od ostatních lidí, od sebe samého) fetišismus a pojímání sebe i ostatních jako prostředků k vlastním cílům soukromé vlastnictví věcí, peníze

uvědomění si vlastního odcizení a vykořisťování - proces přeměny ve stranu pro sebe zrod komunistické strany, která dělníky povede revolucí vznik komunistické společnosti - zprvu „diktatura proletariátu“ ta následně odumře - vznik pravého socialismu „každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb“ vznik socialismu

s čím Marx nepočítal růst střední třídy akciové společnosti - lidé se tak stávají spoluvlastníky kolektivizace dělníků - odbory - cílem není svrhnout kapitalismus nárůst popularity idejí „státu blahobytu“ s čím Marx nepočítal

Komunistický manifest vypracován pro Komunistickou ligu - ta chce revoluci hned dle Marxe ještě nepřišla vhodná doba internacionalista - revoluce bude buď mezinárodní, nebo vůbec 1862 - setkání britských a francouzských dělníků vznik I. internacionály 1871 - Pařížská komuna 1876 - rozpad Internacionály - na to měl vliv i Marx - bojí se vlivu Bakunina internacionály

1889 - 2 kongresy (marxisté i nemarxisté) - nakonec se dávají dohromady - vznik II. internacionály flexibilita - spojují je jen základní marx. principy nakonec získává podporu Marxe ale kontext nehraje marxismu do karet nárůst podpory SocDem revoluce se stává spíše teoretickým tématem důraz na praktické cíle neshody mezi praktickými reformisty a revolucionáři 1923 - rozpuštěna v Hamburku internacionály

marxismus a Rusko 19. století - rolníci vnímáni jako revoluční síla x Georgij Plechanov - důraz na průmyslový proletariát rychlý růst kapitalismu i podpory marxismu březen 1919 - Lenin zakládá III. internacionálu Ruská sociálně-demokratická strana pracujících a dokument „Co má být učiněno“ rozpad na dvě frakce: bolševici x menševici 1917 - revoluce - bolševici získávají moc - vznik Komunistické strany marxismus a Rusko

Trockého permanentní revoluce ve straně také třetí frakce kolem Lva Trockého odmítá spolupráci s buržoazií klíčová skupina - městský proletariát idea permanentní revoluce - revoluce může proběhnout jen souběžně s revolucemi v dalších rozvinutých průmyslových zemích s tím nesouhlasí J.V. Stalin Trockij zavražděn Trockého permanentní revoluce

Leninův revoluční marxismus nutnost marxismus přizpůsobit místním podmínkám - „marxismus-leninismus“ kapitalismus dospěl do nové fáze: imperialismus ten povede k válce, poslední fáze - nutná revoluce 1905 - spontánní revoluce - rozprášena 1917 - 2 revoluce 25. října 1917 - bolševici se ujímají moci Komunistická strana se ujímá role „avantgardy proletariátu“ spíše diktatura strany, než proletariátu Leninův revoluční marxismus

Stalinova diktatura 1924 - Lenin umírá, boj o moc ve straně Stalin se dostává do čela a začíná odstraňovat svoje oponenty politika „socialismu v jedné zemi“ teror, kolektivizace, masivní industrializace zákaz náboženství → kult osobnosti státní kapitalismus Stalinova diktatura

marxismus ve 3. světě silně nacionalistické revoluce, kult osobnosti následují ortodoxní ruský vzor 1949 Mao Ce-tung 1954 Ho Či Min 1959 Fidel Castro Čína - úspěch rolníků? → teorie pouze revoluční (x marxistická) marxismus ve 3. světě

pád marxismu a jeho revize klasická marxistická teorie selhala predikované revoluce v průmyslových zemích se neodehrály přílišný ekonomický determinismus - industriální proletariát jako jediná ekonomická síla střední třídy zbohatly revize marxismu - ze strany teoretiků + ze strany lidí fungujících uvnitř strany pád marxismu a jeho revize

Antonio Gramsci a hegemonie koncept hegemonie - cílem vysvětlit, proč se dělníci nemusí stát revoluční silou, ale namísto toho mohou přijmout ideologii fašismu snaha nahradit Marxův ekonomický determinismus důraz na nadstavbu (kultura, ideje) třídní boj se odehrává skrze ideologii hegemonie - cílem přetavit ideologii v kulturu, světonázor - role masmédií otázka existence alternativního světonázoru přijímaného co nejvíce marginalizovanými skupinami Antonio Gramsci a hegemonie

Frankurtská škola a kritická teorie (neo-marxismus) vznik 1923, Frankfurt - následně emigrace do NY T.W. Adorno, Walter Benjamin, Herbert Marcuse, Max Horkheimer, Jürgen Habermas teorie musí reflektovat zkušenosti ve světě - kritická teorie povaha lidského vědomí není řízena pouze materiálními podmínkami x kultura, ideologie moc médií vytvářet světové ideologie kritická teorie má napomoct vytvořit revoluční akci Frankurtská škola a kritická teorie (neo-marxismus)

Frankfurtská škola - hlavní postavy

post-marxismus Ernesto Laclau a Chantal Mouffe 1985 - „Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics“ vliv postmodernismu, snaha najít nový způsob, jak o marxismu hovořit vysvětlují, proč marxistické předpovědi selhaly pracují s termínem hegemonie antagonismy - objevují se nejen skrze třídu x gender, etnicita, sexuální orientace, věk... úpadek tříd v industriálním světě stát nicméně zůstává nepřítelem důraz na lokální skupiny (solidarita) konflikt a mocenské vztahy jsou všude post-marxismus

Marx: https://www.youtube.com/watch?v=fSQgCy_iIcc Gramsci a kulturní hegemonie: https://www.youtube.com/watch?v=js8E6C3ZnJ0 https://www.youtube.com/watch?v=XMSlgrgmmTs koncept „falešného vědomí“: https://www.youtube.com/watch?v=l6mJbquNKyY