Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Podmět (Po) - opakování
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
HRÁČI TRÉNOVALI. MOTORY SE ZAHŘÍVALY. MAŽORETKY TLESKALY. DIVADLA SE OTEVŘELA.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Streckerová Monika Název: VY_32_INOVACE_8AB_1_Familie Téma: 8AB_VNJ.roč.
7. ročník Mgr. Michaela Hantková. Chlapec chytil motýla.Motýl byl chycen chlapcem. Dělá něco chlapec? Dělá něco motýl? ČINNÝ ROD TRPNÝ ROD.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_18_Skládání a zkracování Téma: 6A_ČJ7.roč.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Slovesný rod.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_13_Slovesný rod Téma: 6A_ČJ7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 4.10.2012 v 7.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žákům jsou podány informace o slovesném rodě, jeho tvoření a určování. DUM obsahuje také několik cvičení na určování slovesného rodu.

Slovesný rod

Slovesa mají rod? Zatím jsme slyšeli pouze o rodě jmenném Učili jste se rozlišovat mužský, ženský a střední Slovesa mají ale také svůj rod Týká se skladby, kterou si musíme nejdříve trochu oprášit Odrazíme se od toho, že věta má většinou podmět a přísudek

Slovesný rod na podmět se ptáme kdo, co něco dělá, vykonává. přísudek naopak poznáme podle toho, že vyjadřuje, co dělá podmět. Honza píše úkol – Kdo, co píše úkol? = Honza – Co Honza vykonává? = píše úkol

Činný a trpný rod Honza píše úkol. – podmět (Honza) vykonává děj, činnost – činí to, co se ve větě děje. PŘÍSUDKOVÉ SLOVESO JE V RODĚ ČINNÉM __________________________________ Úkol je psán Honzou. – podmět (úkol) nevykonává děj, - úkol se sám neudělá. PŘÍSUDKOVÉ SLOVESO JE V RODĚ TRPNÉM

Pro lepší přehlednost Honza = píše úkol (Pt) Honza něco činí = činný úkol = je psán Honzou (Pt) Úkol nic nečiní (trpí) = trpný

Jak to tedy je? U sloves rozlišujeme dva rody – činný a trpný Trpný rod je vyjádřen zvláštním tvarem – příčestí trpné To bývá zakončeno na –n (-na, -no, -ni, - ny), někdy také –t (-ta, - to, - ti, - ty) Trpný rod lze vyjádřit také zvratným slovesem ( Dveře budou natřeny. Dveře se natřou = trpný rod)

Pamatuj Je zastaven………………mužský rod Je zastavena……………. ženský rod Je zastaveno ……………střední rod Jsou zastaveni …………..mužský životný Jsou zastaveny ………….mužský neživotný Jsou zastavena ………….střední rod Je ukryt jsou ukryti Je ukryta jsou ukryty Je ukryto jsou ukryta

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   Český jazyk – Učebnice pro 7. ročník Citace:  [VLADIMÍRA BIČÍKOVÁ, Zdeněk Topil a Ilustrace Arna JURAČKOVÁ]. Český jazyk: učebnice pro 7. ročník. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ISBN 80-731-1037-7. Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žákům jsou podány informace o slovesném rodě, jeho tvoření a určování. DUM obsahuje také několik cvičení na určování slovesného rodu.