DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 049

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ve větách vyhledej několikanásobný podmět a barevně ho označ:
Advertisements

Procvičovací cvičení – shoda přísudku s podmětem
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Psaní i/y v koncovkách sloves
Shoda přísudku s podmětem II.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.11 Anotace: Prezentace je zaměřena na procvičení pravopisu v koncovkách podstatných jmen. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
HRÁČI TRÉNOVALI. MOTORY SE ZAHŘÍVALY. MAŽORETKY TLESKALY. DIVADLA SE OTEVŘELA.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_472_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu ženského
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_547_SHODA_PŘÍSUDKU_S_POD MĚTEM Téma: OPAKOVÁNÍ.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu mužského životného Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu mužského neživotného Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka.
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_Čj8 –příčestí.
K daným podstatným jménům doplň vhodná příčestí minulá: váhy babičky kočky budky kopretiny košile žáby vázy rostly visely kvákaly vážily si povídaly se.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_16 Téma: Pravopis – shoda přísudku s podmětem Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Shoda podmětu s přísudkem Název sady: Český jazyk 4. ročník.
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník4. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
 Podmět ve větě je podstatné jméno nebo zájmeno.  Přísudek ve větě je sloveso.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Co je to několikanásobný podmět?
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Anotace: prezentace slouží k procvičování příčestí minulého
Anotace: prezentace slouží k procvičování příčestí minulého
Shoda přísudku s podmětem
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
VY_32_INOVACE_17_ Skladba – podmět a přísudek
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 11_Skladebné dvojice
Autor: Mgr. Jana Šulcová
K daným podstatným jménům doplň vhodná příčestí minulá:
Párové souhlásky d - t ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 021
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 049 VY_32_INOVACE_049_PRAVOPIS PŘÍČESTÍ MINULÉHO-PODMĚTY RŮZNÉHO RODU_POLIAČÍKOVÁ PRAVOPIS PŘÍČESTÍ MINULÉHO-PODMĚTY RŮZNÉHO RODU ING. JANA POLIAČÍKOVÁ

Pravopis příčestí minulého – podměty různého rodu Je-li alespoň jeden z podmětů rodu mužského životného, má příčestí minulé koncovku –li. Chlapci a dívky tančili. Není-li žádný z podmětů rodu mužského životného, má příčestí minulé koncovku –ly. Na lavici ležely sešity, knihy a pera.

Pravopis příčestí minulého – podměty různého rodu Odůvodni psaní koncovek příčestí minulého V blízkém lese houkal_ sýčkové a sovy. Číšníci a servírky se vzorně staral_ o své hosty. Hosty lákal_ zmrzlinové poháry, zákusky a nápoje. Nedaleko mýtiny povykoval_ sojky a kavky. Čápi a volavky se brodil_ na okraji rybníka. Po hladině neslyšně plul_ kačeři, kachny a labutě. Na staveništi rachotil_ buldozery, jeřáby a bagry. V blízkém lese houkali sýčkové a sovy. Číšníci a servírky se vzorně starali o své hosty. Hosty lákaly zmrzlinové poháry, zákusky a nápoje. Nedaleko mýtiny povykovaly sojky a kavky. Čápi a volavky se brodili na okraji rybníka. Po hladině neslyšně pluli kačeři, kachny a labutě. Na staveništi rachotily buldozery, jeřáby a bagry.

Pravopis příčestí minulého – podměty různého rodu Spoj několikanásobné podměty s vhodným přísudkem a utvoř věty. Zdůvodni pravopis. buchty a koláče přistával_ kabáty a sukně ležel_ letadla a helikoptéry visel_ motýli a sojky lákal_ knihy a pera poletoval_ rybníky a přehrady chutnal_

Pravopis příčestí minulého Lékaři léčili – léčily - léčila. Předpovědi nevyšli – nevyšly- nevyšla. Jablka shnili – shnily –shnila. Chlapci utíkali – utíkaly - utíkala . Lesy šuměli – šuměly - šuměla . Rohlíky ztvrdli – ztvrdly - ztvrdla. Hvězdy svítili – svítily - svítila. Kuřátka spali – spaly - spala . Kamarádi utekli – utekly - utekla. Košťata zametali – zametaly - zametala. Květy zvadli – zvadly- zvadla. Květiny rozkvetli – rozkvetly - rozkvetla. Šelmy zabíjeli – zabíjely - zabíjela. Talíře spadli – spadly - spadla. Lékaři léčili. Předpovědi nevyšly. Jablka shnila. Chlapci utíkali. Lesy šuměly. Rohlíky ztvrdly. Hvězdy svítily. Kuřátka spala. Kamarádi utekli. Košťata zametala. Květy zvadly.Květiny rozkvetly. Šelmy zabíjeli. Talíře spadly.

POUŽITÉ ZDROJE Profousová, I., Stoupová, A. Český jazyk pro 8.ročník zvláštní školy. Praha : SEPTIMA, 1996. ISBN 80-85801-76-0   [online]. [19-05-2012]. Dostupné z URL: <http://office.microsoft.com>