Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 15- Pravděpodobnost-náhodný pokus, jev. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR PaedDr.Alena Chalupová TÉMATICKÝ CELEK Pravděpodobnost. ROČNÍK 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ DATUM TVORBY Prosinec 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Prezentace seznámí žáky s pojmy náhodný pokus, náhodný jev, elementární jev, jev jistý a jev nemožný seznámí žáky s pojmem množina všech možných výsledků náhodného pokusu vysvětlí vztahy mezi náhodnými jevy a ukáže na souvislost jevů a množin obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

3 Pravděpodobnost. Pravděpodobnost je část matematiky,
která studuje náhodné jevy a formuluje jejich zákonitosti. Vznikla v polovině17. století na základě studia různých hazardních her. Její základy položili matematici B. Pascal, P. Fermat, a J. Bernoulli.

4 Náhodný pokus, náhodný jev.
Rozlišujeme 2 druhy pokusů: a) ty, které při dodržení předepsaných podmínek, ve- dou vždy k témuž předem očekávanému výsledku (př. Fyzika: při teplotě 100°C a tlaku 100kPa se mění skupenství z vody na páru, vychýlení magnetické střelky v elektrickém poli, chemie: reaktivnost látek a pod.) b) ty, které i při dodržení předepsaných podmínek mohou vést k různým výsledkům…tzv. náhodné pokusy (př.: hod kostkou, mincí, tah sportky, tažení karet, výběr výrobků, ověřování léků...)

5 Předpoklady: U každého náhodného pokusu umíme vyjmenovat všechny jeho možné výsledky, tj. určit množinu . Žádné dva výsledky nenastanou současně, tzn. že se vzájemně vylučují. Jeden z nich nastane vždycky.

6 Základní pojmy: množina  …je konečná množina všech možných výsledků náhodného pokusu elementární jev …každý prvek množiny  náhodný jev…každá podmnožina množiny , označujeme A, B, C atd. jev nemožný…prázdná podmnožina množiny  jev jistý…celá množina 

7 Příklad 1-zadání+řešení:
Určete množinu  a počet jejích prvků u následujících náhodných pokusů: a) Hod hrací kostkou: =1, 2, 3, 4, 5, 6 n=6 b) Hod dvěma hracími kostkami: =11,12,13,14,15,16,21,22,...64,65,66 n = V´(2,6) = 62 =36

8 Příklad 1-pokračování:
c) Hod mincí: =rub, líc n=2 d) Hod dvěma mincemi: =RR,RL,LR,LL n= V´(2,2)= 22=4 e) Hod třemi mincemi: =RRR,RRL,RLR,LRR,…,LLL n= V´(3,2)= 23 = 8

9 Příklad 2. Ve třídě je 28 žáků, 4 žáci se mají podrobit testu. Určete počet prvků množiny . a) libovolná čtveřice: b) záleží-li na pořadí při zkoušení:

10 Příklad 3: Rodina má 3 děti, zjišťujeme pohlaví. Jaké jsou možné výsledky, záleží-li na pořadí dětí podle věku? k…kluk, d…děvče =kkk, kkd,kdk,dkk,ddk,dkd,kdd,ddd ,

11 Příklad 4. Náhodný pokus: hod kostkou. = 1,2,3,4,5,6 Zapište jevy:
Jev A…padne šestka: Jev B…padne sudé číslo: Jev C…padne liché číslo: Jev D…padne číslo < 5: Jev E…padne číslo 7: Jev F…padne číslo < 9: A=6 B=2,4,6 C=1,3,5 D= 1,2,3,4 E=...jev nemožný F=  …jev jistý

12 Příklad 5. Náhodný pokus: hod 2 kostkami. = 11,12,13,…46,56,66 Zapište jevy: Jev A…padne právě 1 šestka: A=16,26,36,46,56,61,62,63,64,65 Jev B…padne aspoň 1 šestka B=16,26,36,46,56,61,62,63,64,65,66

13 Příklad 5-pokračování. Jev C…padnou stejné číslice: C=11,22,33,44,55,66 Jev D…padnou různé číslice: jev D je jev opačný k C Jev E…padne součet 7: E=16,61,25,52,34,43 Jev F…padne součet >7 (tj. 8,9,10,11 nebo 12): F=26,62,35,53,44,36,63,45,54,46,64,55,56,65,66

14 Příklad 6: Hod kostkou Jsou dány jevy: Jev A…padne šestka: A=6 Jev B…padne sudé číslo: B=2,4,6 Jev C…padne liché číslo: C=1,3,5 Jev D…padne číslo < 5: D= 1,2,3,4 Jev E…padne číslo 7: E=...jev nemožný Jev F…padne číslo < 9: F=  …jev jistý Jev G…padne trojka G=3 Jev H…padne číslo >3 H=4,5.6 Jev J…nepadne šestka J=1,2,3,4,5

15 Příklad 6-pokračování. Zapište jevy:
padne šestka nebo padne číslo < 5: AD= 1,2,3,4,6 padne sudé nebo liché číslo: BC= =1,2,3,4,5,6 padne číslo >3 a zároveň padne číslo < 5 HD= 4 Nepadne trojka G´= 1,2,4,5,6…jev opačný k jevu G, platí GG´=  Padne šestka a zároveň padne číslo liché AC=… jev nemožný, jevy se vylučují

16 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 251 s. ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

17 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"

Podobné prezentace


Reklamy Google