AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_33_ČESKÝ JAZYK_VĚTNÉ ČLENY ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3130
ANOTACE: Prezentace je určena pro žáky 5. ročníku. Rozšiřuje učivo o základních větných členech a skladebních dvojicích. JAZYK: Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Určí druh podmětu i přísudku, bezpečně je určí ve větách. KLÍČOVÁ SLOVA: Podmět, přísudek, skladební dvojice základní a určovací, základ věty. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace DRUH INTERAKTIVITY: Kombinace CÍLOVÁ SKUPINA: Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA 9 - 12 let
větné členy jsou základní podmět a přísudek nebo rozvíjející odpovídají například na otázky (jaký?, který?, čí?, kdy?, kde?, koho?, komu?, čím? apod.)
Přísudek je základní větný člen vyjadřuje, co podmět dělá Kočka mňouká. co se s podmětem děje Řeka plynula. jaký podmět je Petra je pořádná. může být holý, rozvitý i několikanásobný (Jana píše. Jana píše dopis Věře. Jana píše, čte a kreslí.)
rozeznáváme přísudek slovesný je vyjádřen určitým tvarem slovesným Maminka vaří. přísudek jmenný se sponou je vyjádřen tvarem slovesa být a podstatným nebo přídavným jménem Jirka bude učitelem. Věra je nemocná. Sloveso být je nazýváno spona. Nemá plný význam. Pouze spojuje podstatné či přídavné jméno s podmětem.
shoduje s přísudkem v osobě, čísle i rodě Podmět je základní větný člen shoduje s přísudkem v osobě, čísle i rodě na podmět se ptáme kdo?, co? a přísudkem nejčastěji je vyjádřen podstatným jménem v 1. pádě Koťata si hrála. může být holý, rozvitý, několikanásobný (Růže voní. Velká červená růže od táty voní. Růže, karafiáty, lilie a konvalinky voní.)
podmět může být vyjádřen jinými slovními druhy zájmenem Oni nepřijedou. přídavným jménem Vyhráli červení. číslovkou Tři nepřišli.
podmět může být nevyjádřený když je známý z předchozí věty Honza na mě čekal před domem. Šel se mnou na nádraží. (Honza) poznáme-li ho z tvaru slovesa Byli jsme se podívat na hřišti. (my) když je všeobecný Vysílali to v televizi. (oni)
Ze všech větných členů můžeme vytvořit skladební dvojice rozlišujeme skladební dvojice základní podmět a přísudek oba členy jsou stejně důležité mezi členy je shoda
tvoří ji člen řídící a člen závislý důležitější je člen řídící určovací tvoří ji člen řídící a člen závislý důležitější je člen řídící ptáme se členem řídícím na člen závislý Barevný papoušek seděl na stromě. jaký papoušek? …. barevný kde seděl? …. na stromě (samostatným větným členem není předložka, spojka ani zvratné zájmeno)
Základní skladební dvojice někdy tvoří úplnou větu. Pes štěká. Letadlo přiletělo. V jiných větách je nutné další doplnění, jinak nedávají smysl. Zuzka našla … co? Jirka vrazil …. do čeho? (Nejmenší část věty, která dává smysl a které rozumíme, říkáme základ věty. Nepotřebuje nutně další doplnění. )
Urči druh podmětu a přísudku Jednoho dne král pravil: „Když jsem byl mlád, vypravil jsem se do dalekého království hledat nevěstu. Nebyl to úkol lehký. V nejrůznějších nesnázích mi pomohli Dlouhý, Široký a Bystrozraký. Jsi již dospělý, synu, měl by ses taky poohlédnout po nevěstě“. Kralevic si pomyslel, protože příběhy znal i z králova vyprávění: „To se ti, otče, řešily problémy “. Kralevic si zabalil jídlo na cestu a vydal se na cestu. (Podle Michala Vaněčka)
Řešení král pravil byl jsem mlád (já) vypravil jsem se (já) nebyl úkol lehký pomohli Dlouhý, Široký a Bystrozraký Jsi dospělý (ty) měl by ses poohlédnout (ty) Kralevic si pomyslel příběhy znal (králevic) se řešily problémy Kralevic si zabalil vydal se na cestu(králevic) podmět vyjádřený přísudek slovesný podmět nevyjádřený přísudek jmenný se sponou podmět nevyjádřený přísudek slovesný podmět vyjádřený přísudek jmenný se sponou podmět několikanásobný přísudek slovesný podmět nevyjádřený přísudek jmenný se sponou podmět nevyjádřený přísudek slovesný podmět vyjádřený přísudek slovesný podmět nevyjádřený přísudek slovesný podmět vyjádřený přísudek slovesný podmět vyjádřený přísudek slovesný podmět nevyjádřený přísudek slovesný
Použité zdroje: Použité obrázky jsou z galerie Office: www.office.microsoft.com Vaněček,M.: Maličký, hubený a slabozraký [cit. 2013-04-12].