Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_13_Slovesný rod Téma: 6A_ČJ7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 4.10.2012 v 7.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žákům jsou podány informace o slovesném rodě, jeho tvoření a určování. DUM obsahuje také několik cvičení na určování slovesného rodu.
Slovesný rod
Slovesa mají rod? Zatím jsme slyšeli pouze o rodě jmenném Učili jste se rozlišovat mužský, ženský a střední Slovesa mají ale také svůj rod Týká se skladby, kterou si musíme nejdříve trochu oprášit Odrazíme se od toho, že věta má většinou podmět a přísudek
Slovesný rod na podmět se ptáme kdo, co něco dělá, vykonává. přísudek naopak poznáme podle toho, že vyjadřuje, co dělá podmět. Honza píše úkol – Kdo, co píše úkol? = Honza – Co Honza vykonává? = píše úkol
Činný a trpný rod Honza píše úkol. – podmět (Honza) vykonává děj, činnost – činí to, co se ve větě děje. PŘÍSUDKOVÉ SLOVESO JE V RODĚ ČINNÉM __________________________________ Úkol je psán Honzou. – podmět (úkol) nevykonává děj, - úkol se sám neudělá. PŘÍSUDKOVÉ SLOVESO JE V RODĚ TRPNÉM
Pro lepší přehlednost Honza = píše úkol (Pt) Honza něco činí = činný úkol = je psán Honzou (Pt) Úkol nic nečiní (trpí) = trpný
Jak to tedy je? U sloves rozlišujeme dva rody – činný a trpný Trpný rod je vyjádřen zvláštním tvarem – příčestí trpné To bývá zakončeno na –n (-na, -no, -ni, - ny), někdy také –t (-ta, - to, - ti, - ty) Trpný rod lze vyjádřit také zvratným slovesem ( Dveře budou natřeny. Dveře se natřou = trpný rod)
Pamatuj Je zastaven………………mužský rod Je zastavena……………. ženský rod Je zastaveno ……………střední rod Jsou zastaveni …………..mužský životný Jsou zastaveny ………….mužský neživotný Jsou zastavena ………….střední rod Je ukryt jsou ukryti Je ukryta jsou ukryty Je ukryto jsou ukryta
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: Český jazyk – Učebnice pro 7. ročník Citace: [VLADIMÍRA BIČÍKOVÁ, Zdeněk Topil a Ilustrace Arna JURAČKOVÁ]. Český jazyk: učebnice pro 7. ročník. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ISBN 80-731-1037-7. Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žákům jsou podány informace o slovesném rodě, jeho tvoření a určování. DUM obsahuje také několik cvičení na určování slovesného rodu.