Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematická analýza Lineární algebra Diferenciální rovnice
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
VEKTOR A POČETNÍ OPERACE S VEKTORY
ÚHEL DVOU VEKTORŮ Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_64.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_115.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
př. 6 výsledek postup řešení
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_110.
 př. 2 Jsou dány vektory u=(4;-1;2), v=(0;5;6), w=(s;t;5). Určete souřadnice s, t vektoru w, jestliže víte, že vektor w je kolmý k vektoru u i k vektoru.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Skalární součin 2 vektorů
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Směrnicový tvar rovnice přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Matematika Parabola.
1 Lineární (vektorová) algebra
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_32_INOVACE_64.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu DUM 3b -Úhel vektorů a skalární součin vektorů, výklad+příklady. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor PaedDr. Alena Chalupová Tématický celek Analytická geometrie Ročník 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ Datum tvorby Říjen 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Metodické pokyny: Výkladová část hodiny Anotace: Prezentace vysvětlí pojem úhel vektorů definuje skalární součin vektorů obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: Výkladová část hodiny

Úhel vektorů a skalární součin vektorů – výklad+příklady Analytická geometrie Úhel vektorů a skalární součin vektorů – výklad+příklady

Úhel vektorů pro dva nenulové souhlasně rovnoběžné vektory AB a AC definujeme jejich úhel =0° pro dva nenulové nesouhlasně rovnoběžné vektory AB a AC definujeme jejich úhel =180°

Úhel vektorů pro dva nenulové různoběžné vektory AB a AC definujeme jejich úhel jako konvexní úhel CAB, tj. °180° je-li =90°, potom jsou vektory na sebe kolmé velikost úhlu vektorů nezávisí na jejich umístění a vypočítá se pomocí skalárního součinu vektorů

Skalární součin definujeme mezi dvěma vektory a zachycuje vztah mezi velikostí vektorů a jejich úhlem. značíme ho jako běžný součin u.v výsledkem skalárního součinu je reálné číslo, není to vektor

Jsou dány dva vektory u = (u1, u2) a v = (v1, v2), pak jejich skalární součin je roven Pro skalární součin dvou vektorů zároveň platí kde  je velikost úhlu těchto vektorů.

Poznámka: Skalární součin vektorů je roven 0, když aspoň jeden z vektorů je nulový nebo jsou vektory kolmé Úhel vektorů je dán vzorcem

Příklad 1-zadání: Určete skalární součin vektorů: (2,1).(-3,2)= (-1,-4).(-3,-2)= (4,5).(-10,8)= (-6,5).(0,5;0)=

Příklad 1-řešení: (2,1).(-3, 2)=2.(-3)+1.2=-6+2= -4 (-1,-4).(-3,-2)=(-1).(-3)+(-4).(-2)=3+8=11 (4, 5).(-10, 8)=4.(-10)+5.8=-40+40= 0 …..vektory jsou kolmé (-6, 5).(0,5; 0)=(-6).0,5+5.0=-3+0= -3

Příklad 2-zadání: Doplňte chybějící souřadnici tak, aby vektory byly kolmé: (u1; 2);(4, 6) (1, 0); (3, v2) (-3, u2); (0, 5)

Příklad 2-řešení: (u1; 2).(4, 6)= 4u1+12= 0 u1 = -3 (1, 0).(3, v2)=3+0. v2 = 0 30 v2 neexistuje (-3, u2).(0, 5)= 0+5u2 = 0 u2 = 0

Příklad 3-zadání: K daným vektorům určete vektory kolmé (normálové) : (-3, 2) (6,-2) (-1,-4) (4, 5)

Příklad 3-řešení: (-3, 2) (2,3) nebo (-2,-3) a všechny (6,-2) (2,6) Souřadnice kolmého vektoru určíme tak, že sou- řadnice původního vektoru zaměníme a u jedné z nich změníme znaménko, pak bude skalární součin vektorů roven 0 : (-3, 2) (2,3) nebo (-2,-3) a všechny jejich násobky (6,-2) (2,6) (-1,-4) (4,-1) (4, 5) (5,-4)

Příklad 4-zadání: K vektoru u=(4, -3) určete takový kolmý vektor, aby jeho velikost byla rovna jedné.

Příklad 4-řešení: K vektoru u=(4, -3) bude kolmý každý vektor v o souřadnicích (3k, 4k), neboť 4.3k+(-3).4k=0 Velikost vektoru je jedna Hledané vektory jsou dva:

Použitá literatura: Vlastní archiv autora CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 208 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6139-6. JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-1341-3.

Děkuji za pozornost.