PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi?
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Psychologie – předvědecká fáze I
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Seminář o stavebním spoření
Základy automatického řízení 1
PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Člověk a vývoj civilizace
Plánování ve školní tělesné výchově
Metody psychoterapie Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kognitivně – behaviorální přístup
Utkání PhDr. Vladimír Süss, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pedagogická psychologie
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogika školního sportu
Obecné výklady o důkazech
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Psychologie pro učitele 4.přednáška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Občanské soudní řízení I.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Lineární funkce a její vlastnosti
Transkript prezentace:

PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi? „léčba psychologickými prostředky“ Otázka: Kterými – a proč právě těmi? Odpovědi nabízejí PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY …

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové kvality a děje jsou klíčové pro vznik a trvání přítomné poruchy a pro vyvolání léčebné změny a které jsou pak až na nich závislé? Které způsoby komunikace jsou za daných okolností nejvhodnější pro terapeuticky žádoucí ovlivnění člověka v klíčové osobnostní či vztahové kvalitě a dění? Tím se psychoterapeutické směry navzájem teoreticky liší … a o toto půjde dále!

Člověk je tvor rozumný… TRADIČNÍ OBRAZ O ČLOVĚKU PŘEVLÁDAJÍCÍ V PSYCHOLOGII DO PŘEDMINULÉHO STOLETÍ Člověk je tvor rozumný… tj. řídící se ROZUMEM při rozpoznávání a ovládání své VŮLE, svých ŽÁDOSTÍ, svého KONÁNÍ Duševní nemoc = „pozbytí rozumu“ Léčba = obnovení (vlády) rozumu

Antropologická východiska novodobých psychoterapeutických přístupů a směrů Co v člověku vládne, co určuje běh jeho prožívání a počínání? SEBEPROŽÍVÁNÍ ! NE! SOCIALIZACE ! NE! ROZUMOVÉ POZNÁNÍ A VŮLE ??? TĚLESNÉ DĚNÍ ! NE! ABREAKCE PUDŮ ! NE! OSVOJOVÁNÍ REAKCÍ ! NE!

„Návrat rozumu“ do psychologie osobnosti a do psychoterapie Obnovený důraz na racionální či kognitivní založení, tj. na rozhodující úlohu „myšlení“ v duševní normalitě i patologii, se teoreticky rehabilitoval a prosadil se mezi doposud převládající teoretické důrazy v posledním půlstoletí počínaje 50. lety. Oproti své někdejší strategii spíš spekulativního pojmového rozboru duševního dění, jeho poruch a jejich nápravy se tento přístup navrátil s nově propracovanou strategií empiricky založeného rozboru a experimentálně založenou strategií léčby. Stal se tím pro některé směry vítaným spojencem k rozšiřování nebo propojování jejich dosavadních „těžišť“ v tomto ohledu, pro jiné respektovaným nebo bagatelizovaným konkurentem. Přitom zaujal v poli psychologie, psychopatologie a psychoterapie již nikoli ústřední, nýbrž poměrně rovnocenné postavení vůči svým někdejším teoretickým soupeřům a „myšlení“ opět zaujalo své místo v sestavě předpokládaných rozhodujících činitelů v psychoterapii.

Současné hlavní osobnostní důrazy v poli psychoterapeutických přístupů SEBE- PROŽÍVÁNÍ MYŠLENÍ PUZENÍ CHOVÁNÍ E M O C E Každý psychoterapeutický směr se nutně vyrovnává s celou oblastí duševního dění, avšak svým „těžištěm“ odkazuje na to, co pokládá za základní a rozhodující pro ně, pro vznik jeho poruch a pro jejich léčbu.

Pole psychoterapie: osy zvolené pro uspořádání různých teoretických směrů v psychoterapii VĚDOMÍ PODLE DŮRAZU NA: N I T R O VNĚJŠEK NEVĚDOMÍ

Pole psychoterapie: osy uspořádání, východiska a typy teoretických přístupů v psychoterapii VĚDOMÍ PROŽÍVÁNÍ SEBE POZNÁVÁNÍ SVĚTA HUMANI-STICKÉ KOGNI- TIVNÍ N I T R O VNĚJŠEK PSYCHODY-NAMICKÉ BEHAVIO-RÁLNÍ PUDOVÁ MOTIVACE ZPEVNĚNÍ CHOVÁNÍ NEVĚDOMÍ

Rozměr dimenzionálního přesahu mezi odlišnými „rovinami“ života člověka DUCHOVNÍ „volní“ „správné“ SVĚDOMÍ „já mám“ DUŠEVNÍ „prožitková“ „účinné“ „příjemné“ VĚDOMÍ „já chci“ NEVĚDOMÍ „musím“ TĚLESNÁ „hmotná“ „nutné“ ORGANISMUS „je možno“ FYZIOLOGIE „je nutno“

Pole psychoterapie: mimopsychologické zdroje NOOLOGIE: „NOÚS“ EXISTEN-CIÁLNÍ VŮLE VNĚJŠEK N I T R O PROŽÍVÁNÍ SEBE POZNÁVÁNÍ SVĚTA HUMANI-STICKÉ KOGNI- TIVNÍ BIOLOGIE: „BIOS“ PSYCHODY-NAMICKÉ BEHAVIO-RÁLNÍ BIO-PSYCHO-LOGICKÉ ŽIVOT PUDOVÁ MOTIVACE ZPEVNĚNÍ CHOVÁNÍ

Určující motivace psychoterapeutických přístupů EXISTENCE SEBEREA- LIZACE ORIENTACE EXISTEN-CIÁLNÍ HUMANI-STICKÉ KOGNI- TIVNÍ PSYCHODY-NAMICKÉ BEHAVIO-RÁLNÍ BIO-PSYCHO-LOGICKÉ ABREAKCE ADAPTACE P Ř E Ž I T Í

Výkladová „těžiště“ tradičních směrů boss binswanger yalom frankl glasser Jména představitelů různých přístupů jsou vybrána hlavně na základě odkazů v Kratochvílových „Základech psychoterapie“. Malá první písmena ve jménech naznačují, že nejde o díla jednotlivých osob, nýbrž o směry, které z jejich výchozí podoby na ně navazující další tvůrci dále rozvíjejí a proměňují. may längle ellis maslow beck meichenbaum rogers perls polster watzlawick selvini ludewig adler berne jung lazarus kohut fromm sullivan horney mjasiščev bandura klein kernberg janetfreud eysenck wolpe watson skinner rank reich lowen pavlov salter

Psychoterapeutické směry: vývojové posuny EXISTENCIÁLNÍ TERAPIE RACIONÁLNÍ TERAPIE ET FENOMENOLOGICKÉ TERAPIE FE RT HUMANISTICKÉ TERAPIE KOG.-BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE HU KB TERAPIE SOCIÁLNÍM UČENÍM JU SU NEOBEHAVIORÁLNÍ TERAPIE NA NB NEOPSYCHOANALÝZA JUNGOVSKÁ TERAPIE PA BE BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE PSYCHOANALÝZA BR BIOPSYCHOL. A REFLEXNÍ TERAPIE

Hypotéza o vývoji v psychoterapii Spontánní vývoj v „teoretickém poli těžišť psychoterapeutických přístupů“, představovaný vznikáním a proměnami konkrétních směrů, průběžně směřuje k vyvažování jejich obsahových důrazů. SEBE- PROŽÍVÁNÍ VNĚJŠEK N I T R O PUZENÍ CHOVÁNÍ MYŠLENÍ VĚDOMÍ NEVĚDOMÍ

V předminulém půlstoletí měl tento vývoj podobu „odstředivé“ polarizace teoretických a metodických důrazů na jednotlivé oblasti psychologických zdrojů vznikání a průběhu poruch a jejich léčby. VĚDOMÍ SEBE- PROŽÍVÁNÍ MYŠLENÍ !!! N I T R O VNĚJŠEK CHOVÁNÍ PUZENÍ NEVĚDOMÍ

V minulém půlstoletí se směr tohoto vývoje obrací v probíhajícím „dostředivém“ obsahovém sbližování, překrývání a vzájemném přejímání psychologických důrazů v různých vývojových liniích. NEVĚDOMÍ VNĚJŠEK N I T R O VĚDOMÍ SEBE- PROŽÍVÁNÍ PUZENÍ CHOVÁNÍ MYŠLENÍ ?

Tendence ve vývoji psychoterapeutických směrů a metod v posledním půlstoletí Teoretická východiska a pojetí odlišných směrů se rozšiřují a tím se mnohé směry sbližují a některé se zčásti prostupují. Nově se vyhraňující integrující přístupy spojují zpravidla dva či tři dřívější teoretické a metodické přístupy nebo důrazy; vytvoření jednotné psychoterapeutické teorie dnes není pravděpodobné. V podstatě shodné praktické psychoterapeutické postupy se stále častěji užívají v různých směrech, byť s odlišným teoretickým výkladem a zdůvodněním. Obliba v užívání praktických psychoterapeutických metod však stále polarizuje upřednostňování postupů zacílených buď na spontánní emoční a tělesné prožívání, nebo naopak na vědomém racionálním zpracování poznatků a vyvozování racionálních způsobů jednání.

Tři „cesty volby“ pro psychoterapeuta Věrnost určitému terapeutickému směru – soustavně pracovat v rámci pouze jednoho teoreticky a metodologicky jednotného psychoterapeutického směru či „školy“ tak, jak je založen a jak se dále rozvíjí. Eklektická „poučená volba“ z teoretických předpokladů a metod – volit a kombinovat podle měnící se situace a stavu v léčbě i teoreticky odlišné teoretické předpoklady a podle toho pak uplatňovat různé tomu odpovídající psychoterapeutické postupy. Integrující – teoreticky sjednocující přístup – spojovat teoreticky a metodologicky odlišné, někdy i protikladně založené a zacílené psychoterapeutické směry společnou, jejich přístupy sjednocující, teorií a metodologií vyšší úrovně zobecnění; částečně zdařilými příklady mohou být Lazarusova „multimodální psychoterapie“, Ellisova „racionálně-emotivně-behaviorální terapie“ a z ní vycházející „kognitivně-behaviorální terapie“, či Längleova „existenciální analýza“.