Autor: Ing. Sikorová Renata Maloobchod VY_32_INOVACE_Sikorová_ 09-2-04-Charakteristika odborných a diskontních prodejen, supermarketů, hypermarketů a obchodně zábavních center Autor: Ing. Sikorová Renata Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace Žáci se seznámí s charakteristikou jednotlivých prodejních jednotek, pochopí jejich odlišnosti ve formách prodeje, šíři poskytovaných služeb a nárocích na odbornost.
Odborné velkoprodejny sortiment tvoří nepotravinářské zboží se zaměřením na dům a zahradu; samoobslužná forma obsluhy; budují se na okraji měst – velká prodejní a parkovací plocha; kvalita a ceny jsou podřízeny nabízenému sortimentu; velký rozsah služeb.
Diskontní prodejny centra levného nákupu; nízké provozní náklady – jednoduché vybavení, u velkých odběrů jsou poskytovány slevy; zaměřují se na zboží s rychlou obrátkou; samoobslužná forma prodeje; budují se na okraji měst – parkování; ceny nízké, kvalita boží standardní; minimální rozsah služeb.
Supermarkety jsou velké samoobslužné prodejny doplněné obslužnými úseky; sortiment tvoří smíšené zboží; budují se na okraji měst nebo na sídlištích společně s velkými parkovišti; prodejní plocha je 1 800 m2; vysoký maloobchodní obrat, prodloužená prodejní plocha.
Hypermarkety plný sortiment zboží potravinářského i nepotravinářského; prodejní plocha je 2,5 m2 – 15 tisíc m2, jsou zde i obslužné úseky; vyskytují se na okraji měst nebo u dálničních tahů; ceny nižší; velký rozsah nabízených služeb (bankomat); jsou tvořeny řetězci nadnárodních společností; u nás je objevují po roce 1997.
Obchodně zábavní centra základ tvoří hypermarket, pak navazují samostatné specializované prodejny; centra umožňují zákazníkům spokojený nákup a zábavu; budují se na okraji měst, zastavěná plocha je až 60 000 m2; na Moravě jsou známí Olympia, Futurum, Avion.
POUŽITÁ LITERATURA KAPLOVÁ, Františka. Obchodní provoz. Olomouc: Olomouc s.r.o, 2001, ISBN 80- 7182-131-4.