Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
JAN FABIANEK, CS-PROJECT spol. s r.o. Konference Centralizované zadávání veřejných zakázek Praha, VYUŽITÍ ČÍSELNÍKU NIPEZ.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
model fungování a praxe
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pedagogická diagnostika
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Plánování ve školní tělesné výchově
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sémantické aspekty katalogizace VI
Výkonové vlastnosti osobnosti
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vůdcovství - leadership
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Andragogika Vzdělávání.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Synergie manažerského týmu
Digitální učební materiál
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Centralizované rozvojové projekty 2017
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Analýza informačního systému
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková

Význam pojmu kompetence 2 základní významy slova Kompetence jako pravomoc, oprávnění, rozsah působnosti Schopnost vykonávat nějakou činnost, umět ji vykonávat

Definice kompetence Základní schopnosti a způsobilosti potřebné k dobrému výkonu práce (Furnham) Schopnost člověka chovat se způsobem odpovídajícím požadavkům práce v parametrech daných prostředím organizace, a tak přinášet žádoucí výsledky (Boyatzis) Kompetence je množina chování pracovníka, které musí v dané pozici použít, aby úkoly z této pozice kompetentně zvládl (Woodruffe)

„Naše“ definice Kompetence je trs znalostí, dovedností, zkušeností a vlastností, který podporuje dosažení cíle. (F. Hroník) Tento trs pozorujeme ve vzorku chování. Jsou to pozorovatelné způsoby, pomocí kterých dosahujeme efektivních výkonů.

Anatomie kompetence Zákadní složky kompetence: Motivy Rysy Vnímání sebe samotného Vědomosti Dovednosti

Druhy kompetencí Competence vs. competency Prahové (základní) vs. výkonové Druhové vs. základní vs. specifické

Identifikace kompetencí Základní fáze identifikace kompetencí: Přípravná fáze Fáze získávání dat Fáze analýzy a klasifikace informací Popis a tvorba kompetencí a kompetenčního modelu Ověření a validizace vzniklého modelu

(Kubeš, Spillerová, Kurnický) Kompetenční modely Kompetenční model popisuje konkrétní kombinaci vědomostí, dovedností a dalších charakteristik osobnosti, které jsou potřebné k efektivnímu plnění úkolů v organizaci. Pro přehlednost a snažší měření jsou tyto dovednosti, znalosti a charakteristiky obvykle seskupeny do více homogenních celků, nazývaných kompetence. (Kubeš, Spillerová, Kurnický) Kompetenční model je mostem mezi business strategií a personální strategií. (Hroník)

Význam kompetenčních modelů Základní nástroj manažerů lidských zdrojů→ vytváří jednotný výkladový rámec pro jednotlivé personální procesy Sjednocuje jazyk manažerů a pracovníků řízení lidských zdrojů Sjednocují pohled na to, co je v budoucnu potřeba a jaké chování bychom měli podporovat Poskytuje jednotící kritéria pro výběr a hodnocení pracovníků Základ pro systém hodnocení, odměňování a rozvoj Vnášejí do chování lidí silný prvek měřitelnosti

Využití kompetencí v HR procesech Zdroj: Kubeš, Spillerová, Kurnický, 2004

Přístupy k tvorbě kompetenčních modelů Preskriptivní / “vypůjčený“ přístup Kombinovaný přístup Přístup šitý na míru

Postup při tvorbě kompetenčního modelu Vyjasnění cíle projektu Rozsah projektu a cílová skupina Výběr přístupu Sestavení projektového týmu Identifikace různých úrovní výkonu v dané pozici Sběr dat a analýza Validizace kompetenčního modelu Příprava kompetenčního modelu k užívání

Funkční kompetenční model Funkční kompetenční model je: propojující uživatelsky přátelský jednotný široce využitelný sdílený

Další doporučení Neměl by být příliš složitý Měl by vycházet z chování, ne z vlastností a rysů Neměl by obsahovat příliš mnoho kompetencí Jazyk by měl být jasný, srozumitelný Komepetence musí být hodnotitelné Měl by být pravidelně aktualizován

Ukázka kompetenčního modelu Zdroj: Kubeš, Spillerová, Kurnický, 2004

Ukázka kompetenčního modelu II. Zdroj: Kubeš, Spillerová, Kurnický, 2004

Použitá literatura Armstrong, M., 2007. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Hroník, F., 2007. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Hroník, F., 2007b. Jak se nespálit podruhé. Brno: MotivPress Kocianová, R. 2010. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada Kubeš, M., Spillerová, D., Kurnický, R. 2004. Manažerské kompetence. Způsobilosti vyjímečných manažerů. Praha: Grada Woodruffe, Ch., 1993. What is Meant by a Competency? In Leadership & Organization Development Journal, vol. 14, No.1