Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven 2005 9. a 10. listopadu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven 2005 9. a 10. listopadu."— Transkript prezentace:

1 Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven 2005 9. a 10. listopadu

2 2 Dotkneme se …  Změn a posunů v úloze VŠ knihoven  Úlohy knihoven ve vzdělávacím procesu  Nových kompetencí knihovníka/pedagoga  Změn potřebných ve vzdělávání knihovníků + konkrétní návrhy

3 3 Trendy v praxi VŠ knihoven: můj pohled

4 4 Knihovny cítí konkurenci: Google a spol. Marketing: „visible librarian“ Důraz na personální otázky Referenční služby x informační vzdělávání Integrace služeb knihovny do výuky

5 5 Vzdělávací aktivity …  Nic nového pod sluncem, aneb dosavadní aktivity v ČR i v zahraničí  Teoretické zázemí problematiky  Jsme spokojeni?  Můžeme se posunout dál? Co nám vadí a jak to změnit?

6 6 Téma je přijato jako důležité; inspirace ze zahraniční literatury + terminologie ANALÝZA STAVU Průzkum v knihovnách; kdo a jak učí? PRŮZKUMY I. a II. Pilotní průzkumy úrovně IG studentů VŠ STANDARDY PRÁCE NA KONCEPCI; KVALIFIKACE KNIHOVNÍKŮ? Čeho chceme dosáhnout? Jak toho chceme dosáhnout? Dosud učiněné kroky … VZNIK IVIG

7 7 Stále mnohé otázky … Samostatný kurz: ano či ne? Přímá účast ve výuce? Klasická výuka nebo online? Spolupráce s pedagogy? Personální zajištění? … Cíl: komplexní a kvalitní program informačního vzdělávání na každé VŠ

8 8 Kritéria kvalitního IV Jasně formulované cíle Souvislost s konkrétními úkoly, kurzy Prvky aktivního učení Prvky spolupráce Různé formy, formáty … Spíše obecné zásady a principy Možnost kladení otázek

9 9  Výuka => akce na několika frontách (studenti, pedagogové, vedení školy)  Úkoly nad rámec naší kvalifikace?  Chceme si s nimi umět poradit?  Rodí se postupně nový „druh“ knihovníka? Jaká by měla být jeho kvalifikace a máme se kde inspirovat? Úkol dne …

10 10 Knihovník v mnoha rolích … Odborník v oboru Člen profesní organizace Diplomat Vedoucí Pedagog, lektor, instruktor, konzultant (či dokonce coach, průvodce apod.)

11 11 Potřeba dalšího vzdělávání Ne každý je rozený diplomat, vedoucí či pedagog Možnost vzdělávání nad rámec oboru Kvalitnější a snazší práce Pedagogická kvalifikace: ano či ne? Co bychom měli zvládnout?

12 12 Naším úkolem je … (mimo jiné)  navazování partnerství s vyučujícími při sestavování programu IV  vytváření obsahové náplně jednotlivých výukových jednotek, včetně testů  hodnocení úrovně porozumění a schopnosti aplikace poznatků  řešení administrativních úkolů v souvislosti s organizací výuky (Young & Harmony,1999)

13 13 Měli bychom tedy mít … Znalosti z oblasti vzdělávání dospělých a Pedagogické schopnosti Odborné znalosti Strategické schopnosti Např.: [Peacock, 2001]

14 14 Obr.: Model výukových a odborných kompetencí dle Peacock (2001)

15 15 Co to pro nás znamená?  Zhodnocení současného stavu  Existující znalosti a kompetence uplatňovat a propagovat  Chybějící doplňovat  knihovnické školy – odpovídající programy  profesní organizace  knihovny: interní programy vzdělávání  Spolupráce s dalšími obory

16 16 Knihovnické školy Studijní programy Důraz na vzdělávací aspekt oboru! MU v Brně ÚISK FF UK: projekt FRVŠ Praxe studentů Spolupráce s knihovnami Bakalářské a diplomové práce

17 17 Profesní organizace AKVŠ: Odborná komise IVIG SKIP + NK ČR Vzdělávací kurzy Výměna zkušeností Zaměřené na knihovníky a jejich rozvoj!!! Náplň na základě průzkumu potřeb

18 18 Pár slov závěrem …

19 19 Důvody proč to NEDĚLAT  Protože musíme … vymýšlet a učit se nové věci pořád s někým mluvit, argumentovat stoupnout si před učebnu plnou studentů připravovat se na výuku jezdit na setkání a na konference odložit mnoho jiných věcí občas neuspět

20 20 Důvody proč to DĚLAT Protože tak můžeme … nabídnout novou službu pro studenty i pedagogy pomoci mnoha ztraceným studentům zajistit novou „výkladní skříň“ knihovny navázat více kontaktů s pedagogy změnit svou pozici v rámci VŠ

21 21 Jak zápasíme na ČZU? Informace o informačním vzdělávání na ČZU dnes od 17:10 do 18:15 v čítárně časopisů (1.patro)

22 22 Děkuji vám za pozornost!!! Kontakt: hanalandova@sic.czu.czhanalandova@sic.czu.cz


Stáhnout ppt "Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven 2005 9. a 10. listopadu."

Podobné prezentace


Reklamy Google