ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přívlastek PK P! vše, co rozvíjí podstatné jméno je přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_08
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Téma: Předmět a příslovečné určení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
11 všestranný jazykový rozbor
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovní druhy - procvičování
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Větné členy.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_05
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_ VI _2_20_ Skladba Šablona číslo: VI Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr. Radmila Sálová

Anotace: Skladba – závěrečné shrnutí učiva o větných členech. Očekávaný výstup: Žáci rozlišují VČ základní a rozvíjející, dokáží určit, podmět, přísudek, přívlastek, předmět a některá příslovečná určení. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: ZSD, ZVČ, Po, Př, Pk, Pt, Pu Pomůcky a materiál: PC, sešit

Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si zopakují : - které větné členy známe - co vyjadřují - na jakém slovním druhu závisí - jak se na ně ptáme.

Používané značení ZSV – základní větný člen ZSD – základní skladební dvojice ( = Po + Př ) Př – přísudek; Přs – slovesný, Přj – jmenný, Přjs – slovesně jmenný/ jmenný se sponou Po – podmět Pk - přívlastek; Pks – shodný, Pkn – neshodný Pt - předmět; Pt4, Pt3, Pt6, Pt7, zřídka Pt2 Pu – příslovečné určení; Pum – místa, Puč –času, Puz – způsobu, Pu míry,...

ZVČ : přísudek - Př - shoduje se s podmětem -vyjadřuje děj, činnost, vlastnost, stav, změnu stavu - je vyjádřen: určitým tvarem slovesným - Přs jménem se sponovým slovesem - Přjs jménem beze spony - Přj - může být : holý - Ivo počítá. rozvitý –Ivo rychle počítá. několikanásobný – Ivo počítá a píše. Ptáme se: Co Po dělá? Co se s ním děje? Jaký je? např.: Lucka maluje. (Přs) Lucka je malířka. (Přjs) Mladost – radost. (Přj)

ZVČ : podmět - Po - vyjadřuje původce děje, nositele činnosti apod. - shoduje se s přísudkem - vyjadřuje původce děje, nositele činnosti apod. - může být vyjádřen jakýmkoli slovním druhem ( v případě slovesa infinitivem ) - může být: holý – Papoušek mluví. rozvitý – Náš papoušek mluví. několikanásobný – Papoušek i havran mluví. Ptáme se : ot. 1. pádu (kdo, co?) Po nevyj. - poznáme z tvaru slovesa. Vrátíš se ? Po všeobec. - Říkali to v televizi. (všichni, člověk, každý, lidé, někdo…)

Přívlastek - Pk - závisí na podstatném jménu -  ptáme se: Jaký? Který? Čí? -  druhy: Pks (shodný)– shoduje se s podstatným jménem v pádě, čísle a rodě   stojí před podstatným jménem např.: milý chlapec (ale: kyselina sírová, violka vonná ) Pkn (neshodný)-  s podstatným jménem se neshoduje   stojí za podstatným jménem např.: cesta lesem, zvuk motoru, čaj z bylinek

Předmět - Pt - závisí zpravidla na slovesu nebo přídavném jménu - ptáme se: pádovými otázkami /kromě 1. a 5. pádu/ - vyjadřuje: osobu, věc, zvíře, které slovesný děj přímo zasahuje např.: čtu knihu, píšu dopis - je vyjádřen: podstatným jménem – Chlapec popadl míč. (Pt 4)           zájmenem – Vrátil mu knihu. ( Pt 3; Pt 4 )            infinitivem – Neuměl malovat. ( Pt 4 )

Příslovečné určení - Pu -  závisí na slovesu, přídavném jménu, příslovci -  vyjadřuje různé okolnosti děje -  druhy: Pum (místa) – kde, odkud, kudy, kam? – pracovat doma , vrátit se z dovolené Puč (času) – kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho? – přijel včera ráno, odešel včas Puz (způsobu) – jak, jakým způsobem? – psát úhledně, choval se zdvořile, škrábal jako kocour Pu míry – do jaké míry, kolik? – pracoval hodně, jedl málo, vyhrál o dvanáct bodů

Vyber se alespoň 4 věty, opiš je do sešitu a zapiš jejich schéma: Všichni jsme se již těšili na hlavní prázdniny. Moje sestra dostala k narozeninám nové kolo. Na školní zahradě jsme strávili příjemné odpoledne. Na zahradě školy jsme strávili příjemné odpoledne. Nemocný byl převezen do blízké nemocnice. Ze třídy se ozývalo hvízdání a bučení. Naše babička nám pekla koláče s jahodami a borůvkami. Naše babička nám pekla jahodové a švestkové koláče. Dnes večer musím napsat dopis kamarádce z Aše.

Použité zdroje: Zpracováno podle Český jazyk 6, III.díl, Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení, Alter, 1998, ISBN 80-85775-86-7