Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 7. Stát a jeho funkce Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4.
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
MÍSTO, KDE ŽIJI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Administrativní členění ČR VY_32_Inovace_17KR-1 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Základy teorie státu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Formy státu, demokracie
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Formy států.
Společné a koordinované politiky EU
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EVROPA JAKO JEDEN ZE SVĚTADÍLŮ
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Volně žijící zvířata – rybník, potok
Základní informace o poskytovateli
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
VY_32_INOVACE_11_ZDRAVÍ_ zdraví, nemoc, zdravá strava
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
POLITICKÝ ZEMĚPIS FORMY VLÁDY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Společnost Označení materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Francouzská revoluce – od republiky k císařství
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Revoluce v evropských zemích 1848
MŮJ DOMOV ANOTACE Pracovní listy, které shrnou znalosti o obci a jejím okolí. DATUM AUTOR Tereza Skálová JAZYK Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP Samostatné.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
AUTOR: Petra kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ
Transkript prezentace:

Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák popisuje znaky a funkce státu, rozděluje státy podle státního zřízení a rozeznává státy demokratické a nedemokratické Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Stát, teokracie, monarchie, republika, federace, konfederace, unitární stát Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Typická věková skupina 15-18 let/ 2. ročník denního studia Datum vytvoření Červen 2012

Stát a národ 1. část – Teorie státu Mgr. Petr Stonawski

stát = forma organizace lidské společnosti umožňuje přežití a zajišťuje soudržnost společnosti první státy vznikaly před více než 5000 lety dnes existuje na naší planetě kolem 200 států funkce státu: vytváří právní normy, dohlíží na jejich dodržování a jejich nedodržování postihuje zabezpečuje mír, pořádek a bezpečí pro obyvatele dbá na blaho obyvatel = zajišťuje veřejné služby (zdravotnictví, školství, kultura, sociální oblast)

znaky státu: Státní území = suchozemský prostor, plocha vnitřních a pobřežních vod, prostor pod zemí, vzdušný prostor Obyvatelstvo = veškeré obyvatelstvo žijící na území státu (majorita i minority) Státní administrativní aparát = orgány státní správy a samosprávy (parlament, vláda, soudy, policie, armáda, správa obcí a krajů,…) Státní suverenita (svrchovanost) = nezávislost na moci jiného státu

Dělení států: podle toho, kdo rozhoduje o záležitostech státu a) demokratické státy chrání lidská práva svobody občané se podílí na správě a řízení státu neexistuje zde cenzura = lidé mají volný přístup k informacím lidé mohou svobodně volit lidé nejsou pronásledováni za své názory

b) nedemokratické státy (diktatury, autokracie) potlačují lidská práva a svobody neomezeně v nich vládne určitá osoba (diktátor) nebo skupina osob (politická strana – např. KSČ) cenzura = lidé nemají svobodný přístup k informacím (stát kontroluje média) političtí vězni = lidé jsou za své názory vězněni lidé nemohou svobodně opustit zemi př. dříve SSSR, Československo (1948-1989), dnes Kuba, Severní Korea (KLDR), Čína, Bělorusko

B) podle státního zřízení (podle toho, kdo stojí v čele státu) a) teokracie panovník je pokládán za boha nebo zde vládnou církevní hodnostáři př. dříve starověký Egypt, Japonsko (až do r. 1945), dnes Vatikán

b) monarchie v čele stojí monarcha (král, císař, kníže, car,…) panovník vládne většinou doživotně a dědičně máme 2 typy monarchií: 1) absolutistická je historicky starší vládce má ve svých rukách veškerou moc ve státě př. habsburská monarchie (do r. 1861), Francie za posledních Bourbonů, Anglie za Stuartovců

2) konstituční (ústavní) je historicky mladší moc panovníka je omezena konstitucí (ústavou) panovník se dělí o moc s parlamentem, vládou, soudy, … dnes má panovník spíše reprezentativní funkci př. dnes Velká Británie, Španělsko, Švédsko, …

3) republika pochází z latinského rés publica = věc veřejná nejvyšším představitelem státu je prezident hlava státu je volena na určité období nejrozšířenější typ státu př. Česká republika, Slovensko, USA,…

C) podle vnitřního uspořádání a) jednotné (unitární) státy tvoří jediný celek s jednou centrální vládou př. ČR, Slovensko, Maďarsko, Polsko b) federace státy se skládají z více samosprávných oblastí (zemí), které mají vlastní vládu těmto „zemským“ vládám je nadřazena centrální vláda v hlavním městě př. dříve ČSFR, dnes USA, Belgie, SRN,…

c) konfederace volná sdružení samostatných států, které si uchovávají svou suverenitu př. dříve Společenství nezávislých států (pozůstatek SSSR), dnes ????