Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Další operace s vektory
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY
Obecná rovnice přímky - procvičování
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Aritmetická posloupnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PARAMETRICKÉ VYJÁDŘENÍ PŘÍMKY
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Polohové vlastnosti – určenost roviny
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Analytická geometrie v rovině
Soustavy rovnic Řešení soustav lineárních a kvadratických rovnic s více neznámými 5. ( řešené úlohy)
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
Matematika Operace s vektory
Parametrické vyjádření roviny
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Matematika Elipsa.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Analytická geometrie v rovině
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu DUM 9 - Obecná rovnice přímky - příklady název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor PaedDr.Alena Chalupová Tématický celek Analytická geometrie Ročník 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ Datum tvorby Říjen 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Prezentace obsahuje řešené příklady k procvičení obecné rovnice přímky Metodické pokyny: materiál slouží k procvičování daného učiva, k jeho opakování

Obecná rovnice přímky - příklady Analytická geometrie Obecná rovnice přímky - příklady

Příklad 1-zadání: Napište obecnou rovnici přímky AB, která prochází body A=6, -3; B=-4, 2 .

Příklad 1-řešení: Směrový vektor přímky AB je u = B – A u=-4-6, 2+3 = -10, 5=5. -2,1 normálový vektor n=1,2 a obecná rovnice přímky je x+2y+c=0 Po dosazení souřadnic bodu A=6, -3(B =-4, 2) určíme c: 6+2.(-3)+c=0 c=0 Závěr: Obecná rovnice přímky AB: x+2y=0

Příklad 2-zadání: Zjistěte, zda bod M=-4, 5 leží na přímce p: 3x-y+2=0.

Příklad 2-řešení: Stačí ověřit, zda souřadnice bodu M =-4, 5 splňují rovnici přímky: 3x-y+2=0 3.(-4)-5+2=0 -150 Mp

Příklad 3-zadání: Přímku p vyjádřete obecnou rovnicí: p: x = 2 -7k y = -3+4k ; kR

Příklad 3-řešení: Přímka p je určena bodem A=2,-3 a směrovým vektorem u= -7,4. Její normálový vektor je n= 4,7) a obecná rovnice 4x+7y+c=0 Po dosazení souřadnic bodu A(B) určíme c: 4.2+7.(-3)+c=0 8-21+c=0 c=13 Závěr: Obecná rovnice přímky p: 4x+7y+13=0

Příklad 4-zadání: Je dán bod M=-4, 5 a přímka p: 3x-y+2=0. Napište obecnou rovnici přímky q, která prochází bodem M a je a) rovnoběžná s přímkou p b) kolmá k přímce p

Příklad 4a)-řešení: Víme, že Mp (viz př.2) pq, jsou ale rovnoběžné, tzn. mají stejné vektory q: 3x-y+c=0 a přímka q prochází M =-4, 5 po dosazení souřadnic bodu M určíme c: 3.(-4)-5+c=0 -12-5+c=0 c=17 Závěr: Obecná rovnice přímky q: 3x-y+17=0

Poznámka: Všechny navzájem rovnoběžné přímky mají stejný směrový i normálový vektor (nebo jejich násobek) a jejich obecné rovnice se liší pouze koeficientem c (násobkem c),tj. p: ax+by+c1=0 q: ax+by+c2=0 p,q jsou rovnoběžné

Příklad 4b)-řešení: Jsou-li na sebe kolmé přímky p a q, musí být na sebe kolmé i jejich normálové vektory. p: 3x-y+2=0 np=(3,-1) nq=(1,3) přímka q má rovnici x+3y+c=0 a prochází bodem M=-4, 5 -4+3.5+c=0 c=-11 Závěr: Obecná rovnice přímky q: x+3y-11=0

Použitá literatura: Vlastní archiv autora CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 208 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6139-6. JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-1341-3.

Děkuji za pozornost.