Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:"— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast: Nápojová gastronomie Název vyučovací oblasti: Význam nápojů ve výživě Ročník / obor studia: 2. a 3.. ročník / Kuchař - číšník Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 65

2 Význam nápojů ve výživě

3 Nápoje Nápoje jsou důležitou složkou stravy, protože dodávají organismu vodu. Voda je velmi důležitá, neboť vytváří v organismu prostředí pro biochemické reakce. Organismus dospělého člověka obsahuje 45 až 65 hmot.% vody (u dětí více). Zdroj: :

4 Příjem tekutin Denní ztráta vody z organismu činí cca ml (1 500 ml močí, 550 ml potem, zbytek dýcháním a stolicí). Tento úbytek by měl být nahrazen příjmem pitné vody a prostřednictvím vhodných nápojů. Pevnou stravou organismus denně přijme asi ml vody (záleží na konzistenci stravy), cca 300 ml vody je organismus schopen vytvořit při oxidačních reakcích živin a zbytek vody, tedy min. 1 500 ml musí přijmout pitím vody a prostřednictvím vhodných nápojů. Zdroj:

5 Dehydratace Při velké ztrátě vody z organismu se projevuje dehydratace. Její příčinou bývají urputné průjmy či zvracení, event. nepřijímání vody. Dehydratace organismu se projevuje žízní, suchostí sliznice úst, později oběhovými příznaky, horečkou a při 20% ztrátě vody dochází ke smrti. Zdroj:

6 Hyperhydratace a další doporučení pro výběr nápojů
Nebezpečné je i převodnění organismu (tzv. hyperhydratace), jejíž příčinou může být selhání ledvin. Při výběru nápojů je vhodné upřednostňovat nápoje bez cukru nebo s minimálním obsahem cukru, minerální vody přírodní ovocné šťávy ředěné vodou, čaje (hlavně ovocné, bylinné). Nápoje obsahující alkaloidy (colového, tonikového typu) nejsou vhodné pro děti. Zdroj:

7 Kontrolní otázky Jaké je minimální množství tekutin, které má člověk denně přijmout? Vysvětlete pojem dehydratace? Vysvětlete pojmy hyperhydratace? Popište doporučení pro správný příjem tekutin?

8 Použitá literatura http://www.souhorky.cz/ucebnice/pv/pvhlavni.htm
ROP, Otakar a Jan HRABĚ. Nealkoholické a alkoholické nápoje. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009, 129 s. ISBN LIBOR MAŠEK. Potraviny a nápoje v kostce. 1 Vydání. Třebestovice: Ratio, 2008.


Stáhnout ppt "Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:"

Podobné prezentace


Reklamy Google