Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Motivační teorie Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 636 Klíčová slova: Druhy motivace, hmotná a nehmotná motivace, motivační teorie. Anotace: Odborná prezentace pro zkvalitnění výuky a výkladu na téma: Motivační teorie.
Motivační teorie
Motivace Je vnitřní proces utváření cílů, postojů, chování člověka, integruje psychickou i fyzickou aktivitu člověka, nedostatečná nebo nadměrná motivace škodí. Druhy motivace: Vnitřní motivace je dána samotným člověkem – osobním cílem, životními zkušenostmi, způsobem sebehodnocení. Vnější motivace je daná okolím – společností, normy, morálním kodexem, právní normou, Pozitivní motivace Negativní motivace (nátlak, hrozba), manipulace
Hmotná a nehmotná motivace Př.: mzda a osobní ohodnocení, půjčky a úhrada úroků, odměny a cílové prémie, úhrada životního pojištění, zaměstnanecké akcie, služební auto a telefon, 13. a 14. plat, a další. Nehmotná motivace Př.: dobré pracovní vztahy, klouzavá pracovní doba, udělování pochval a uznání, projevování důvěry, vhodná lokalita, image a goodwill organizace, možnost zvyšování kvalifikace, a další.
Motivační teorie McGREGOROVA TEORIE „X a Y“ existují 2 typy lidí: X: jedni nechtějí pracovat, musíme je nutit (metodou „cukru a biče“) Y: jiní zase pracují rádi je nutné uspokojit nejen hmotné potřeby pracovníků, ale i psychologické potřeby (seberealizace, radost z práce) kontrolují se sami, mají odpovědnost
Motivační teorie HERZBERGOVA TEORIE 2 FAKTORŮ (TEORIE MOTIVAČNĚ-HYGIENICKÁ) Herzberg – americký profesor; provedl výzkum a odlišil 2 druhy faktorů. Faktory, které vedou k uspokojení z práce, jsou odlišné od těch, které nemají žádný pozitivní vliv na motivaci
Motivační teorie Zdroj obrázku: PITRA, Zbyněk. Základy managementu: (management organizací v globálním světě počátku 21. století). 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2007, 350 s. ISBN 978-80-86946-33-7. Odstraňováním dissatisfaktorů se přímo nezvyšuje automaticky výkonnost, musí se dbát i na satisfaktory
Motivační teorie Zdroj obrázku: VEBER, J., Základy managementu pro střední školy. FORTUNA, 2003. ISBN 80-7168-654-9.
Kontrolní otázky Jaké druhy motivace rozeznáváme? Jaký je rozdíl mezi lidmi X a Y v rámci McGregorovi motivační teorie? Co je charakteristické pro Satisfaktory a Dissatifaktory v rámci Herzbergovy motivační teorie? Co tvoří Masllowovu teorii potřeb?
Použitá literatura PITRA, Zbyněk. Základy managementu: (management organizací v globálním světě počátku 21. století). 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2007, 350 s. ISBN 978-80-86946-33-7. VEBER, J., Základy managementu pro střední školy. FORTUNA, 2003. ISBN 80-7168-654-9.