Datum: 7. 8. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1 Datum: 7. 8. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_217 Jméno autora: Ing. Lenka Findejsová Název práce: Perspektiva Předmět: Technické kreslení Ročník: 2. Časová dotace: 30 minut Vzdělávací cíl: Vysvětlení základního principu perspektivního zobrazování. Pomůcky: Psací a rýsovací potřeby, sešit. Poznámka: Studenti si zapisují teorii do sešitů, prakticky rýsují do sešitu dle zadání. Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výkladu nového učiva, prezentace PowerPoint je názorná.
Technické kreslení 2. ročník Design interiéru a bytových doplňků perspektiva Technické kreslení 2. ročník Design interiéru a bytových doplňků
Obsah Lineární perspektiva Druhy perspektiv Vázaná perspektiva Volná perspektiva
Obsah Volná perspektiva - průčelná (jednoúběžníková) perspektiva Volná perspektiva - nárožní, neprůčelná (dvojúběžníková) perspektiva Volná perspektiva - ptačí (trojúběžníková) perspektiva Volná perspektiva - žabí (trojúběžníková) perspektiva
Lineární perspektiva základem je středové promítání z oka O na perspektivní průmětnu cílem je zobrazit názorný obraz předmětu (daného sdruženými pravoúhlými průměty) tak, aby byl podobný obrazu předmětu vnímaného okem
Lineární perspektiva O (oko) … střed promítání S … stanoviště v … výška oka d … distance H … hlavní bod Z … základní bod h … horizont z … základnice … perspektivní průmětna … půdorysna ´… obzorová rovina
Lineární perspektiva Rozlišuje přímky: vertikální … hloubkové … průčelné … (zachovávají rovnoběžnost a dělící poměr)
Druhy perspektiv Vázaná perspektiva Volná perspektiva Průčelná (jednoúběžníková) perspektiva Nárožní, neprůčelná (dvojúběžníková) perspektiva
Vázaná perspektiva využívá k perspektivnímu zobrazení nepřímých zobrazovacích metod (např. metodu průsečnou, stopníkovou nebo tzv. incidenční měřítko) nepřímé metody se používají především v případech, kdy známe sdružené průměty objektu
Volná perspektiva využívá metody středového promítání neznáme-li podrobně sdružené průměty a chceme-li perspektivní obraz průběžně doplňovat, opravovat apod., používáme přímé metody
Volná perspektiva Průčelná (jednoúběžníková) perspektiva krychle v průčelné poloze
Volná perspektiva Průčelná (jednoúběžníková) perspektiva Využití průčelné perspektivy : nejčastěji pro zobrazování interiérů v bytové architektuře, kde sestrojíme perspektivu ve třech vhodných rovinách tj. podlaha a dvě protější stěny kolmé k průmětně
Volná perspektiva Průčelná (jednoúběžníková) perspektiva Postup průčelné perspektivy: osu x1, ztotožníme se základnicí z (leží v ρ, jednotky na ni nanášíme ve skutečné velikosti) osu x3, vedeme libovolným vhodně zvoleným bodem P na z (leží rovněž v ρ, jednotky ve skutečné velikosti) osa x2, je hloubková přímka, její perspektiva je přímka PH. (Jednotky na ni nanášíme pomocí levého nebo pravého distančníku.) sestrojíme sítě (jednotkami na osách vedeme rovnoběžky se zbývajícími osami) a s využitím sítí zakreslíme interiér
Volná perspektiva Průčelná (jednoúběžníková) perspektiva Zdroj: x1 = z x2 x3 Zdroj: http://kag.upol.cz/juklova/3rocnik/img3/linear23.jpg
Volná perspektiva Nárožní, neprůčelná (dvojúběžníková) perspektiva krychle v nárožní, neprůčelné poloze
Volná perspektiva Ptačí (trojúběžníková) perspektiva
Volná perspektiva Žabí (trojúběžníková) perspektiva
Zdroje: doc. dr. MENŠÍK, Miroslav; prof. ing. KOCHMAN, Josef; prof. ing. arch. SCHMIDT, Otakar. Technické kreslení pro I. a II. ročník středních uměleckoprůmyslových škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1967, ISBN neuvedeno. http://kag.upol.cz/juklova/3rocnik/LP3.html Autorkou všech obrázků kromě obrázku na snímku 13 je Ing. Lenka Findejsová. Autorka obrázků (Ing. Lenka Findejsová) souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu.