Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.9 v ě ty dvoj č lenné, jedno č lenné a v ě tný ekvivalent Název.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_06_skloňování podstatných jmen rodu ženského Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká.
VY_32_INOVACE_03-05 Ročník: 6.,7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Přívlastek II VY_32_INOVACE_03-28 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Český jazyk – 3.ročník, Spojky.
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Téma: Předmět a příslovečné určení
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
11 všestranný jazykový rozbor
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
1) Věta dvojčlenná 2) Věta jednočlenná 3) Větný ekvivalent
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
SLOVNÍ DRUHY. SLOVNÍ DRUHY Přehled slovních druhů: Slova ohebná: Skloňují se: 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky Časují se:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
HOUBY (opakování) VY_32_INOVACE_06-47 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Shoda podmětu a přísudku
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Autor: Mgr. Hana Novotná
VY_32_INOVACE_36_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
ČESKÝ JAZYK ŽIVOTNÁ A NEŽIVOTNÁ PODSTATNÁ JMÉNA RODU MUŽSKÉHO
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
VY_32_INOVACE_15_ Skladba – druhy vět
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Věta jednoduchá Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav, Školní 402, , příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_14
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Podstatná jména – mluvnické významy
Transkript prezentace:

Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent Ročník:  7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: 22. 8. 2011 Metodický popis, (anotace): Objasní žákům pojmy věta jednočlenná a dvojčlenná. VY_32_INOVACE_03-21

Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent Věta jednoduchá

Věta jednočlenná a dvojčlenná Věta dvojčlenná Věta jednočlenná (slovesná) Obsahuje oba základové členy = přísudek, podmět (i nevyjádřený). Architekt vytvořil zajímavou studii. Obsahuje pouze jeden základový větný člen. Často vyjadřuje přírodní děj, fyzický a psychický stav člověka. Včera pršelo. Martinovi se na táboře stýskalo. Bolelo mě v krku.

Urči věty dvojčlenné, podtrhni základové členy. V době oběda je zakázáno kouřit. Už zvonilo. Zavolej ještě zítra odpoledne. D D D Stýská se mi. Hana byla smutná. Bolela mě noha. K večeru se vítr utišil. D Odpoledne se rozpršelo. Čekal ji dort a přání. Na západě republiky leje jako z konve. D D D Jana udělala chybu. Padla mlha. Blížila se bouřka. Z dálky hřmělo.

Urči věty jednočlenné (slovesné). Opět jsi udělal chybu. Už zvonilo. Opovaž se ho dotknout. Na samotě u lesa hořelo. Bolelo ho v krku. U nás od rána mrholí. Celé prázdniny bylo ošklivo. Mirek se na mě usmál. Venku se citelně ochladilo. V kamnech už dávno vyhaslo. Petr se nevěřícně usmál. V lese zašumělo.

Vytvoř z věty jednočlenné větu dvojčlennou. Blýskalo se. Na obloze jasně zářily blesky. Dětem se na táboře stýská po rodičích. Děti na táboře pociťují stesk po rodičích. Na samotě u lesa hořelo. Samota u lesa vyhořela. Včera hustě sněžilo. Včera hustě padal sníh.

Vytvoř z věty dvojčlenné větu jednočlennou. Blesky křižovaly oblohu. Na obloze se blýskalo. Nad krajem se snášel soumrak. Stmívalo se. V dálce burácel hrom. V dálce hřmělo. Večer tiše a vytrvale padal sníh. Večer tiše a vytrvale sněžilo.

Jednočlenné věty neslovesné (větný ekvivalent) Užívají se, pokud chceme zrychlit děj nebo zvýšit napětí. Základ tvoří: podstatné jméno – Vendulko! přídavné jméno – Nádherné! zájmeno – Já? číslovka - Ve čtyři hodiny? sloveso v infinitivu – Nevstupovat! příslovce - Hezky! částice – Ano. citoslovce – Fuj!

Najdi v textu jednočlenné věty neslovesné. Pavel jde opatrně krok za krokem dál. Drc! Teď zakopl o něco těžkého, co se hned začalo pohybovat. Proboha! Co je to? Pavel má ještě tolik odvahy, že na to sáhne. Ach! Už vidí! Povalený sud! (FOGLAR, Jaroslav. Chata Jezerní kotlině. Praha : Olympia, 2005. 168 s.) Upraveno.

Použité zdroje: HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ. [s.l.] : Alter, 1999. 188 s. ISBN 80-7245-1001-8. HAUSER, Přemysl; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk : Cvičebnice pro 9.ročník základních škol. Praha : Fortuna, 1996. 102 s. ISBN 80-7168-341-8. FOGLAR, Jaroslav. Chata v Jezerní kotlině. Praha : Olympia, 2005. 168 s.